Home Blog Left SidebarPage 49

TERMOMODERNIZACJA BEZ WKŁADU WŁASNEGO INWESTORA W MODELU ESCO W OPARCIU O UMOWĘ EPC – ZASADY NOWEGO PROGRAMU NFOŚIGW

W dniu 22.02.2022 r. odbyło się webinarium dotyczące nowego mechanizmu wsparcia projektów termomodernizacyjnych – programu priorytetowego „Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract) Plus”.

W trakcie szkolenia omówione zostały założenia Programu, Wytyczne techniczne oraz rola Doradcy Energetycznego. Przybliżono również specyfikę inwestycji w formule EPC realizowanej we współpracy z przedsiębiorstwem oszczędzania energii (ESCO), w tym zaprezentowano podstawowe cechy umowy EPC, kluczowe role uczestników, pojęcie gwarantowanej oszczędności energii (GOE), standardy dostępności budynków oraz wzory raportów z osiąganych oszczędności. Omówiony został także proces aplikowania o środki do NFOŚiGW w postaci fiszki przedsięwzięcia i wniosku o dofinansowanie.

Webinarium cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem. Zachęcamy do zapoznania się z zarejestrowanym przebiegiem szkolenia na naszym kanale YouTube, które dostępne jest tu: Webinarium – Termomodernizacja bez wkładu własnego inwestora w modelu ESCO w oparciu o umowę EPC – YouTube

Link do materiałów.

DWA MILIONY NA WYMIANĘ ŹRÓDEŁ CIEPŁA W KIELCACH

Dwa miliony złotych przewidziano w tym roku w budżecie Kielc na dotacje dla mieszkańców, którzy będą chcieli wymienić dotychczasowe źródło ciepła na bardziej ekologiczne – poinformował we wtorek urząd miasta. Wnioski będzie można składać od środy.

Dofinansowanie mogą otrzymać zarówno osoby fizyczne, jak i wspólnoty mieszkaniowe. Najwyższe wsparcie – 40 tys. złotych, przewidziano przy podłączeniu do sieci ciepłowniczej wielorodzinnego budynku mieszkalnego. Dofinansowanie może być też przeznaczone na zainstalowanie w tym budynku węzła cieplnego. Dotacja na podłączenie budynku jednorodzinnego wyniesie 8 tys. zł.

To kolejny rok, w którym przeznaczamy 2 mln zł na walkę o czyste powietrze. To priorytet w całej naszej strategii, który wzmacniamy działaniami edukacyjnymi i systemem monitoringu powietrza. Z jednej strony musimy mocno stawiać na podnoszenie świadomości, ale przede wszystkim wspierać mieszkańców finansowo w tym procesie – zaznaczyła Agata Wojda, zastępca prezydenta Kielc.


Mieszkańcy mogą się również ubiegać o dofinansowanie w wysokości 8 tys. złotych na instalację indywidualnego gazowego lub elektrycznego urządzenia grzewczego, lub zastosowanie w budynku pompy ciepła.

Wnioski o udzielenie dotacji będzie można składać od środy w Urzędzie Miasta w Kielcach. 

Źródło: CIRE

Fot: Pixabay

LUBELSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO ENERGETYKI CIEPLNEJ PODSUMOWAŁO POPRZEDNI ROK

Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A. w minionym roku zmodernizowało i wybudowało prawie 8 km sieci ciepłowniczych w Lublinie. Nakłady inwestycyjne w minionym roku zamknęły się kwotą blisko 31 mln zł.

Rozwój Lublina wiąże się ze wzrostem zapotrzebowania na ciepło, co wymaga skoordynowanego rozwoju infrastruktury ciepłowniczej w wieloletniej perspektywie. Inwestycje podejmowane przez LPEC S.A. z jednej strony gwarantują bezpieczeństwo dostaw czystego ciepła dla mieszkańców Lublina, z drugie przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w mieście i oszczędności surowców energetycznych – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Obecnie LPEC S.A. modernizuje i rozbudowuje system ciepłowniczy we wszystkich kierunkach realizowanej rozbudowy urbanistycznej Lublina. Jest to możliwie dzięki pozyskanym funduszom europejskim z Programu Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

W minionym roku zrewitalizowano lub przebudowano sieci ciepłownicze o łącznej długości ok 4,1 km oraz wybudowano 3,5 km nowych odcinków. Wśród największych zadań inwestycyjnych można wymieniać: przebudowę sieci w rejonie ul. Długosza i Popiełuszki,ul. Jana Pawła II i Radości, ul. Kredowej i Wapiennej, modernizację istniejącej sieci oraz budowę nowych odcinków sieci i przyłączy w rejonie ul. Zemborzyckiej i Południowej, rozbudowę sieci w rejonie ul. Firlejowskiej oraz ul. Orkana i Hetmańskiej.

W naszej strategii rozwoju wyznaczyliśmy dwa zasadnicze priorytety inwestycyjne. Są to po pierwsze poprawa bezpieczeństwa dostaw i ograniczanie strat ciepła, po drugie rozbudowa infrastruktury ciepłowniczej we wszystkich kierunkach realizowanej rozbudowy urbanistycznej naszego miasta. Działania te mają bezpośredni wpływ na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery i poprawę jakości powietrza w Lublinie – wyjaśnia Marek Goluch, prezes zarządu LPEC S.A.

Budynki zasilane ciepłem systemowym z sieci LPEC są neutralne w zakresie niskiej emisji, bezpośredniej przyczyny smogu w mieście – dodaje.

Wśród przyłączonych obiektów dominowały wielorodzinne budynki mieszkaniowe, które stanowiły 70% nowych przyłączeń. Pozostałe to budynki użyteczności publicznej oraz budynki usługowe. Największe inwestycje przyłączeniowe w 2021 roku to m.in.: budynki mieszkalne przy ul. Franczaka Lalka, Skalskiego, Koralowej, Kwarcowej, Grabskiego oraz Startowej, hotel przy ul. Dolnej 3 Maja, obiekty Szpitala SPSK 1 przy ul. Staszica, budynek Pedagogiki UMCS przy ul. Głębokiej, budynek Centrum Pogotowia Ratunkowego przy ul. Wojciechowskiej. Łączna wartość zamówionej mocy cieplnej nowoprzyłączonych budynków na rynku pierwotnym wyniosła 9,5 MW.

Na przyłączenie do sieci ciepłowniczej zdecydowali się również właściciele budynków korzystających dotychczas z indywidualnych źródeł ogrzewania, m.in. Zespół Szkół Transportowo – Komunikacyjnych, MOPR, piekarnia oraz Komenda Miejska Straży Pożarnej przy ul. Zemborzyckiej, kamienice przy ul. Kowalskiej, Konopnickiej oraz Niecałej. Łącznie 13 budynków o zamówionej mocy cieplnej 2,2 MW.

Efekty wieloletniego programu inwestycyjnego Spółki to również oszczędności energii dzięki systematycznemu obniżaniu strat ciepła, spadek ubytków gorącej wody w całym systemie ciepłowniczym oraz zmniejszenie liczby i uciążliwości awarii sieci.

Straty ciepła w minionym roku wyniosły 10,28% i były najniższe w całej historii lubelskiego systemu ciepłowniczego jak również jedne z najniższych w porównaniu do innych systemów ciepłowniczych w kraju. Na przestrzeni ostatnich 5 lat liczba awarii na sieci ciepłowniczej zmniejszyła się o 32%, a poziom ubytków spadł o 34%.

LPEC S.A. w latach 2017 – 2021 na inwestycje przeznaczyło ponad 190 mln zł. Dzięki temu wybudowano 23 km nowych sieci, 34 km kompleksowo zmodernizowano.

Do sieci ciepłowniczej przyłączono 260 budynków o łącznej mocy cieplnej 86 MW co stanowi 13% rynku ciepła systemowego w Lublinie.

Tym sam Spółka zrealizowała wszystkie cele założone w „Strategii rozwoju LPEC na lata 2017 – 2021”.

Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A. zarządza jednym z największych i najnowocześniejszych systemów ciepłowniczych w Polsce, na który składa się 470 km sieci ciepłowniczych i 2200 węzłów cieplnych. 80% sieci ciepłowniczej wykonana jest w nowoczesnej technologii preizolowanej. Spółka wprowadza również najnowsze dostępne na rynku technologie, umożliwiające niemal bezobsługowe zarządzanie całym systemem ciepłowniczym, skracając do niezbędnego minimum czas reakcji w przypadku zmieniających się warunków atmosferycznych, awarii czy prowadzonych bieżących odczytów urządzeń pomiarowych. Obecnie w firmie funkcjonują m.in. system nadzoru elektronicznego nad pracą sieci i węzłów oraz system zdalnego odczytu liczników ciepła.

Do sieci ciepłowniczej przyłączonych jest 4000 budynków, co stanowi aż 75% lubelskich gospodarstw domowych.

Źródło: CIRE

Fot: Pixabay

BLISKO 26 MLN ZŁ DOTACJI DLA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA WDRAŻANIE PROGRAMU OCHRONY POWIETRZA

Dzisiaj w Katowicach została podpisana umowa dotycząca projektu pn. „Śląskie. Przywracamy błękit.” Kompleksowa realizacja Programu ochrony powietrza dla województwa śląskiego, w wyniku której województwo śląskie przybliży się do osiągnięcia celu strategicznego, jakim jest dobra jakość powietrza w regionie.

Projekt wspiera działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej, np. termoizolacja budynków w zakresie wynikającym z audytu energetycznego.

– Program LIFE to jedyny instrument finansowy Unii Europejskiej koncentrujący się wyłącznie na rozwiązywaniu ważnych problemów środowiskowych i klimatycznych, szczególnie przez stosowanie innowacyjnych rozwiązań dotyczących ich ochronyLIFE wspiera ambitne podmioty, które chcą podejmować działania na rzecz środowiska, chronić nasze naturalne dziedzictwo i zmagać się ze zmianami klimatu, a NFOŚiGW im w tym pomaga, udostępniając swoje środki i wiedzę ekspercką – deklaruje wiceprezes NFOŚiGW, Pan Paweł Mirowski.

Pozyskane przez Województwo Śląskie środki Programu LIFE, a teraz również środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej doskonale wspierają realizację Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego Zielone Śląskie. Jednym z naszych celów strategicznych jest zapewnienie wysokiej jakość środowiska i przestrzeni w regionie, między innymi poprzez wspieranie wdrożenia i egzekwowania rozwiązań poprawiających jakość powietrza, podnoszenie świadomości ekologicznej mieszkańców i kształtowanie postaw proekologicznych, a także poprzez wspieranie rozwiązań ograniczających niską emisję, w tym poprawę standardu energetycznego zabudowy mieszkaniowej i budynków użyteczności publicznejProjekt “Śląskie. Przywracamy błękit” umożliwi mieszkańcom regionu łatwe znalezienie fachowej porady w zakresie wymiany źródeł ciepła na bardziej ekologiczne oraz jej finansowania, pozwoli także na podniesienie świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw proekologicznych. W efekcie pomoże przekonać mieszkańców regionu, że warto podnieść efektywność energetyczną domu i zmienić sposób jego ogrzewania na bardziej ekologiczny, z korzyścią dla budżetu domowego i dla zdrowia wszystkich mieszkańców Śląska – tłumaczy Jakub Chełstowski, Marszałek Województwa Śląskiego.

Należy zauważyć, że przedsięwzięcie jest jedynym polskim projektem zintegrowanym, jaki uzyskał dofinansowanie w naborze LIFE 2020 i jednym z czterech, jakie uzyskały dofinansowanie w perspektywie finansowej LIFE 2014-2020.

Źródło: NFOŚiGW

Fot: NFOŚiGW

BUDOWA KOTŁOWNI GAZOWEJ NA TERENIE ELEKTROCIEPŁOWNI W KIELCACH

Elektrociepłownia PGE Energia Ciepła w Kielcach oficjalnie przekazała plac budowy generalnemu wykonawcy – spółce SBB ENERGY. Nowa kotłownia gazowa będzie się składać z zespołu pięciu wodnych kotłów gazowych o łącznej mocy 160 MWt.

W wyniku realizacji inwestycji powstanie kotłownia gazowa, która zastąpi pracujące obecnie kotły węglowe WR25. Na moc cieplną kotłowni składać się będzie zespół pięciu wodnych kotłów gazowych o mocy 32 MWt każdy.  Dodatkowo powstanie infrastruktura niezbędna do wyprowadzenia mocy cieplnej, budowy przyłączy oraz pozostałych elementów, koniecznych do funkcjonowania zakładu. Po zrealizowaniu tej inwestycji wytwarzanie gorącej wody na potrzeby ogrzewania oraz dostarczania ciepłej wody użytkowej dla odbiorców z terenu Kielc będzie odbywało się z urządzeń przyjaznych dla środowiska.

Elektrociepłownia PGE Energia Ciepła w Kielcach realizuje swoje  inwestycje, które pozwolą odejść od spalania węgla na rzecz mniej emisyjnego paliwa gazowego. Otrzymane pozwolenie na budowę oraz przekazanie placu budowy wykonawcy oznacza, że projekt wkroczył w kolejny etap rozpoczęcia prac budowlanych. To ważna inwestycja dla mieszkańców Kielc. Kotłownia gazowa zapewni bezpieczeństwo energetyczne miastu i umożliwi podłączanie w przyszłości nowych odbiorców do miejski sieci. Zastosowanie kotłów gazowych polepszy też jakość powietrza w mieście- podkreślił Zbigniew Duda, dyrektor PGE Energia Ciepła Oddział Elektrociepłownia w Kielcach.

Inwestycja powstanie na niezagospodarowanym terenie, należącym do PGE Energia Ciepła Oddział Elektrociepłownia w Kielcach. Przekazanie kotłowni do eksploatacji zaplanowane jest na koniec 2022 r.

W Elektrociepłowni w Kielcach powstanie również blok kogeneracyjny, który będzie się składał z turbiny gazowej o mocy elektrycznej ok. 8 MWe i wodnego  kotła odzysknicowego o mocy cieplnej ok. 14 MWt. 8 lutego br. nastąpiło otwarcie ofert w ramach ogłoszonego przetargu na wybór Generalnego Realizatora Inwestycji. Wpłynęło łącznie 5 ofert, obecnie trwa ich ocena przez Komisję Przetargową. Planowany termin przekazania układu kogeneracyjnego do użytku to koniec 2023 r. Dla tego zadania wydana została już Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.

Oddział podpisał też umowę z Polską Spółką Gazownictwa Sp. z o.o. o przyłączenie do sieci gazowej. Planowana moc przyłączeniowa to 20 000 m3/h.

PGE Energia Ciepła prowadzi obecnie również projekty inwestycyjne związane z budową nowych kogeneracyjnych źródeł gazowych w Siechnicach, Bydgoszczy i Zgierzu. W fazie przygotowania do realizacji podobnych projektów z wykorzystaniem paliwa gazowego są kolejne lokalizacje: Gdynia, Gdańsk, Kraków.

Źródło: PGE EC

Fot: Pixabay

RUMUNIA PRZYGOTOWUJE ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA OFERT NA PROJEKTY ENERGETYCZNE

Rumuńskie ministerstwo energii przygotowuje się do ogłoszenia naborów na projekty z zakresu zielonej energii finansowane z Narodowego Planu Odbudowy i Odporności (NRRP).

„Poddajemy pod debatę publiczną kilka przewodników dotyczących finansowania setek milionów euro z NRRP” – napisał minister energii Virgil Popescu w poście na Facebooku. Dodał, że kilka zaproszeń do składania projektów zostanie ogłoszonych w marcu, ukierunkowanych na inwestycje w energię odnawialną, elektrownie gazowe i projekty kogeneracyjne dla ciepłownictwa.

W krajowym planie naprawy gospodarczej na projekty energetyczne przeznaczono 1,62 mld euro, a środki te muszą zostać zainwestowane do 2026 roku.

Opublikowane w środę przewodniki dotyczą inwestycji w zakłady produkcyjne energii odnawialnej, zielonego wodoru i zakłady kogeneracyjne. Przewidują one finansowanie o łącznej wartości 875 milionów euro.

W ostatnim wywiadzie dla EURACTIV Popescu podkreślił, że Rumunia może również skorzystać z pieniędzy z Funduszu Modernizacyjnego, programu uruchomionego przez Komisję Europejską, aby pomóc dziesięciu najbiedniejszym państwom członkowskim UE w modernizacji ich sektora energetycznego i sfinansować inwestycje w projekty energetyczne.

Powiedział, że ministerstwo wkrótce ogłosi wszystkie zaproszenia do składania projektów, tak aby inwestycje w nowe moce produkcyjne rozpoczęły się tak szybko, jak to możliwe.

Źródło: Euractiv

Fot: Pixabay

ROZWÓJ I MODERNIZACJA SIECI CIEPŁOWNICZEJ W GORZOWIE WIELKOPOLSKIM

PGE Energia Ciepła z Grupy PGE stale rozwija i modernizuje sieć ciepłowniczą w Gorzowie Wielkopolskim. Jej łączna długość w mieście to już ponad 135 km.

Pracownicy PGE Energia Ciepła w Gorzowie Wielkopolskim wybudowali w ubiegłym roku ponad 5 km nowych sieci i przyłączy ciepłowniczych. Prace były prowadzone m. in. przy ul. Grottgera, Chopina, Matejki, Kostrzyńskiej, Sosnkowskiego, Londyńskiej, Okulickiego oraz Mieszka I. Inwestycja pozwoliła na podłączenie zarówno nowo wybudowanych obiektów, jak i tych już istniejących.

Oprócz budowy nowych odcinków zmodernizowano fragmenty sieci niskoparametrowej okolicy ul. Połanieckiej, Szwoleżerów, Ściegiennego oraz Wróblewskiego. Dzięki zastosowaniu technologii rur preizolowanych każda taka inwestycja pozytywnie wpływa na ograniczenie strat na przesyle ciepła oraz ciepłej wody użytkowej.

Po skończonych pracach długość sieci ciepłowniczej w Gorzowie Wielkopolskim ma już ponad 135 km. To tyle, ile wynosi odległość między północną stolicą województwa lubuskiego, a Poznaniem. Prawie wszystkie rury znajdują się pod powierzchnią ziemi w zdecydowanej większości (ponad 90%) wykonane są w technologii rur preizolowanych.

Rozwój sieci ciepłowniczej pozytywnie wpływa przede wszystkim na jakość powietrza w mieście, a tym samym także na zdrowie jego mieszkańców. Dzięki korzystaniu z ciepła sieciowego mieszkańcy Gorzowa mogą zrezygnować z lokalnych kotłowni i przydomowych palenisk, które  emitują znaczne ilości dwutlenku węgla i pyłów do atmosfery oraz stwarzają duże ryzyko dla naszego zdrowia. Ważna jest także wygoda użytkowania – mówi Wojciech Dobrak, dyrektor PGE Energia Ciepła Oddział Elektrociepłownia w Gorzowie Wielkopolskim.

Modernizacja i budowa nowych odcinków sieci ciepłowniczej to proces ciągły. Każdego roku pracownicy PGE Energia Ciepła podejmują nowe wyzwania, aby coraz więcej nowych mieszkańców mogło podłączyć się do sieci, a obecni odbiorcy mieli zapewnione nieprzerwane dostawy ciepła i ciepłej wody użytkowej.

Wśród największych tegorocznych inwestycji zaplanowano likwidację lokalnych kotłowni wysokoemisyjnych (m. in. ul. Szczecińska, Małyszyńska, Roosevelta, Głowackiego) oraz grupowych węzłów cieplnych (Dąbrowskiej, Fredry, część Czereśnioweja). Powstaną także nowe odcinki sieci (od ul. Orląt Lwowskich do Dworcowej, Czeskiej, Węgierskiej, Słowiańskiej, Wróblewskiego), a część już istniejących zostanie zmodernizowana (ul. Popławskiego, Kuratowskiej).

Źródło: PGE EC

Fot: Pixabay

NOWE MECHANIZMY WYNIKAJĄCE Z PROJEKTU DYREKTYWY O EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ

Propozycje zmian w Dyrektywie w sprawie efektywności energetycznej opierają się na zwiększeniu oszczędności zużycia energii – dla osiągnięcia nowych, bardziej wyśrubowanych celów – poprzez zwiększanie efektywności energetycznej w budownictwie, przemyśle i transporcie.

Generalne cele nowej propozycji zmian w Dyrektywie w sprawie efektywności energetycznej zmierzają w kierunku ustanowienie ram dla planowania w zakresie ogrzewania i chłodzenia pod względem określenia potencjału efektywności energetycznej i energii odnawialnej. Przewidują one również monitorowanie polityk i środków mających na celu wykorzystanie tego potencjału, które w konsekwencji mają bezpośrednio wspierać osiągnięcie celu w zakresie energii odnawialnej w sektorze ciepłownictwa, określonego w propozycji znowelizowanej Dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii.

W nowych regulacjach proponuje się zwiększenie poziomu ambicji celów w zakresie efektywności energetycznej na szczeblu UE oraz nadanie im wiążącego charakteru. Nowy cel na rok 2030 zwiększa się o kolejne  9% w porównaniu z prognozami bazowymi. 

Państwa członkowskie będą zobowiązane do realizacji nowych oszczędności zużycia energii końcowej na poziomie co najmniej 1,5 proc. rocznie w latach 2024–2030, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z obecnym poziomem 0,8 proc. Jest to ważny instrument dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej, który ma przyczynić się do aktywnego oszczędzania energii w sektorach końcowego jej wykorzystania, takich jak budownictwo, przemysł i transport, a tym samym do osiągnięcia ogólnego celu UE.

Nadal państwa członkowskie zachowują swoje kompetencje w zakresie przeprowadzania kompleksowej oceny potencjału wysokosprawnej kogeneracji oraz efektywnych systemów ciepłowniczych. Co ważne, nowe regulacje  pozwolą państwom członkowskim na wprowadzenie środków i procedur wspierających rozwój instalacji kogeneracyjnych.

Uzupełnieniem mechanizmów związanych z poprawą efektywności energetycznej  są rozwiązania zaproponowane w nowelizacji dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, w wyniku której określone zostaną konkretne środki mające na celu przyspieszenie tempa renowacji budynków, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów w zakresie efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w sektorze budynków.

Generalnie, można się zgodzić z kierunkami przyjętymi w projektowanym dokumencie, gdyż odpowiadają  one na oczekiwania płynące z ogólnej polityki Europejskiego Zielonego Ładu. Ale nie wszystkie propozycje są w naszym przypadku bezkrytycznie możliwe do przyjęcia.

Przejdźmy więc do kilku ważnych szczegółów proponowanych w nowej Dyrektywie EED :

1. Nowa definicja wysokosprawnej kogeneracji, opisana w Załączniku III, rozszerza zakres wskazywanych do tej pory korzyści ( nie mniej niż 10%  oszczędności energii pierwotnej) o warunek maksymalnej emisyjności produkcji  energii (ciepła i energii elektryczne) na poziomie 270 gCO2/kWh. Ta nowa definicja ma zacząć obowiązywać już od roku 2025 .

2. Kolejnym ważnym elementem, uzupełniającym nową definicję „wysokosprawnej kogeneracji” jest wskazanie, że w przypadku budowy lub zasadniczej modernizacji jednostki kogeneracyjnej nie może nastąpić wzrost wykorzystania paliw kopalnych innych niż gaz ziemny w istniejących źródłach ciepła, w porównaniu z okresem przed modernizacją, oraz aby żadne nowe źródła ciepła w systemach ciepłowniczych nie korzystały z paliw kopalnych innych niż gaz ziemny. 

3. Kierunki transformacji ciepłownictwa systemowego wskazuje nowa definicja „efektywnego systemu ciepłowniczego i chłodniczego” (pkt 42 art. 2), uszczegółowiona w nowym art. 24. Wprowadza ona bardzo istotne zmiany w stosunku do obecnego stanu prawnego w tym zakresie. 

Zgodnie z tą propozycją „efektywnym systemem ciepłowniczym i chłodniczym” jest system, który spełnia następujące kryteria: 

a) do 31 grudnia 2025 r. system wykorzystujący co najmniej 50% energii odnawialnej, 50% ciepła odpadowego, 75% ciepła kogeneracyjnego lub 50% kombinacji takiej energii i ciepła; 

b) od 1 stycznia 2026 r. instalację wykorzystującą co najmniej 50% energii odnawialnej, 50% ciepło odpadowe, 80% wysokosprawnej kogeneracji ciepła lub co najmniej kombinację takiej energii cieplnej trafiającą do sieci, w której udział energii odnawialnej wynosi co najmniej 5%, a łączny udział energii odnawialnej, ciepła odpadowego lub ciepła z wysokosprawnej kogeneracji wynosi co najmniej 50%;

c) od 1 stycznia 2035 r. system wykorzystujący co najmniej 50% energii odnawialnej i ciepła odpadowego, w którym udział energii odnawialnej wynosi co najmniej 20%;

d) od 1 stycznia 2045 r. system wykorzystujący co najmniej 75% energii odnawialnej i ciepła odpadowego, w którym udział energii odnawialnej wynosi co najmniej 40%;

e) od 1 stycznia 2050 r. system wykorzystujący wyłącznie energię odnawialną i ciepło odpadowe, w którym udział energii odnawialnej wynosi co najmniej 60%.

4. Przyjęto kierunkowe rozwiązanie, że budowa czy modernizacja systemu ciepłowniczego (chłodniczego) ma z definicji dać w tylko „efektywny system ciepłowniczy” (art. 24 ust 2).  Zapisy te oznaczają praktycznie, że w  każdym przypadku, gdy system ciepłowniczy będzie modernizowany „zasadniczo” lub budowany od podstaw, realizacja tych procesów ma doprowadzić do spełnienia kryteriów ustalonych dla efektywnych systemów ciepłowniczych. Ponadto budowa lub znaczne modernizacja systemu ciepłowniczego  nie może spowodować wzrostu wykorzystania paliw kopalnych innych niż gaz ziemny w istniejących źródłach ciepła w porównaniu z ostatnimi trzema latami,  oraz generalnie, że żadne nowe źródła ciepła w tym systemie nie będą wykorzystywać paliw kopalnych innych niż gaz ziemny.

5. Proponuje się wprowadzenie obowiązków związanych z planowaniem procesów transformacji systemów ciepłowniczych (art. 24 ust 5), co w praktyce ma oznaczać, że od dnia 1 stycznia 2025 r., a następnie co pięć lat, operatorzy wszystkich istniejących systemów ciepłowniczych  o łącznej mocy wyjściowej przekraczającej 5 MW i niespełniających kryteriów efektywnego systemu ciepłowniczego  muszą przygotować i zatwierdzić przez odpowiedni organ, plan zwiększenia efektywności wykorzystania energii pierwotnej i energii odnawialnej, aby odpowiednio w terminach spełnić wskazane kryteria. 

6. I jeszcze ważna zmiana dla wykazywania efektów poprawy efektywności energetycznej. Propozycje nowej EED zakładają całkowite wykluczenie paliw kopalnych,  jako kwalifikujących do pozyskiwania oszczędności energii pierwotnej, co ograniczy możliwości pozyskania oszczędności energii rozliczanych w ramach celów zawartych w nowych regulacjach. 

Wniosek:

Wprowadzenie nowego warunku maksymalnej emisyjności CO2 wytwarzania energii do definicji wysokosprawnej kogeneracji może wykluczyć już od roku 2026 ciepło z kogeneracji węglowej jako strumień spełniający jak dotychczas warunki definicji efektywnego systemu ciepłowniczego. Aby status ten utrzymać w nowych warunkach praktycznie cały obecny wolumenu mocy kogeneracyjnych węglowych musiałby zostać zastąpiony kogeneracją gazową oraz miksem różnych proporcji: OZE/ciepła odpadowego i kogeneracji.  

Wprowadzenie nowej definicji efektywnego systemu ciepłowniczego już od roku 2026 (przede wszystkim z powodu zmiany definicji wysokosprawnej CHP już od 2025) spowoduje, że generalnie polskie ciepłownictwo systemowe może czasowo zostać tych systemów „pozbawiona” . Utrata statusu „efektywnego systemu ciepłowniczego” z powodu zmiany definicji „wysokosprawnej kogeneracji” może  pozbawić operatorów tych systemów możliwości wsparcia ze środków publicznych procesów ich modernizacji i rozbudowy dla rozwoju rynków ciepła systemowego.

Istotne dla podejmowania decyzji inwestycyjnych jest ograniczenie stosowania paliw kopalnych innych niż paliwa gazowe, i to bez względu na rodzaj wybranej technologii. Ponadto każda budowa czy modernizacja systemu ciepłowniczego musi osiągnąć status efektywnego systemu ciepłowniczego przy jednoczesnym ograniczeniu wykorzystania paliw kopalnych co najwyżej do gazu ziemnego.

Bogusław Regulski

fot. Pixabay

OGRZEWANIE GEOTERMALNE W BAWARSKIM GERMERING

Miasto Germering w Bawarii (Niemcy) będzie badać możliwości budowy geotermalnej sieci ciepłowniczej.

Komitet roboczy miasta Germering w Bawarii w Niemczech zgodził się na rozpoczęcie studium wykonalności dla ogrzewania geotermalnego z wnioskiem o dofinansowanie. Wyniki studium pomogą radzie miasta podjąć decyzję o kontynuacji realizacji projektu, którego koszt ma wynieść około 110 milionów euro.

Wstępne studium

Do podjęcia decyzji przyczyniły się wyniki wstępnego studium wykonanego przez Petrę Denk, profesora energetyki i zarządzania przedsiębiorstwem w Instytucie Systemowego Doradztwa Energetycznego (ISE) na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Landshut. Wraz z pełnomocnikiem ds. ochrony klimatu Pascalem Lugingerem Denk przez około rok sporządzała plan wykorzystania energii w mieście.

W modelu Denka dwa odwierty będą musiały być wykonane na głębokości około 3500 metrów, aby uzyskać dostęp do płynów geotermalnych o temperaturze około 85 stopni Celsjusza. To wystarczy, aby zapewnić ogrzewanie dla około 1400 gospodarstw domowych. Wśród nich znajdą się Kreuzlinger Feld oraz większe budynki mieszkalne, a także rekreacyjny basen zewnętrzny.

Poza korzyściami ekonomicznymi projektu, Denk podkreślił korzyści ekologiczne wynikające z przejścia na geotermię. Energia geotermalna byłaby kluczowym elementem w osiągnięciu neutralności CO2 dla Germering. Denk stwierdził, że warunki w Germering są co najmniej tak dobre jak w Pullach i Grunwaldzie, gdzie ogrzewanie geotermalne jest już dostępne.

Lokalizacja projektu

Przewidywana lokalizacja odwiertu znajduje się na terenie miejskim, na południe od autostrady i w odległości 300 metrów od budynków mieszkalnych. Logistycznym wyzwaniem dla tej lokalizacji jest fakt, że będzie ona wymagała przeprowadzenia rur dystrybucyjnych przez Autobahn pod ziemią. Zwiększy to koszt projektu, choć nie będzie on znaczący, biorąc pod uwagę całkowity szacowany koszt 110 milionów euro.

Ekonomia projektu została wsparta przez możliwości finansowania, które w ostatnich latach stały się lepsze. Przyszła nowa wersja federalnego finansowania wydajnych sieci ciepłowniczych (BeW) może przynieść maksymalnie 40 milionów euro.  Luginger wspomniał również, że otrzymał zapytania od właścicieli domów, którzy wyrazili zainteresowanie przejściem na odnawialne źródła energii w związku z rosnącymi cenami gazu i oleju.

Ramy czasowe są niejasne

Studium jest jeszcze w bardzo wczesnej fazie, nie ma jeszcze jasnego harmonogramu realizacji projektu. Ani Petra Denk, ani inżynier nadzoru budowlanego Andreas Robrecht nie są w stanie oszacować, kiedy pierwsze domy będą mogły zostać podłączone do przyszłej sieci ciepłowniczej. Wyniki studium wykonalności będą jednak prawdopodobnie dostępne w ciągu dwóch lat. Na podstawie tych wyników zostaną podjęte dalsze decyzje.

Źródło: thinkgeoenergy

Fot: Pixabay

CZWARTY RANKING PROGRAMU „CZYSTE POWIETRZE”

Najnowszy ranking programu „Czyste Powietrze” pokazuje aktywność gmin w czwartym kwartale 2021 r. Tym razem liderem została gmina Jejkowice z woj. śląskiego, której mieszkańcy złożyli najwięcej wniosków do programu w odniesieniu do liczby budynków jednorodzinnych znajdujących się na terenie tej gminy. W pierwszej trzydziestce najaktywniejszych gmin aż 25 pochodzi z województwa śląskiego. Aktywność każdej gminy można sprawdzić poprzez specjalną wyszukiwarkę dostępną na stronie polskialarmsmogowy.pl/ranking oraz czystepowietrze.gov.pl.

Wsłuchując się w oczekiwania wnioskodawców i beneficjentów, we współpracy z organizacjami pozarządowymi na bieżąco modyfikujemy i uatrakcyjniamy program „Czyste Powietrze”. Wiemy jednak, że ze względu na jego skalę, dla osiągnięcia celów w nim określonych kluczowe jest zaangażowanie na poziomie małych ojczyzn – gmin i lokalnych wspólnot. To one są wiarygodnymi i najskuteczniejszymi ambasadorami dbania o czyste powietrze. Dlatego cieszę się, że kolejny raz w rankingu możemy postawić za wzór najskuteczniejsze samorządy, których determinacja i zaangażowanie przekładają się na mniej smogu, czystsze środowisko i zdrowsze życie mieszkańców – podkreśla rolę rankingu Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska. Wierzę też, że współpraca nawiązana już ze zdecydowaną większością polskich samorządów przełoży się na nowe rekordy zgłoszeń w kolejnych rankingach kwartalnych.

Zwycięzcą w rankingu w czwartym kwartale 2021 r. jest gmina Jejkowice z woj. śląskiego. Województwo to z 25 gminami w pierwszej trzydziestce badania, przewodzi jako gmina, w której składana jest największa liczba wniosków na likwidację tzw. „kopciuchów” oraz docieplenie domu. To kolejny kwartał, w którym to właśnie to województwo przoduje. Na uwagę zasługuje również fakt, iż w czołówce rankingu biorącego pod uwagę wszystkie polskie gminy już po raz drugi znalazło się śląskie uzdrowisko: Goczałkowice-Zdrój (miejsce 18). Najwięcej wniosków do programu złożono natomiast w Rybniku (806 w IV kwartale 2021 oraz ponad 4600 od początku funkcjonowania programu). Widać tu wyraźny wpływ aktywnych działań włodarzy miasta i mieszkańców oraz lokalnych aktywistów antysmogowych.

– Cieszy mnie taka aktywność gmin z woj. śląskiego – mówi Andrzej Guła, lider PAS – w tym województwie od 1 stycznia tego roku uchwała antysmogowa zakazała użytkowania „kopciuchów” wyprodukowanych przed 1 września 2007 roku. Widać, że zapisy uchwały są dobrym motywatorem do likwidacji pozaklasowych kotłów. Mamy nadzieję, że podobną mobilizację zobaczymy w tym roku w województwie małopolskim i mazowieckim – w tych regionach użytkowanie „kopciuchów” stanie się nielegalne od 1 stycznia 2023 r.

Wśród gmin, w których w IV kwartale zeszłego roku złożono najmniej wniosków znajdują się m.in. znane miejscowości wypoczynkowe, na przykład Krynica Morska (0 wniosków), Świeradów-Zdrój (0) czy Międzyzdroje (1). Niewiele lepiej jest w niektórych miastach wojewódzkich: Olsztyn (32 wnioski), Szczecin (41) czy Gdańsk (54), choć często większe miasta oferują własne programy dotacyjne. Ranking za ostatni kwartał zeszłego roku pokazuje dużo większą popularność programu w małych gminach.


W pierwszej setce najaktywniejszych widzimy głównie gminy poniżej 20 000 mieszkańców.

Nabór wniosków w programie „Czyste Powietrze” został uruchomiony we wrześniu 2018 r. i do końca 2018 roku złożono w sumie 25 519 wniosków. W kolejnych latach było to odpowiednio 85 368 (2019) i 83 801 wniosków (2020). Rekordowy okazał się rok 2021, kiedy złożono ich aż 184 267, tj. 48,6% wszystkich złożonych wniosków w programie. W ciągu dziesięciu lat trwania programu przewidziana jest wymiana 3 milionów „kopciuchów” w całym kraju.

Opublikowany ranking za IV kwartał 2021 r. (zestawienie obejmie okres od 1 kwietnia 2021 r. do 31 marca 2022 r.), będzie brany pod uwagę przy pierwszym rocznym podsumowaniu, dzięki któremu poznamy najaktywniejsze gminy w programie „Czyste Powietrze”, dla których NFOŚiGW przewidział bonusy finansowe o łącznej wartości 16 milionów złotych.

Gratyfikacje finansowe to tylko jedna z korzyści dla aktywnych gmin. Warto jednak pamiętać, że aktywny udział w programie „Czyste Powietrze” to przede wszystkim gwarancja trwałych oszczędności wynikających z nowoczesnej, kompleksowej termomodernizacji budynków dla ich właścicieli oraz możliwość oddychania czystym, zdrowym powietrzem dla nas wszystkich – podkreśla Paweł Mirowski, wiceprezes NFOŚiGW. Szczerze zachęcam wszystkie gminy do aktywności w programie i jednocześnie podkreślam – pozostajemy do dyspozycji samorządów, wsłuchujemy się w oczekiwania lokalnych społeczności po to, by program jak najlepiej odpowiadał na potrzeby zarówno polskich rodzin jak i samorządów, które są najbliżej mieszkańców.

Źródło: NFOŚiGW

Fot: NFOŚiGW