W konkursie “The EU Sustainable Energy Awards” zorganizowanym przez Komisję Europejską wyróżnione zostały „Lekcje Ciepła” – projekt edukacyjny realizowany w Polsce przez dostawców ciepła systemowego. To jedyny polski projekt, który znalazł się kiedykolwiek w tym konkursie.
W 2019 roku spośród kilkuset nadesłanych do konkursu
“The EU Sustainable Energy Awards” projektów wybrano 12, które wyróżniono w czterech kategoriach: Zaangażowanie, Przywództwo, Innowacyjność i Młodzież.
„Lekcje Ciepła” to projekt edukacyjnoekologiczny, realizowany przez dostawców ciepła systemowego w szkołach podstawowych, na terenie miast w których działają dostawcy. „Lekcje Ciepła”, wraz z dwiema innymi inicjatywami, walczyły o tytuł zwycięzcy w kategorii „Youth” (działania skierowane do młodzieży). Ostatecznie prowadzony przez Izbę Gospodarczą Ciepłownictwo Polskie projekt edukacyjny znalazł się wśród trzech wyróżnionych w kategorii działań skierowanych do młodzieży.
– Edukacja dzieci ma ogromne znaczenie dla naszej przyszłości – mówi Jacek Szymczak, prezes IGCP. – Ucząc je dziś poprawnych zachowań, tworzymy dobre nawyki na przyszłość. Także w obszarze racjonalnego korzystania z energii. Jest to tym bardziej ważne, że to obece dzieci będą przyszłymi konsumentami energii, a być może także decydentami – dodaje prezes. Zdaniem Szymczaka wyróżnienie w konkursie Komisji Europejskiej, to ważny sygnał, że ciepłownictwo systemowe może być skutecznym narzędziem służącym poprawie jakości powietrza i zrównoważonemu wykorzystaniu energii.
O projekcie „Lekcje Ciepła”
Dostawcy ciepła systemowego dbają o świadomość najmłodszych w kwestii ekologii. Z tego względu prowadzą działania edukacyjne w przedszkolach i szkołach podstawowych prowadząc „Lekcje Ciepła”. Podczas zajęć maluchy dowiadują się, w jaki sposób powstaje ciepło oraz jak z niego korzystać mądrze. Pomagają w tym książeczki edukacyjne z serii „Czerwony Kapturek w mieście”. To ciąg dalszy znanej historii, w którym Czerwony Kapturek razem z babcią i mamą decydują się na wyprowadzkę z niebezpiecznego lasu, by zamieszkać na osiedlu. Babcia nie musi już nosić drewna na opał, bo korzysta z ciepła systemowego, a wnuczka może częściej odwiedzać babcię, której towarzyszy zaczarowany kot Klucha, objaśniający dziewczynce skąd ciepło bierze się w kaloryferach oraz jak z niego korzystać, by się nie marnowało.
Dotychczas dostawcy ciepła systemowego przekazali w szkołach i przedszkolach już ponad 50 tys. egzemplarzy edukacyjnych i przeprowadzili wiele lekcji ciepła w ponad 50 miejscowościach na terenie całej Polski. Część zajęć np. w Bełchatowie, Lublinie, Włocławku, Rudzie Śląskiej i Gnieźnie wspierały urzędy miasta i zajęciom patronował prezydent miasta. Lekcje odbywały się w różnych formach – teatralnej z udziałem prezydentów miast oraz dyrektorów szkół w rolach postaci z książeczki, czasem przedstawienie pokazywali starsi uczniowie szkół, w których odbywały się lekcje, innym razem z historią zapoznawali aktorzy z miejscowych teatrów.
Na koniec zajęć dzieci otrzymywały dyplomy i książeczki, a także kolorowanki. Działania edukacyjne dla najmłodszych to dopiero początek działań skierowanych do uczniów. Planowane są także zajęcia dla klas starszych oraz liceów, które będą wyjaśniać kwestie powstawania smogu w miastach oraz emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Tymczasem o tym, jak można zlikwidować zanieczyszczenie powietrza w miastach uczy gra edukacyjna „Czarny Smog”, w którą można zagrać na komputerze lub tablecie.
Jeśli chcesz posłuchać bajek w wersji audio, zapraszamy na stronę ciepło dla dzieci.
Działania edukacyjne dostawców ciepła systemowego realizują założenia europejskiej strategii „District Heating and Cooling Strategy” (tłum. Strategia dot. Ciepłownictwa Systemowego i Chłodnictwa), która zakłada inicjowanie działań podnoszących świadomość w zakresie energii i klimatu. Jednym z punktów tej strategii jest realizacja długofalowych programów edukacyjnych i zachęcanie do racjonalnego korzystania z energii.
Fot. Materiały prasowe IGCP