Home Blog Left SidebarPage 69

KOMPA: PAKIET „FIT FOR 55” ZARÓWNO SZANSĄ I WYZWANIEM

O pakiecie „Fit for 55” oraz rekordowych cenach uprawnień do emisji CO2 opowiadał Aleksander Kompa, prezes PEC Łuków.

„Trzeba dostosować wszystkie instalacje naszych ciepłowni do nowych realiów i to w krótkim okresie czasu. Giełda CO2 każe nam się śpieszyć. Szansa na duże środki z UE istnieje, a co za tym idzie szansa na przyspieszenie. Nowoczesne, bezemisyjne, a najlepiej jeszcze samowystarczalne energetycznie – takie mają być ciepłownie przyszłości”.

STRATEGICZNA INWESTYCJA TAURONA W STREFIE EKONOMICZNEJ

Oddany do użytku Główny Punkt Zasilania Olszowa to strategiczna dla rozwoju Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej inwestycja TAURONA. Energia z tego miejsca zasili kilkanaście firm funkcjonujących w Strefie Aktywności Gospodarczej Gminy Ujazd i KSSE oraz umożliwi ich dalszy rozwój. Zrealizowana w latach 2019-2021 inwestycja kosztowała 21 milionów złotych.

Budowa Głównego Punktu Zasilania Olszowa to jedna z największych inwestycji energetycznych w województwie opolskim. Na inwestycje w rozbudowę i modernizację sieci elektroenergetycznej na obszarze tego województwa spółka wydaje rocznie około 180 milionów złotych.

Infrastruktura sieciowa pozostaje naszym pierwszym wyborem inwestycyjnym. Główny strumień inwestycyjny kierowany jest na nowe przyłączenia i modernizacje sieci. Grupa TAURON wciąż rozwija najlepszą dystrybucję w kraju, najbardziej dochodową sprzedaż oraz portfel projektów OZE – mówi Artur Michałowski, p.o. prezesa zarządu TAURON Polska Energia. – Budowa GPZ-tu jest naszą odpowiedzią na wnioski o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej, składane przed duże firmy planujące działać i rozwijać się w Strefie Ekonomicznej. Jednak docelowo do GPZ Olszowa podłączone zostaną także istniejące pobliskie linie średniego napięcia, zasilane dotychczas z innych, bardziej odległych GPZ-ów. Zrealizowana inwestycja poprawi stabilność dostaw energii elektrycznej dla odbiorców w wielu okolicznych miejscowościach – dodaje prezes Artur Michałowski.

Strategiczna inwestycja

Szybka budowa stacji to efekt Porozumienia, które TAURON Dystrybucja zawarł w 2016 roku z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. Porozumienie stworzyło warunki do wyprzedzającego zlecenia opracowania dokumentacji technicznej oraz prawnej na budowę GPZ Olszowa. W efekcie pozwoliło to na sprawne przystąpienie do realizacji prac związanych z budową stacji, niezwłocznie po zawarciu przez inwestorów wymaganych umów o przyłączenie do sieci i zapewnienie im wymaganej mocy.

Ostatnie lata w Polsce charakteryzowały się znaczącym zwiększeniem zapotrzebowania na energię elektryczną, która od 2015 do 2018 r. kształtowała się na średniorocznym poziomie powyżej 2 procent. Na tle Europy był to duży wzrost, jednakże znacząco poniżej stopy wzrostu całej światowej gospodarki. A to świadczy o systematycznej poprawie efektywności energetycznej w Polsce – powiedział podczas otwarcia stacji Sławomir Kłosowski, Wojewoda Opolski.

Całe przedsięwzięcie zostało zrealizowane w latach 2019-2021. Działania inwestycyjne prowadziliśmy więc w bardzo szybkim tempie. Również harmonogram prac przy budowie linii 110 kV, zasilającej GPZ Olszowa, był niezwykle wymagający, przekazanie placu budowy obyło się w marcu bieżącego roku, a odbiór końcowy wybudowanej linii już w lipcu – wyjaśnia Robert Zasina, prezes zarządu TAURON Dystrybucja.

Na etapie budowy bardzo ważna była stała, efektywna współpraca z gminą Ujazd oraz starostwem w Strzelcach Opolskich. Ze względu na usytuowanie GPZ Olszowa, dużym wyzwaniem logistycznym okazał się przejazd ciężkiego transportu z transformatorami mocy 110/15 kV, których waga przekracza 60 ton. Dzięki ścisłej współpracy inwestora, wykonawcy i władz lokalnych droga dojazdowa do stacji została podbudowana i utwardzona, co pozwoliło na bezpieczny przejazd specjalistycznym sprzętem z urządzeniami.

Inwestycja realizowana była poprzez oddzielne opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonawstwo. Jej koszt to ok. 21 mln zł. Dla porównania, budżet inwestycyjny Oddziału w Opolu dla roku 2021 to ok. 165 mln zł.

GPZ Olszowa stanowi kolejną stację elektroenergetyczną 110/15 kV zasilającą odbiorców TAURON Dystrybucja w energię elektryczną z terenu powiatu strzeleckiego. Stacja jest także powiązana poprzez linie kablowe 15 kV z GPZ Strzelce Piastów. Od strony technicznej stacja została wybudowana zgodnie z dokumentacją projektową, jako obiekt z 5-polową napowietrzną rozdzielnią 110 kV i wnętrzową 30-polową rozdzielnią 15 kV. Linia zasilająca 110 kV została wybudowana jako dwutorowa na słupach rurowych pełnościennych.

To bardzo ważny dzień dla Strefy Aktywności Gospodarczej Gminy Ujazd. Dzięki uruchomieniu GPZ Olszowa zyskujemy przewagę konkurencyjną w pozyskiwaniu nowych inwestorów oraz dajemy możliwość rozwoju istniejących przedsiębiorstw. Lokalizacja, zasoby ludzkie oraz media – to trzy najważniejsze aspekty, którymi kierują się inwestorzy przy wyborze lokalizacji. Dziękuję spółce TAURON Dystrybucja za rozwiązanie ostatniej z tych kwestii – powiedział podczas oficjalnego otwarcia inwestycji Hubert Ibrom, Burmistrz gminy Ujazd.

Co ważne, w GPZ Olszowa zabudowano elementy zabezpieczające środowisko przed ewentualnym wyciekiem do gruntu oleju transformatorowego oraz zastosowano energooszczędne rozwiązania związanie z ogrzewaniem i oświetleniem obiektu.

Źródło: Tauron
Fot. Tauron

MDI ENERGIA BUDUJE EC NA BIOGAZ ROLNICZY

MDI Energia podpisała ze spółkami PGB Energetyka 5 i PGB Inwestycje umowę na budowę elektrociepłowni na biogaz rolniczy o mocy 0,999 MW w miejscowości Długoszyn – poinformowała spółka w komunikacie. Wynagrodzenie za wykonanie umowy to 16,4 mln zł netto.

Termin realizacji umowy wynosi 6 miesięcy.

MDI ENERGIA SA jest liderem sektora OZE, realizuje jedne z większych projektów farm fotowoltaicznych w Polsce. Kilkanaście oddziałów w całym kraju umożliwia realizację wielu projektów jednocześnie. Obecnie spółka kończy budowę kolejnych pakietów farm fotowoltaicznych o mocy 1 MW każda, w formule “pod klucz”.

Źródło: CIRE
Fot. Pixabay

LEWANDOWSKI: CIEPŁOWNICTWO MUSI ZDĄŻYĆ Z TRANSFORMACJĄ

O tym czy ciepłownictwo nadąża w procesie transformacji, jak głęboko powinna sięgać ta transformacja i które kierunki są najbardziej sprawdzone, opowiadał Marcin Lewandowski, Prezes Gdańskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej.

„Ciepłownictwo nie ma wyboru, by nadążać w procesie transformacji. To jest tak, że cokolwiek byśmy nie zrobili, to ten świat tak się zmienia, że musimy nadążać. W projektach myślę długofalowo – o wiele bardziej niż kilka lat temu. W obecnych planach myślimy już o tym co GPEC będzie robił za lat pięć, dziesięć, piętnaście. Z drugiej strony musimy bardzo szybko reagować na ceny czy legendarne już uprawnienia do emisji CO2. Jestem przekonany, że musimy zdążyć, ponieważ nikt nie będzie na nas czekał. Firmy ciepłownicze są dzisiaj dużo lepiej przygotowane niż jeszcze jakiś czas temu, ale nie zapominajmy o efektywności i zyskach teraz i już. Jest nam to potrzebne, by móc się transformować” – powiedział Prezes GPEC.

PEC W GÓRZE REDUKUJE EMISJĘ ZANIECZYSZCZEŃ

NFOŚiGW dofinansuje ok. 1,6 mln zł dotacji i niskooprocentowanej pożyczki ze środków własnych przedsięwzięcie pn. Modernizacja instalacji odpylania kotłowni węglowej wraz z wymianą komina. Inwestycję przeprowadzi Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Górze. Działanie uczyni produkcję ciepła z paliwa węglowego bardziej ekologiczną i tańszą, nie ograniczając jednocześnie mocy ciepłowni.

Przewidziany przez beneficjenta zasadniczy rezultat środowiskowy w projekcie, to: redukcja emisji pyłów do atmosfery (nawet o 80% tj. 8,13 ton/rok). Zmniejszona zostanie też emisja zanieczyszczeń takich jak: tlenek azotu (o 0,52 ton/rok) i dwutlenek siarki (o 1,30 ton/rok). Wszystko to wpłynie na poprawę lokalnej jakości powietrza. Obniżeniu ulegnie jednocześnie jednostkowe zużycie energii pierwotnej, co przekładać się będzie na istotną redukcję emisji CO2 do atmosfery. W tle pojawia się również ekonomiczny motyw inwestycji, którym jest obniżenie kosztów funkcjonowania zakładu.

Od strony technicznej ww. efekty zostaną uzyskane dzięki modernizacji istniejącej kotłowni węglowej (3 kotłów wodnych węglowych typu KR o wydajnościach odpowiednio 1,86; 1,86 i 2,9 MWt). Inwestycja umożliwi dalszą eksploatację kotłów węglowych z uwzględnieniem wchodzących w życie w 2025 r. wymagań emisyjnych. Finansowana ze środków NFOŚiGW modernizacja obejmie przede wszystkim poprawę sprawności kotłów wodnych poprzez ograniczenie straty wylotowej spalin (zabudowa dodatkowych powierzchni ogrzewalnych). Nastąpi również zabudowa cyklonów i filtrów workowych, co spowoduje ograniczenie emisji pyłu poniżej 50mg/ Nm3. Przewidziano także wymianę wspólnego komina, co jest niezbędne przy zabudowie dodatkowych urządzeń odpylających z nowymi trasami kanałów spalin.

Umowy pozwalające na dofinansowania przedsięwzięcia (z programu priorytetowego NFOŚiGW Ciepłownictwo Powiatowe – pilotaż) zostały podpisane 17 września br. Inwestycja w całości zostanie zakończona w lutym 2022 r. Jej koszt całkowity sięgnie ok. 1,9 mln zł.

Źródło: NFOŚiGW
Fot. NFOŚiGW

WICEMINISTER GUIBOURGÉ-CZETWERTYŃSKI NA POSIEDZENIU RADY UE DS. ŚRODOWISKA

Pakiet Fit for 55, strategia leśna, COP26 i ceny energii w Europie to główne tematy Rady ds. Środowiska (ENVI), w której uczestniczył wiceminister klimatu Adam Guibourge-Czetwertyński. Posiedzenie odbyło się 6 października 2021 r. w Luksemburgu.

Adam Guibourge-Czetwertyński, wiceminister klimatu, podkreślił, że w ocenie Polski przedstawione przez Komisję Europejską projekty nie są spójne z konkluzjami Rady Europejskiej z grudnia 2020 r.

„W szczególności chodzi o zobowiązania KE do rozwiązania problemu nierównowagi pomiędzy liczbą uprawnień do emisji otrzymywanych przez państwa beneficjentów Funduszu Modernizacyjnego oraz instalacje na ich terenie, a rzeczywistymi emisjami z terytorium tych państw. Problem dotyczy zapewnienia zbyt małych dochodów, które są nierównoważne kosztom transformacji ponoszonym przez poszczególne państwa członkowskie i instalacje objęte EU ETS w tych państwach” – mówił wiceminister.

Jak zaznaczył wiceminister Guibourge-Czetwertyński, propozycje KE bardzo mocno akcentują ambicje i potrzebę ograniczania emisji we wszystkich sektorach, natomiast mniejszy nacisk w propozycjach został położony na mechanizmy wsparcia, które te ambicje miałyby realizować.

„Polska wyraża dużą rezerwę wobec wprowadzenia systemu ETS dla transportu drogowego i budynków. Oprócz poważnych zastrzeżeń dotyczących efektywności wprowadzenia takiego rozwiązania, nasze bardzo duże obawy budzą koszty społeczne takiego rozwiązania” – powiedział.

Rada przyjęła konkluzje wyznaczające wspólne stanowisko UE na nadchodzącą konferencję klimatyczną COP26 w Glasgow. Podczas obrad wiceminister Adam Guibourge-Czetwertyński wskazał, że Unia powinna zajmować stanowisko, które przyczyni się do znalezienia globalnego konsensusu, m.in. w kwestii wspólnych ram czasowych, niezbędnych do przygotowania przyszłej perspektywy celów klimatycznych po 2030 r.

„Jeśli naprawdę zależy nam na uzgodnieniu decyzji w sprawie wspólnych ram czasowych w Glasgow, powinniśmy wsłuchać się w stanowiska wszystkich Stron i zaproponować rozwiązanie kompromisowe, które zbuduje mosty zamiast pogłębiać okopy” – mówił.

Wiceminister zwrócił także uwagę, że cele polityki klimatycznej UE, przewidziane w Europejskim prawie o klimacie, są nie tylko prawnie wiążące i najbardziej ambitne na świcie, ale również powiązane z regularnym przeglądem globalnej ambicji w ramach Porozumienia paryskiego, co powinno stanowić wzór dla wszystkich Stron.

Ponadto, Rada przyjęła komunikat adaptacyjny UE, przedstawiający strategię działań na rzecz przystosowania się do zmian klimatu UE i jej państw członkowskich do 2050 r. Komunikat adaptacyjny, obok celów redukcji emisji na 2030 r., stanowi wkład UE w realizację Porozumienia paryskiego i w globalne wysiłki na rzecz ochrony klimatu.

W trakcie Rady ENVI wiceminister wskazał także, że ceny energii rosną obecnie gwałtownie w całej UE i wywierają bezprecedensową presję zarówno na przedsiębiorstwa energetyczne, jak i obywateli.

„Rekordowo wysokie ceny energii elektrycznej w Europie to efekt szeregu czynników: rosnących cen uprawnień ETS, niesprzyjających warunków pogodowych, bezprawnych praktyk dominującego dostawcy gazu do UE oraz zwiększonego popytu na zasoby związanego z ożywieniem gospodarczym po pandemii” – wylicza wiceminister Adam Guibourge-Czetwertyński.

Jak podkreślił wiceminister klimatu i środowiska, nie możemy pozwolić, aby jakikolwiek producent nadużywał swojej dominującej pozycji i używał dostaw gazu jako narzędzia politycznego nacisku.

„Pomimo apeli o zwiększenie dostaw, m.in. ze strony MAE, istniejące gazociągi przez Ukrainę i Polskę pozostają w dużej mierze niewykorzystane. To samo dotyczy europejskich magazynów gazu należących do Gazpromu, które w połowie września były zapełnione jedynie w 1/4 średniego poziomu dla całej UE. Są to wyraźne oznaki manipulacji na rynku i zapowiedź tego, czego UE może oczekiwać w przyszłości. Komisja Europejska powinna właściwie badać i karać nieuczciwe praktyki rynkowe” – powiedział.

„Obecny kryzys pokazuje również wyzwania, z jakimi będziemy się mierzyć w związku z elektryfikacją i zależnymi od warunków pogodowych odnawialnymi źródłami energii. Dlatego musimy zapewnić stabilne otoczenie regulacyjne, ułatwiające inwestycje we wszystkie technologie niezbędne do płynnego przejścia na niskoemisyjny system energetyczny: odnawialne źródła energii o nieregularnej charakterystyce pracy, źródła wytwarzania energii elektrycznej zarówno na potrzeby obciążenia podstawowego jak i elastyczne, tj. energia jądrowa i gaz, a także obiecujące rozwiązania w zakresie magazynowania energii” – dodał.

Źródło: MKiŚ
Fot. MKiŚ

NFOŚIGW DOFINANSUJE TERMOMODERNIZACJĘ INSTYTUTU W WARSZAWIE

Prawie 11,5 mln zł wsparcia (ok. 10,9 mln zł dotacji i niemal 600 tys. zł niskooprocentowanej pożyczki) otrzyma z NFOŚiGW projekt pn. „Zwiększenie efektywności energetycznej budynku Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie”. Pozwoli to na sfinansowanie zaplanowanych prac remontowych i udostępnienie pacjentom i lekarzom w pełni zmodernizowanego obiektu już w lipcu 2023 r.

Dzięki realizacji przedsięwzięcia zmniejszy się zużycie energii cieplnej i elektrycznej, nastąpi redukcja emisji CO2 do atmosfery i zwiększy się produkcja energii z OZE.

Termomodernizacja obejmie swoim zakresem 21 154 m2 powierzchni jednego z budynków instytutu. Zaplanowano docieplenie dachu wełną mineralną, docieplenie ścian zewnętrznych styropianem, wymianę okien i drzwi zewnętrznych. Równolegle przewidziano wymianę kotłów gazowych na nowe wyższej generacji (montaż dwóch nowych urządzeń) o mocy 140k kW każdy, wraz z modernizacją instalacji c.o. i wymianą grzejników. Zamontowana zostanie także nowa instalacja c.w.u., nowe oświetlenie (ponad 11 tys. punktów świetlnych) oraz instalacja fotowoltaiczna.

W wyniku przeprowadzenia remontu zmniejszenie zużycia energii pierwotnej w budynkach publicznych sięgnie 15 266,63 GJ/rok, natomiast redukcja emisji CO2 wyniesie 1329,53 ton/rok.

Zamontowana fotowoltaika pozwoli uzyskać 33,20 MWh/rok wytworzonej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

Realizacja przedsięwzięcia będzie miała istotny wpływ na poprawę warunków świadczenia usług zdrowotnych. Lepsze oświetlenie, odpowiedni przepływ ciepła, zmniejszenie zawilgocenia ścian będą mogły wpłynąć na przyśpieszenie powrotu do zdrowia pacjentów oraz ogólny ich komfort przebywania w szpitalu i poradniach.

Umowy o dofinansowanie zostały podpisane 22 września w siedzibie Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie przez Wiceprezesa Zarządu NFOŚiGW Artura Michalskiego oraz Dyrektora IGiCHP prof. dr hab. n. med. Stefana Wesołowskiego.

Źródło: NFOŚiGW
Fot. Pixabay

RANKING GMIN W PROGRAMIE „CZYSTE POWIETRZE” – LIDERZY I MARUDERZY

Polski Alarm Smogowy (PAS) wraz z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zaprezentował nowe informacje dotyczące liczby składanych wniosków w programie „Czyste Powietrze” w 2477 gminach w Polsce. Najnowsze dane obejmują II kwartał 2021 roku i można je sprawdzić przez specjalną wyszukiwarkę dostępną na stronie polskialarmsmogowy.pl/ranking oraz czystepowietrze.gov.pl.

„Aktywne uczestnictwo gmin w programie „Czyste Powietrze” jest kluczowe dla rozwiązania problemu smogu. Mam nadzieję, że już wkrótce dzięki punktom obsługi beneficjenta tworzonym w gminach tempo realizowanych w ramach programu inwestycji znacząco przyspieszy” – mówi minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.

Liderem rankingu za II kwartał 2021 r. jest Chełmno z woj. kujawsko-pomorskiego. Spośród 50 najbardziej aktywnych gmin aż 27 pochodzi z woj. śląskiego (w pierwszej dziesiątce aż 3 z powiatu rybnickiego i 2 z wodzisławskiego), a 13 z woj. kujawsko-pomorskiego.

„Widać, że świadomość problemu smogu, o jakiej mówi się w Rybniku od lat, przekłada się na aktywność mieszkańców w wymianie kotłów, również poza granicami miasta. To szczególnie istotne, ponieważ Śląsk jest regionem, w którym uchwała antysmogowa wprowadzająca zakaz użytkowania „kopciuchów” zacznie obowiązywać już za niecałe 100 dni” – podkreśla lider Polskiego Alarmu Smogowego Andrzej Guła.

Ciekawie jest również na końcu listy. Ani jednego wniosku nie złożyli mieszkańcy aż 31 gmin, w tym m.in. Duszniki Zdrój, Hel, Łeba, Mielno i Karpacz. Czy wynika to z faktu, że w tych miejscowościach wymieniono już wszystkie przestarzałe kotły i piece? Również miasta wojewódzkie nie mają się czym pochwalić: Białystok – 101 wniosków, Wrocław – 85, Warszawa – 72, Katowice – 66.

Na pierwszych 50 miejscach rankingu nie ma gmin z Małopolski i Mazowsza, mimo, że w tych województwach już od 1 stycznia 2023 r. zacznie obowiązywać zakaz użytkowania „kopciuchów”, czyli najbardziej emisyjnych kotłów na węgiel i drewno.

„Nasz ranking pokazuje, że wymiana kotłów idzie szybciej w tych miejscowościach, gdzie gminy aktywnie zachęcają mieszkańców do skorzystania z programu. Przykładem jest przywołany już Rybnik, w którym od początku funkcjonowania programu złożono aż ponad 3 tys. wniosków – to najwięcej w całym programie” – dodaje przedstawiciel PAS.

„Z ostatniej szansy na zgłoszenia gmin do programu „Czyste Powietrze” (termin minął 15 września 2021 r.), skorzystało 108 gmin. Oznacza to, że punkty obsługi beneficjenta zostaną uruchomione w ponad 80% gmin. Do dziś (30 września 2021 r.) można podpisywać stosowne porozumienia z wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej, co zagwarantuje zainteresowanym gminom korzystanie z pakietu finansowych zachęt: dofinansowania na uruchomienie i prowadzenie punktu konsultacyjno-informacyjnego programu „Czyste Powietrze”, refundację pieniężną za złożone wnioski z terenu danej gminy i wspomniane już premiowanie najbardziej aktywnych gmin” – podsumowuje wiceprezes NFOŚiGW Paweł Mirowski.

Opublikowany ranking za II kwartał 2021 r. będzie brany pod uwagę przy pierwszym, rocznym podsumowaniu (przypominamy, że ranking obejmie okres od 1 kwietnia 2021 r. do 31 marca 2022 r.), dzięki któremu poznamy najaktywniejsze gminy w programie „Czyste Powietrze”, dla których NFOŚiGW przewidział bonusy finansowe o łącznej wartości 16 milionów złotych.

„Zachęcam serdecznie wszystkie gminy do aktywności w „Czystym Powietrzu”. Poza bonusami finansowymi dla najaktywniejszych gmin, największą nagrodą za aktywność będzie czyste powietrze dla mieszkańców” – mówi prezes Mirowski.

Opublikowany ranking oparty jest o liczbę wniosków złożonych w gminie i liczbę budynków jednorodzinnych. Ranking obejmuje aktywność gmin w drugim kwartale bieżącego roku (od 1 kwietnia do 30 czerwca 2021 r.) i powstał przy współpracy NFOŚiGW, PAS i Banku Światowego.

Źródło: NFOŚiGW
Fot. NFOŚiGW/Pixabay

KROK W KIERUNKU NAPRAWY BLOKU 910 MW W JAWORZNIE

Spółka Nowe Jaworzno Grupa TAURON podpisała list intencyjny dotyczący potencjalnego zawiązania konsorcjum, którego celem będzie nabycie akcji RAFAKO przez PFR Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych oraz Polimex Mostostal. Strategia Grupy nie przewiduje inwestycji w firmy sektora budownictwa energetycznego, dlatego TAURON nie zakłada aktywnego udziału w konsorcjum.

Podpisany dziś list intencyjny stanowi krok w kierunku zakończenia naprawy bloku o mocy 910 MW w Jaworznie we współpracy z generalnym wykonawcą inwestycji. Nasze zaangażowanie pozwoli potencjalnym uczestnikom konsorcjum na oszacowanie ryzyk związanych z zaangażowaniem w RAFAKO poprzez uzyskanie kompletnych informacji dotyczących statusu prac naprawczych przy jednostce – wyjaśnia Artur Michałowski, p.o. prezesa zarządu TAURON Polska Energia.

Rola NJGT w konsorcjum dotyczyć będzie badania ryzyk dotyczących sytuacji RAFAKO w kontekście naprawy bloku o mocy 910 MW w Jaworznie.

Naszym priorytetem jest zakończenie naprawy bloku zgodnie z ustalonym w sierpniu harmonogramem. Zdajemy sobie bowiem sprawę z tego, jak istotną rolę odgrywa i będzie odgrywała ta jednostka w perspektywie stabilności polskiego systemu energetycznego – dodaje Michałowski.

W czerwcu podczas bieżącego postoju bloku zdiagnozowana została konieczność naprawy istotnych elementów kotła. Prace naprawcze, realizowane w rejonie komory paleniskowej, doprowadzą do ponownego uruchomienia jednostki i trwałej poprawy działania bloku w dłuższej perspektywie czasowej.

Blok 910 MW w Jaworznie

Oddany do użytku w połowie listopada 2020 roku blok o mocy 910 MW w Elektrowni Jaworzno to najnowocześniejsza jednostka tego typu w polskim systemie energetycznym oraz ważny element rynku mocy. Blok dysponuje 15-letnim kontraktem mocowym, co znacznie poprawia ekonomikę jego funkcjonowania.

Zastosowane technologie i instalacje ochrony środowiska pozwolą wypełniać najbardziej rygorystyczne normy. W porównaniu z wycofywanymi z eksploatacji blokami klasy 120 MW, sprawność nowego bloku jest znacząco wyższa, a emisje SO2 i NOx niższe o ponad 80 proc., natomiast emisja CO2 jest mniejsza o ponad 30 proc.

Pracując z pełną mocą Blok w Jaworznie może wytwarzać około 6,5 terawatogodzin energii elektrycznej rocznie, zużywając nawet 2,5 mln ton węgla. Docelowo blok w Jaworznie osiągnie minimum techniczne na poziomie 37 proc. To istotny parametr bowiem przy niższym zapotrzebowaniu na energię elektryczną nie jest konieczne jego wyłączanie, a potem ponowne włączanie. Ma to szczególnie istotne znaczenie przy rosnącej produkcji energii z niestabilnych odnawialnych źródeł energii.

Źródło: Tauron
Fot. Tauron

MICHALSKI: ROZSZERZYMY PROGRAM „CIEPŁOWNICTWO POWIATOWE”

O transformacji sektora ciepłowniczego, jakości powietrza w Polsce oraz Unijnym pakiecie „Fit for 55”, opowiadał Artur Michalski, wiceprezes NFOŚiGW.

„Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, to 32 lata działalności: Wojewódzkie Fundusze, Bank Ochrony Środowiska – zrobione zostało bardzo dużo. Zrealizowaliśmy wiele przedsięwzięć dzięki środkom unijnym i przede wszystkim krajowym. Kontynuujemy programy, które obecnie są wdrożone, czyli wielki program Energia Plus (4 mld zł) i choć kontynuacja będzie nazywać się już inaczej, to będzie to podobny program, związany z modernizacją sektora energetycznego, ciepłowniczego i efektywnością energetyczną. Kolejny program, to „Ciepłownictwo Powiatowe”, który będzie rozszerzony o jednostki powyżej 50 MW, czyli te większe. Dotychczas finansowaliśmy JST, a w zasadzie ich firmy, gdzie udział samorządu stanowi ponad 50 %, a teraz będzie to znacznie szersze. W tym momencie mamy już ponad 100 wniosków”.