Dziś Komisja Europejska uruchomiła konsultacje publiczne w zakresie strategii Fali Renowacji. Zgodnie z informacjami z KE komunikat, który będzie efektem prac w tym zakresie ma docelowo łączyć cele w zakresie klimatu, energii i środowiska, cele strategii przemysłowej, dobrobytu konsumentów oraz sprawiedliwej transformacji.
Inicjatywa ta ma na celu zaradzenie obecnym niskim wskaźnikom dekarbonizacji i renowacji w całej UE, a także zapewnić ramy dla renowacji, które mogą odegrać kluczową rolę we wspieraniu ekologicznego i cyfrowego ożywienia gospodarczego.
Renowacja budynków oferuje potencjalnie wysokie zyski społeczne w kilku wymiarach: wydajności energetycznej oraz ciepłownictwa; odporności na zmiany klimatu; w kwestii GOZ, absorpcji OZE, redukcji zanieczyszczeń, lepszego zdrowia, poprawy jakości życia obywateli, e-mobilności, e-rozwiązań dla zdrowia, edukacji i pracy.
Około 11% zasobów budowlanych w UE przechodzi co roku szereg prac remontowych, od „lekkich” (3% do 30% oszczędności energii), „średnich” (30% do 60%) i aż do „głębokich renowacji” (> 60% oszczędności energii). Zdecydowana większość remontów nie dotyczy jednak wydajności energetycznej, a ważona stopa renowacji energii wynosi tylko 1%
Niespełniające nowych sztandarów budynki zaostrzają problemy związane z ubóstwem energetycznym i opieką społeczną. Z perspektywy inwestycyjnej bieżące wydatki na efektywność energetyczną nie pokrywają się z bieżącymi potrzebami. Osiągnięcie celów dekarbonizacji w kwestii zasobów budowlanych do 2050 r. będzie wymagało skutecznej mobilizacji finansów publicznych oraz prywatnych.
Inicjatywa ta szczegółowo określi bariery w zakresie renowacji budynków w obszarach takich jak:
- Bariery strukturalne, takie jak te związane z charakterystyką zasobów budowlanych i ogólnie sektorem budowlanym – na przykład długi okres użytkowania budynków, ograniczona industrializacja i lokalne/regionalne różnice klimatyczne utrudniające ustandaryzowane podejście.
- Bariery informacyjne, takie jak niezrozumienie zużycia energii w budynku i potencjalnych oszczędności energii, uwzględnienie OZE oraz wydajnych odnawialnych systemów ogrzewania i chłodzenia, słabe dane o zasobach budowlanych, niewystarczająca znajomość zakresu finansowania, brak świadomości na temat szerszych zalet remontu budynku, takich jak poprawa zdrowia i samopoczucia, ograniczenie emisji CO2 i korzyści finansowych.
- Niedoskonałości rynku, takie jak te związane z efektami zewnętrznymi np. niedojrzałe modele biznesowe wydajności energetycznej w renowacji, niedopasowanie między potrzebami finansowania projektów renowacyjnych a typowymi produktami oferowanymi przez instytucje finansowe, niewystarczający zasięg atrakcyjnych produktów finansowych, ograniczone wykorzystanie mechanizmów wykorzystujących kapitał publiczny w celu przyciągnięcia inwestycji prywatnych oraz ograniczone wykorzystanie efektywności energetycznej.
- Brak wiedzy specjalistycznej ze strony podmiotów świadczących usługi remontowe, niewystarczająca ilość siły roboczej i potrzeba zwiększenia szkoleń oraz umiejętności zielonych i cyfrowych.
- Połączenie czynników utrudniających agregację projektów lub stosowanie bardziej wydajnych podejść systemowych – potrzeba kontaktu z obywatelami bezpośrednio lub za pośrednictwem lokalnych lub innych pośredników (władze lokalne lub gminy, firmy usług energetycznych, punkty kompleksowej obsługi, dostawcy mieszkań socjalnych, stowarzyszenia okręgowe, lokalne banki itp.)
- Bariery regulacyjne, takie jak złożone procedury wydawania zezwoleń na poziomie krajowym lub lokalnym, przepisy UE ograniczające skuteczność i wykonalność niektórych możliwych rozwiązań powyższych problemów (pomoc państwa, zamówienia i zasady łączenia) lub niewystarczające przestrzeganie istniejących obowiązków związanych z minimum wymagania dotyczące charakterystyki energetycznej.
Źródło: KE
Fot. Pixabay