30 SZKÓŁ W PROJEKCIE „OGRZEWANIE W PUDEŁKU”

27 lutego odbyły się pierwsze zajęcia stacjonarne dla szkół z Torunia i gmin ościennych w ramach projektu edukacyjnego dotyczącego ciepła „OGRZEWANIE w pudełku”. Wystartowały również zajęcia online w szkołach spoza województwa kujawsko-pomorskiego. Łącznie w projekcie realizowanym przez Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu we współpracy z PGE Energia Ciepła i PGE Toruń, uczestniczy ponad 1000 uczniów z 30 szkół z całej Polski.

Ogrzewanie w pudełku” to projekt edukacyjny o cieple, który został zainaugurowany w styczniu  br. wspólnie przez PGE Energię Ciepła i PGE Toruń z Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy (CNMW) w Toruniu. Jego celem jest popularyzacja, wśród młodzieży szkolnej wiedzy w zakresie ciepła – jego produkcji, użytkowania i oszczędzania. W tym celu realizowane są warsztaty zarówno stacjonarnie, jak i online dla uczniów szkół podstawowych (klas VI-VIII) oraz ponadpodstawowych. Lekcje stacjonarne, odbywające się w laboratorium CNMW, są skierowane do uczniów toruńskich szkół i gmin ościennych. Natomiast w zajęciach online, przy wykorzystaniu indywidualnych zestawów edukacyjnych – pudełek (stąd nazwa projektu), mogą wziąć udział uczniowie z całej Polski.

– Do projektu licznie zgłosiły się szkoły, zarówno z Torunia, jak i z innych polskich miast. Świadczy to o dużej świadomości nauczycieli i dyrektorów szkół, którzy chcą rozwijać wśród młodzieży pasję do nauk ścisłych, prowadząc lekcje fizyki w innych sposób, niż na co dzień w szkole – mówi Robert Kowalski, prezes zarządu PGE Toruń.

Na podstawie liczby zgłoszeń z całej Polski, wysłano zestawy edukacyjne do zajęć online dla 600 uczniów m.in. do szkół w Bydgoszczy, Wrocławiu, Rzeszowie, Inowrocławiu, Chełmnie, Czaplach, Łabiszynie, Barlinku, Świeradowie-Zdroju. Natomiast pierwsze zajęcia stacjonarne dedykowane dla szkół z Torunia i gmin ościennych (szkoły podstawowej i liceum) odbyły się 27 lutego w CNMW.

– Łącznie ponad 420 uczniów z 12 szkół podstawowych i średnich z Torunia i z gmin ościennych weźmie udział w zajęciach stacjonarnych w naszym laboratorium. Podczas pierwszych zajęć w CNMW uczniowie wykonali, pod okiem naszego edukatora, doświadczenia związane z ciepłem. Przekonali się m.in., że energię termiczną można uzyskać z energii mechanicznej, chemicznej i w wyniku przemian takich jak np. kondensacja. Kolejne doświadczenia poświęcone były drogom “ucieczki ciepła”, jakimi są np.: przewodnictwo, promieniowanie. Pokazaliśmy również młodzieży jak zapobiegać stratom ciepła. Po tym pierwszym spotkaniu uczniów z projektem, widać, że taka forma lekcji fizyki bardzo im odpowiada – podsumowujeMonika Wiśniewska, dyrektor Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu.

Zestawy edukacyjne wykorzystywane na zajęciach online, zawierają materiały do samodzielnego przeprowadzenia eksperymentów, kartę pracy dla nauczyciela i uczniów. W zestawach są również materiały dotyczące oszczędzania ciepła. – W obecnej sytuacji bardzo ważne jest umiejętne użytkowanie ciepła i energii. Autorski projekt „OGRZEWANIE w pudełku” przygotuje młodych ludzi do umiejętnego wykorzystania ciepła w domach i zainteresuje ich naukami ścisłymi, i być może w przyszłości chęcią poznania branży energetycznej – dodaje prezes Robert Kowalski.

Źródło: PGE EC

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *