InVento FRE, produkt oferowany przez Synthos, jest ekologiczną propozycją dla branży budowlanej. Powstaje z materiałów pochodzących w co najmniej 30 proc. z recyklingu i nadaje się do późniejszego odzysku. Jego produkcja jest bezodpadowa. Pojawienie się InVento FRE w ofercie firmy chemicznej wpisuje się w realizację jej strategii zrównoważonego rozwoju Evergreen, która zakłada m.in. wykorzystanie w większym stopniu surowców BIO oraz pochodzących z recyklingu.
Skuteczność termoizolacyjna InVento FRE jest większa o 25 proc. w porównaniu z tradycyjnymi płytami styropianowymi.
– Nasz innowacyjny i ekologiczny produkt stworzyliśmy z myślą o branży budowlanej. Podczas jego wytwarzania wykorzystujemy surowce pochodzące z odzysku, a produkcja jest w pełni bezodpadowa.Nie bez znaczenia jest fakt, że wyroby wykonane w technologii InVento nadają się do pełnego recyklingu – informuje Zbigniew Warmuz, Prezes Zarządu Synthos S.A. – To doskonały produkt dla termoizolacji. Jego współczynnik przewodzenia ciepła nie przekracza 0,030 (W/m x K).
Jak podaje Sylwester Jachna, Dyrektor Zarządzający Środowiskiem, Jakością i Bezpieczeństwem Pracy w Synthos, w 2030 roku produkcja InVento będzie oparta w 30 proc. o recyklat konsumencki, czyli odpady zebrane na rynku: – Aby zrealizować to założenie, koncentrujemy się na stworzeniu mechanizmów pozyskania surowca. Odpady muszą też być odpowiednio czyste, właściwie posortowane i przygotowane.
Synthos zakontraktował recyklaty i odpady m.in. u kilku europejskich dostawców. Materiały odpadowe pochodzące od producentów sprzętu RTV, AGD, opakowań na żywność, ale również firm budowlanych w całości są wykorzystywane w produkcji InVento.
Komisja Europejska wezwała Polskę do zgłoszenia kompleksowych ocen wysokosprawnej kogeneracji i pełnego zastosowania się do wymogów dyrektywy ws. efektywności energetycznej, poinformowała Komisja.
“Państwa członkowskie powinny stworzyć efektywną infrastrukturę ciepłowniczą i chłodniczą lub uwzględnić wysokosprawną kogenerację oraz wykorzystywanie ogrzewania i chłodzenia z ciepła odpadowego oraz odnawialnych źródeł energii. Państwa członkowskie muszą przeprowadzić kompleksową ocenę potencjału zastosowania wysokosprawnej kogeneracji i efektywnego systemu ciepłowniczego i przedłożyć ją Komisji. Kompleksową ocenę należy aktualizować co pięć lat i zgłaszać Komisji” – czytamy w komunikacie.
Jak dotąd, Polska nie przekazała zaktualizowanej oceny w terminie do 31 grudnia 2020 r., podano także.
Polska dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i usunięcie niedociągnięć stwierdzonych przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o wystosowaniu uzasadnionych opinii.
Zakres projektu dofinansowanego w Mrągowie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej obejmie rozbudowę tamtejszego systemu ciepłowniczego poprzez budowę sieci cieplnych z przyłączami oraz węzłami cieplnymi dwufunkcyjnymi. Inwestycja realizowana jest dla nowych odbiorców obecnie zasilanych w ciepło z indywidualnych pieców węglowych oraz dla odbiorców w domach nowo budowanych. Podłączone do sieci zostaną 32 budynki mieszkalne.
Rozbudowa systemu ciepłowniczego przedsiębiorstwa Miejska Energetyka Cieplna Sp. z o.o. w Mrągowie w celu zwiększenia jego efektywności oraz likwidacji lokalnej, niskiej emisji będzie wsparta kwotą ponad 5,9 mln zł z programu NFOŚiGW Ciepłownictwo powiatowe – II nabór. Beneficjent, MEC Sp. z o.o. (przedsiębiorstwo, w którym 100 proc. udziałów posiada Gmina Mrągowo), zrealizuje inwestycję do końca 2025 r. W ramach projektu zostanie wybudowanych 2,53 km sieci przesyłających ciepło oraz 32 węzły cieplne.
Istniejący system ciepłowniczy Mrągowa spełnia wymóg efektywnego systemu ciepłowniczego. Jest oparty o kotłownię lokalną, zlokalizowaną przy ul. Kolejowej, wyposażoną w 3 zainstalowane kotły (jeden kocioł o mocy 5,8 MW oraz dwa o mocy 11,6 MW każdy). Obecnie ponad 67 proc. energii cieplnej sprzedawanej w systemie ciepłowniczym w Mrągowie pochodzi z OZE (biomasa). Niezbędna jest jednak modernizacja sieci tranzytowej energii.
Dzięki zrealizowaniu przedsięwzięcia poprawi się sprawność przesyłu ciepła. Uzyskane zostanie zmniejszenie zużycia energii pierwotnej (o 8 448,53 GJ/rok) oraz mniej dwutlenku węgla trafi do atmosfery (o 958,61 ton/rok). W całości zadanie będzie kosztować ok. 7,3 mln zł.
Umowę o dofinansowanie projektu ponad 2,7 mln zł dotacji podpisali 25 grudnia br. w Warszawie: wiceprezes zarządu NFOŚiGW Artur Michalski oraz dyrektor zarządu MEC Sp. z o.o. w Mrągowie Przemysław Budzyński. W uroczystości wzięła udział poseł na Sejm RP Iwona Arent, parlamentarzystka Ziemi Warmińsko-Mazurskiej pochodząca z Mrągowa.
Wcześniej, w grudniu zeszłego roku, przedsięwzięcie uzyskało z NFOŚiGW pożyczkę w wysokości ok. 3,2 mln zł.
„Maksymalna dozwolona stawka taryfowa dla zmiennej części ogrzewania miejskiego wynosi 98,70 euro za MWh i obowiązuje w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 2023 roku” – poinformował we wtorek rząd Słowenii w oświadczeniu.
Rozporządzenie obniży koszty ogrzewania miejskiego w 18 systemach ciepłowniczych, z ogólnej liczby 59, których ceny były do tej pory powyżej limitu – podał słoweński rząd.
Największa obniżka ceny detalicznej ciepła nastąpi w systemach w Nova Gorica, Trbovlje, Hrastnik, Maribor, Ravne na Koroskem i Jesenice, które wykorzystują jako paliwo gaz ziemny – zaznaczył rząd.
W październiku rząd ustalił maksymalną cenę gazu ziemnego potrzebnego do produkcji ciepła dla odbiorców domowych na 0,073 euro za kWh. Jednak z analizy krajowej agencji energetycznej wynika, że w niektórych systemach nastąpił nieproporcjonalny wzrost cen ogrzewania miejskiego.
Rząd Słowenii ograniczył również w marcu hurtowe ceny benzyny i oleju napędowego klasy regularnej, aby uchronić rynek przed wahaniami cen spowodowanymi wojną na Ukrainie. Limit był kilkakrotnie modyfikowany w ciągu roku i obecnie wynosi 1,623 euro za litr oleju napędowego i 1,464 euro za litr benzyny.
45 budynków o łącznym zapotrzebowaniu na ciepło około 7 MW zostało przyłączonych w minionym roku do sieci ciepłowniczej PGE Toruń. Połowa z nich to nowo powstałe obiekty, pozostałe to budynki właścicieli, chcących zmienić ogrzewanie na ciepło sieciowe. Świadczy to rosnącej świadomości mieszkańców związanej z wpływem sposobu ogrzewania na jakość powietrza.Praktycznie każdego roku, niemal wszystkie nowe budynki powstające w Toruniu w obrębie sieci ciepłowniczej są do niej przyłączane.
2022 rok dla PGE Toruń, spółki należącej do PGE Energia Ciepła z Grupy PGE, to czas wielu wyzwań i intensywnej pracy, związanej z utrzymaniem bezpieczeństwa produkcji i dostaw ciepłado ponad 100 tysięcy mieszkańców, ale też okres budowy nowych ciepłociągów, modernizacji oraz przyłączania kolejnych budynków do sieci ciepłowniczej.
Z ciepła sieciowego chcą korzystać zarówno właściciele budynków mieszkaniowych, jak i z obszaru handlu i usług. W ubiegłym roku ciepło sieciowe popłynęło m.in. do kolejnych budynków mieszkalnych na toruńskim osiedlu JAR, budynku administracyjno – warsztatowego PKP, Nowoczesnego Parku Handlowego czy też kamienic na toruńskiej Starówce.
– Niezależnie od sytuacji i wyzwań, z jakimi się mierzyliśmy w ostatnich latach, nieustannie rozwijamy rynek ciepła, rozbudowujemy i modernizujemy sieć ciepłowniczą oraz wymieniamy węzły cieplne. Zwiększamy dzięki temu efektywność systemu ciepłowniczego. Wszystkie te działania służą zapewnieniu wysokiego bezpieczeństwa dostaw ciepła dla mieszkańców – mówi Robert Kowalski, prezes zarządu PGE Toruń. – W ostatnich 5 latach wybudowaliśmy 12 kilometrów sieci ciepłowniczej, a 17 kilometrów ciepłociągów zmodernizowaliśmy i to niemalże we wszystkich rejonach prawobrzeżnej części Torunia. W tym okresie właściciele aż 350 budynków zaufali nam, decydując się na korzystanie z ciepła sieciowego w swoich obiektach – podsumowujeprezes Robert Kowalski.
Łącznie w ramach zeszłorocznych prac modernizacyjno-inwestycyjnych powstało 5,3 km ciepłociągów i przyłączy cieplnych. W ramach rozbudowy sieci ciepłowniczej powstały, w 2022 roku, nowy ciepłociąg do planowanego toruńskiego osiedla na Dębowej Górze (osiedle będzie miało na początku zapotrzebowanie na ciepło około 1 MW z możliwością rozwoju do 4 MWt) orazsieć ciepłownicza na ul. Przelot(od ronda imienia Bohaterów Zadwórza), do której zostaną przyłączone hale magazynowo – produkcyjne.
– Budowane ciepłociągi na nowych terenach to odpowiedź na rozwój miasta i powstawanie nowych osiedli w Toruniu. Nowe sieci ciepłownicze to możliwość przyłączenia do systemu ciepłowniczego kolejnych budynków. A to jest doskonały sposób na ochronę powietrza i zdrowia mieszkańców,gdyż ciepło sieciowe jest jednym z najlepszych sposobów ograniczenia zanieczyszczeń w mieście – dodaje prezes Robert Kowalski.
Przyłączenie budynku do sieci ciepłowniczej to również jedna z najskuteczniejszych metod poprawy efektywności energetycznej budynków oraz zapobiegania emisji zanieczyszczeń pochodzących z indywidualnych kotłowni. PGE Toruń od wielu lat wspiera decyzje klientów, którzy chcą zmienić swoje dotychczasowe ogrzewanie na ciepło sieciowe.
Celem webinarium jest przybliżenie m.in. warunków udziału w naborze, katalogu kosztów kwalifikowanych, zasad udzielania pomocy publicznej oraz sposobu oceny i procedowania wniosków. Czas trwania webinarium wyniesie około 30–45 minut.
Poniżej podstawowe informacje dotyczące naboru.
NFOŚiGW prowadzi nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego “Kogeneracja powiatowa”. Nabór odbywa się w trybie ciągłym do 20.12.2023 r. lub do wyczerpania alokacji środków.
Intensywność dofinansowania:
– dotacja do 50% kosztów kwalifikowanych, – pożyczka do 100% kosztów kwalifikowanych.
Istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowanie w formie dotacji i pożyczki łącznie.
Dofinansowanie można uzyskać na inwestycje w jednostki wytwórcze o łącznej mocy zainstalowanej nie mniejszej niż 1 MW (łącznie moc elektryczna i cieplna) pracujące w warunkach wysokosprawnej kogeneracji (z wyłączeniem energii wytworzonej z węgla) wraz z podłączeniem ich do sieci, w których do produkcji energii wykorzystuje się: ciepło odpadowe, energię z OZE, paliwa gazowe, mieszanki gazów, gaz syntetyczny lub wodór.
Miniony 2022 rok był bardzo trudny dla nas wszystkich, również dla sektora ciepłowniczego, w tym dla spółek z Grupy OPEC. Pandemia i wojna w Ukrainie doprowadziły do poważnych utrudnień w dostępie do węgla oraz do drastycznych wzrostów cen wszystkich paliw. Działania OPEC-u w ubiegłym roku skupiały się przede wszystkim na zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego oraz niezawodności dostaw ciepła dla mieszkańców Grudziądza.
Zeszły rok był dla spółek z Grupy OPEC również pełen nowych wyzwań. Zakończono budowę instalacji oczyszczania spalin w Elektrociepłowni Łąkowa, która przyczynia się do poprawy jakości powietrza oraz do spełnienia surowych, wymaganych unijnym prawem, poziomów emisji zanieczyszczeń. Wartość inwestycji wyniosła ponad 64 miliony złotych. W ubiegłym roku rozpoczęto realizację projektu pod nazwą „Rozwój wysokosprawnej kogeneracji poprzez budowę biomasowej jednostki kotłowej w Elektrociepłowni Łąkowa w Grudziądzu”. Jest to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce, gdzie jako paliwo zastosowana będzie luźna słoma. Spółka OPEC uzyskała finansowanie tego projektu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 100 milionów złotych. Kolejnym wyzwaniem dla Grupy OPEC było wsparcie mieszkańców Grudziądza w dostępie do opału na zimę. Spółka OPEC-BIO włączyła się w miejską akcję dystrybucji węgla z rządowym wsparciem, a wcześniej sprzedawała opał z własnych zasobów.
Ubiegły rok pokazał też duży potencjał spółek Grupy OPEC w zakresie zrealizowanych przyłączeń nowych odbiorców do miejskiej sieci ciepłowniczej. Decyzję o wyborze bezpiecznego ciepła systemowego podejmuje coraz więcej firm, instytucji, wspólnot mieszkaniowych, jak i właścicieli prywatnych. W zeszłym roku spółka przyłączyła do miejskiej sieci ciepłowniczej 17 obiektów o łącznej mocy ponad 3 MW. Wśród nowych odbiorców znalazło się m.in.: Centrum Edukacji Ekologicznej, Muzeum Handlu Wiślanego, siedziba Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, nowa część Centrum Dystrybucyjnego Rossmann, Przedszkole „Tom Bombadil” oraz obiekty Miejskich Wodociągów i Oczyszczalni. Oprócz bieżących przyłączeń w 2022 roku spółka OPEC zawarła 27 umów o przyłączenie, gwarantując nowym klientom dostawy ciepła w latach 2023-2025.
Grupa OPEC dąży do ugruntowania swojej pozycji lidera na lokalnym rynku sprzedaży ciepła, zapewniając komfort cieplny mieszkańcom Grudziądza w bezpieczny i ekologiczny sposób.
Unibep SA zaprojektuje i wykona w formule „pod klucz” modernizację istniejącej Ciepłowni w Orzyszu. Kotłownia do produkcji energii cieplnej będzie wykorzystywała odnawialne źródła energii – biomasę. Zamawiającym jest Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych sp. z o.o. w Orzyszu.
Obok starej węglowej ciepłowni w Orzyszu powstanie nowa, ekologiczna. Konieczność budowy drugiej ciepłowni wynika m.in. z większych potrzeb wojska.
Połowa domów jednorodzinnych w Orzyszu nie jest podłączona do ciepła systemowego. Nowa ciepłownia będzie ekologiczna, opalana zrębkami drewna. Dzięki niej ciepło trafi do tysiąca odbiorców.
Samorząd podpisał już umowę z wykonawcą. Inwestycja warta 30 milionów złotych ma być gotowa pod koniec roku. Finansowana jest z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Banku Gospodarstwa Krajowego.
Historia Ursusa rozpoczyna się w drugiej dekadzie XX wieku, gdzie na terenie podwarszawskiej wsi Czechowice powstały Zakłady Mechaniczne „Ursus”. Spowodowało to szybki rozwój tej miejscowości. Już kilka lat po wojnie Czechowice zostały połączone z sąsiednimi miejscowościami w jedno miasto, któremu nadano nazwę Ursus.
Dzięki Zakładom Mechanicznym miasto Ursus bardzo dynamicznie się rozwijało. Przybywało mieszkańców i pojawiła się konieczność budowy mieszkań dla pracowników „Ursusa” – to wtedy powstało jedno z największych osiedli mieszkaniowych z okresu PRL-u osiedle „Niedźwiadek”.
Ówczesne osiedla ogrzewane były przez lokalne kotłownie węglowe. Każda z nich z osobna zaopatrywała w ciepło mały, niezależny system ciepłowniczy. Oznaczało to jednak liczne niedogodności, m.in. powstawanie niskiej emisji, konieczność wykorzystywania piecyków gazowych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej czy wyższe ceny za ciepło dostarczane do budynków w porównaniu do ciepła dostarczanego przez warszawski system ciepłowniczy.
Z czasem kotłownie węglowe zostały zamienione na gazowe. Jednak nadal, pomimo modernizacji, małe systemy ciepłownicze cechowały się niską efektywnością oraz zagrożeniem bezpieczeństwa dostaw ciepła przez pogarszający się stan infrastruktury wynikający z wieloletniej eksploatacji oraz przestarzałej technologii.
W związku z tym Veolia Energia Warszawa podjęła decyzję o przyłączeniu tego obszaru do warszawskiego systemu ciepłowniczego, likwidacji kotłowni lokalnych, budowie nowych sieci ciepłowniczych i indywidualnych węzłów cieplnych oraz tam, gdzie było to uzasadnione, gruntownej modernizacji istniejącej sieci ciepłowniczej.
Zakres planowanych działań oznaczał konieczność pozyskania zewnętrznego dofinansowania. We wrześniu 2016 roku Veolia Energia Warszawa złożyła do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o dofinansowanie, a 17 listopada 2017 roku została podpisana umowa dotycząca realizacji projektu dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIŚ) dla osi priorytetowej I „Zmniejszenie emisyjności gospodarki”, Działania 1.5 „Efektywna dystrybucja ciepła i chłodu”.
Warto dodać, że projekt, którego jednym z głównych celów było ograniczenie emisji CO2 oraz niskiej emisji, zgodnie z założeniami POIiŚ wpisał się w cele Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla m. st. Warszawy. Ponadto znajdował się na liście projektów podstawowych z Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego zgłoszonych jako komplementarne do Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Mazowieckiego.
Zaplanowane na lata 2017-2020 przedsięwzięcie otrzymało oficjalną nazwę „Budowa sieci ciepłowniczej celem likwidacji lokalnych źródeł niskiej emisji na osiedlu Skorosze w Warszawie” i składało się z dwóch zadań:
zadanie I dotyczyło wybudowania 2960,5 m sieci ciepłowniczej magistralnej o średnicy od DN 150 do DN 500 w kierunku pięciu osiedlowych kotłowni gazowych.
zadanie II dotyczyło zlikwidowania pięciu kotłowni gazowych i wykonanie 155 węzłów indywidualnych z możliwością doposażenia w moduły ciepłej wody użytkowej wraz z wybudowaniem sieci ciepłowniczej osiedlowej wysokoparametrowej i przyłączy w zakresie średnic DN 32-150 o długości ok. 4 230,5 m oraz modernizacji 815 m istniejącej sieci kanałowej i preizolowanej o średnicach DN 50-150. Planowana sumaryczna moc nowych węzłów indywidualnych wyniosła 25,7 MW.
Z uwagi na znaczne rozmiary projektu i konieczność zapewnienia mieszkańcom osiedla Skorosze ciągłości ogrzewania, planowane zadania zostały podzielone na etapy, które zakładały sukcesywne podłączanie nowych indywidualnych węzłów cieplnych do miejskiej sieci ciepłowniczej.
W 2017 roku wybudowano przeszło dwukilometrowy odcinek magistrali ciepłowniczej doprowadzający ciepło do osiedla Skorosze oraz 68 nowych indywidualnych węzłów cieplnych.
W kolejnym roku wybudowano ok. 900 m sieci magistralnej i ok. 1600 m sieci osiedlowej oraz wybudowano 20 nowych indywidualnych węzłów cieplnych. Zlikwidowane zostały dwie kotłownie lokalne przy ul. J.M. Szancera 3 i ul. Skoroszewskiej 7.
W roku 2019 wybudowano przeszło 500 m osiedlowej sieci ciepłowniczej oraz 23 nowe indywidualne węzły cieplne, a także zlikwidowana została kotłownia przy ul. Kolorowej 15.
W ostatnim roku realizacji projektu wybudowano ponad 2 100 metrów osiedlowej sieci ciepłowniczej oraz 42 nowe indywidualne węzły cieplne, a także zlikwidowano dwie kotłownie lokalne przy ul. Nurzyńskiej 1 i ul. Rakietników 25A.
Kotłownia przy ul. J. M. Szancera 3 – kotły gazowe przeznaczone do likwidacji
Likwidacja kotłowni lokalnych, podłączenie osiedla Skorosze do warszawskiego systemu ciepłowniczego oraz wybudowanie indywidualnych węzłów cieplnych oznacza szereg korzyści w obszarze ekologii, bezpieczeństwa dostaw ciepła i efektywności energetycznej.
Zmniejszenie zużycia energii pierwotnej (nieodnawialnej) poprzez obniżenie strat ciepła na przesyle pozwoli na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych a przez to również zmniejszenie zużycia energii pierwotnej (nieodnawialnej) dla zasilania mieszkańców osiedla Skorosze przy dostarczeniu tej samej ilości energii końcowej odbiorcom. Szacuje się, że realizacja projektu przyczyniła się do zmniejszenia zużycia energii pierwotnej (nieodnawialnej) o 47 026,18 GJ/rok.
Ograniczenie niskiej emisji na osiedlu Skorosze stanowi istotny rezultat realizacji projektu i dotyczy przede wszystkim emisji zanieczyszczeń pochodzących z pięciu osiedlowych kotłowni, w tym: CO2, pyłu PM10, SO2, NOx i innych zanieczyszczeń. Zlikwidowane kotłownie gazowe ze względu na niskie kominy były źródłem tzw. „niskiej emisji”
Przewidywane poziomy ograniczenia niskiej emisji na osiedlu Skorosze:
CO2 – 7 659,86 Mg/rok,
SO2 – 0,21 Mg/rok,
NOx – 8,49 Mg/rok,
Pyły – 0,07 Mg/rok.
Dodatkową korzyścią wynikającą z modernizacji systemu ciepłowniczego jest możliwość likwidacji piecyków gazowych, co przyczynia się do ograniczenia niskiej emisji.
Tablica informacyjna przy likwidowanej kotłowni ul. Kolorowa 15
Ponadto zmniejszenie ilości spalanych paliw, skutkuje ograniczeniem emisji zanieczyszczeń do powietrza, a tym samym może przyczynić się to do spadku liczby zachorowań oraz ograniczenia degradacji środowiska (zakwaszenie gleb, ocieplenie klimatu, zmniejszenie plonów, korozja budowli, degradacja obszarów leśnych).
Ważnym aspektem projektu była poprawa bezpieczeństwa i efektywności dostaw ciepła. Przestarzała i niskosprawna infrastruktura kotłowni gazowych zasilających w ciepło osiedle Skorosze stanowiła przyczynę licznych awarii. Podłączenie mieszkańców do miejskiej sieci ciepłowniczej o wysokiej sprawności z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (rur preizolowanych i nowoczesnych indywidualnych węzłów cieplnych) zapewnia mniejszą awaryjność systemu.
Budowa sieci ciepłowniczej
Węzły indywidualne zlokalizowane w poszczególnych budynkach, są całkowicie zautomatyzowane, przez co charakteryzują się większą efektywnością pracy niż kotłownie lokalne i dają możliwość racjonalnego gospodarowania ciepłem poprzez m. in: indywidualne podejmowanie decyzji o terminie włączenia/wyłączenia ogrzewania, czy prowadzenia polityki oszczędnej gospodarki ciepłem np. poprzez obniżanie temperatury ogrzewania nocą.
Nowy indywidualny węzeł cieplny wybudowany w ramach projektu
Warto dodać, że nowe indywidualne węzły cieplne umożliwiają likwidację wysłużonych piecyków gazowych do podgrzewania ciepłej wody, co oznacza oszczędności i zwiększenie bezpieczeństwa w budynku poprzez wyeliminowanie możliwości zaczadzenia, wybuchu czy poparzenia.
Oszczędności związane z likwidacją piecyka gazowego służącego do podgrzewania ciepłej wody:
uniknięcie kosztów serwisu i ewentualnej modernizacji podgrzewacza.
zmniejszenie opłaty stałej za gaz.
Warszawski system ciepłowniczy stanowi dużo pewniejsze i bardziej komfortowe źródło dostaw ciepła niż lokalne kotłownie, a ciepło z systemu warszawskiego dostępne jest przez cały rok.
Tablica pamiątkowa informująca o realizacji Projektu – w budynku wybudowany został nowy indywidualny węzeł cieplny
Podsumowując, podczas realizowanego w latach 2017-2020 projektu, wybudowano 153 nowe węzły indywidualne, ok. 4 km osiedlowej sieci ciepłowniczej oraz ok. 3 km sieci magistralnej.
„To bardzo udany projekt. Mam tutaj podłączonych do sieci prawie 40 budynków (1700 lokali) i to zdaje egzamin. Mieszkańcy już wcześniej wiedzieli, że to jest dobre rozwiązanie, duża wygoda i pozbycie się niebezpieczeństwa związanego z użytkowaniem piecyków gazowych. No i tańsze ciepło. To naprawdę duży przeskok jakościowy. Przede wszystkim jest taniej, bezpieczniej i wygodniej.
To nie tylko jest sprawa wykonawstwa, ale też przełamania pewnych barier międzyludzkich. Tyle kilometrów tej sieci magistralnej nie rodziło się tak „na pstryknięcie palcami”. Potrzebne były spotkania z mieszkańcami, żeby każdy miał możliwość się wypowiedzieć. Omawiane były kwestie dotyczące szkół, przedszkoli, wspólnot czy innych spółdzielni. Ta współpraca miała wysoką jakość. Poprawiły się przez to również nasze relacje z urzędem dzielnicy. – powiedział Kazimierz Przybytkowski, Zastępca Prezesa Zarządu ds. Eksploatacji i Rozwoju Robotniczej Spółdzielni Mieszkaniowej “Ursus” w Warszawie.
Koszt wsparcia dla odbiorców ciepła oszacowano na 4,5 mld zł – podano w projekcie nowelizacji ustawy dot. szczególnych rozwiązań w zakresie niektórych źródeł ciepła.
Łącznie budżet na wsparcie odbiorców ciepła oszacowano na 14,5 mld zł.
W wyniku analizy dotychczasowego funkcjonowania systemu rekompensat dla wytwórców ciepła, uwzględniając rozszerzenie systemu wsparcia oraz wydłużenie czasu jego funkcjonowania, zwiększono budżet przeznaczony na dopłaty do ciepła systemowego do łącznej kwoty 14 500 000 000 zł – napisano.
Zgodnie z ustawą z września 2022 r. na rekompensaty dla wytwórców ciepła, dodatki dla gospodarstw domowych i podmiotów wrażliwych przeznaczono 10 mld zł.
Środki przeznaczone na wypłatę rekompensat dla wytwórców ciepła będą pochodzić z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
Niniejsza ustawa uwzględnia możliwość skorzystania z ww. środków na cele wypłaty wyrównań wprowadzanych projektowaną regulacją. W wyniku analizy dotychczasowego funkcjonowania systemu rekompensat dla wytwórców ciepła, uwzględniając rozszerzenie systemu wsparcia oraz wydłużenie czasu jego funkcjonowania, zwiększono budżet przeznaczony na dopłaty do ciepła systemowego – napisano.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra klimatu i środowiska.