Inteligentne algorytmy i aplikacja mobilna zapewniły niższe koszty, redukcję emisji dwutlenku węgla i większe zadowolenie klientów z projektu Vattenfall w Gustavsbergu w Szwecji.
W obszarze miejskim Gustavsbergu pod Sztokholmem najemcy firmy VärmdöBostäder mieli przez kilka lat dostęp do najnowszych technologii optymalizacji ogrzewania miejskiego.
Z pomocą AI i przyjaznej dla użytkownika aplikacji mobilnej powstaje nowe rozwiązanie, które ma na celu podniesienie efektywności zużycia ciepła przez właściciela nieruchomości, a także zwiększenie komfortu i obniżenie kosztów energii dla najemców.
W celu realizacji projektu, Vattenfall Research & Development współpracował z firmą Eliq w zakresie platformy zaangażowania klienta i aplikacji mobilnej, a także Quant Co i Cosa w zakresie optymalizacji zużycia energii i podłączonych zaworów grzejnikowych.
Czujniki i aplikacje mobilne
Projekt jest odpowiedzią na potrzebę dostosowania ustawień ogrzewania w ciągu dnia przez wiele osób w budynku ogrzewanym centralnie, bez tworzenia niestabilnego systemu grzewczego, który pracuje z niepotrzebnie dużym zużyciem.
Oferując najemcom dostęp do mobilnej aplikacji, w której mogą oni zrozumieć swoje zużycie i dokonać regulacji ustawień temperatury w ciągu dnia, oraz zastępując termostaty grzejnikowe czujnikami i zdalnie sterowanymi zaworami firmy Cosa, możliwe jest teraz zdalne sterowanie ogrzewaniem w celu osiągnięcia przez najemcę pożądanej temperatury.
Z badania wynika, że użytkownicy są bardziej zadowoleni i wykonują mniej telefonów z reklamacjami do działu obsługi klienta, co z kolei zwalnia czas pracowników obsługi klienta właścicieli nieruchomości.
Hanifi Atceken, dyrektor operacyjny w VärmdöBostäder, powiedział: “Jednym z najbardziej oczywistych wyników było to, że otrzymaliśmy mniej telefonów do naszej obsługi klienta. Mniej skarg, po prostu. Nasi najemcy otrzymali aplikację, którą mogli osobiście wykorzystać do zmiany temperatury i śledzenia zużycia ciepła. Naprawdę dobre.”
Wydajne narzędzie cyfrowe
Cyfrowe narzędzia pomagają klientom zmniejszyć zużycie energii, co Vattenfall Heat postrzega jako zaletę. Oznacza to zmniejszenie ilości paliwa zużywanego w ich zakładach, co między innymi przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.
Ulrika Jardfelt, kierownik BU Heat Sweden w Vattenfall, dodaje: “Cieszę się i jestem dumna, że pokazaliśmy teraz, jak dzięki większej cyfryzacji możemy osiągnąć większą liczbę zadowolonych klientów i jednocześnie zmniejszyć nasze zużycie energii”.
Kolejnym krokiem w projekcie pilotażowym jest test na większą skalę, mający na celu sprawdzenie i ocenę szerszego zainteresowania rynku.
Źródło: Smart Energy International
Fot. Pixabay