Home Blog Left SidebarPage 63

INNOWACJE OD VEOLII POZWOLĄ ZAOSZCZĘDZIĆ CIEPŁO W BLOKACH Z WIELKIEJ PŁYTY

We współpracy z ratajską Spółdzielnią Mieszkaniową Osiedle Młodych, Veolia Energia Poznań zainstaluje innowacyjne urządzenia do odzysku ciepła. Jednocześnie uruchomiona została nowatorska kampania informacyjno – edukacyjna inspirującą mieszkańców Rataj do oszczędzania energii i zasobów naturalnych opracowana przez Fundację Veolia Polska.

Kiedy w wybranych ratajskich punktowcach na os. Czecha i os. Tysiąclecia, tuż przy windach zainstalowano monitory, mieszkańcy zastanawiali się czemu mają służyć. Niespodzianka wyjaśniła się wkrótce, kiedy na monitorach pojawiły się animowane plansze inspirujące do życia w harmonii z naturą. Są one częścią kampanii informacyjno – edukacyjnej pod hasłem Wyłącz-Zakręć-Oszczędzaj. Kampania została przygotowana przez Fundację Veolia Polska a jej celem jest podsunięcie praktycznych porad, jak w życiu codziennym być bardziej eko, m.in. jak oszczędzać zasoby takie jak ciepło, woda i prąd.

Cykl porad w przyszłości wzbogacony będzie o informacje o osiągnięciach w oszczędzaniu ciepła, które mieszkańcy wypracują wspólnie… jednak bez żadnego wysiłku! Stanie się tak za sprawą innowacyjnych instalacji, które już w tym sezonie pojawią się na wybranych budynkach na Ratajach.

ABY NIE MARNOWAĆ CIEPŁA

Idea polega na tym, aby nie marnować ciepła, które wprawdzie zostało wykorzystane, ale wciąż ma olbrzymią wartość – mówi Marek Włoszyński, kierownik Projektów Rozwojowych w poznańskiej Veolii. – Przykładowo, na dachu punktowca zainstalujemy nowoczesne systemy pozwalające wychwycić ciepło unoszące się w górę.

przewodami wentylacyjnymi, pochodzące z kaloryferów, gotowania, a nawet oddychania, które dziś tracimy bezpowrotnie, ponieważ po prostu ulatuje do atmosfery. Na razie jest to pilotaż, jednak jeśli się powiedzie – rozwiązania takie możemy rozwijać na większą skalę.

Pracownicy Veolii Energii Poznań w porozumieniu ze Spółdzielnią opracowali wiele innowacyjnych rozwiązań, które pozwalają na znaczne zmniejszenie zużycia ciepła w budynkach z wielkiej płyty poprzez wyeliminowanie strat. Za pomocą nowoczesnych instalacji technicznych odzyskiwane będzie ciepło z powietrza oraz ścieków. Wybrane bloki zostaną wyposażone ponadto w zaawansowaną automatykę pozwalającą m.in. na zdalne zarządzanie oraz precyzyjne monitorowanie osiąganych wyników.

Aby znaleźć innowacyjne rozwiązania dla bloków budowanych w technologii wielkiej płyty w latach 70 – 90, Veolia postanowiła odwołać się do pomysłowości i kreatywności swoich pracowników. W 2020 roku ogłoszono wewnątrz firmy konkurs na innowacyjne metody podniesienia tzw. efektywności energetycznej bloków. Dwa spośród pięciu zwycięskich zespołów realizują pilotażowo swe pomysły na poznańskich Ratajach.

JEDYNA TAKA KAMPANIA EDUKACYJNA W POLSCE

Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej współpracy – deklaruje Tadeusz Stachowski, prezes Zarządu Spółdzielni Osiedle Młodych. – Nowe rozwiązania z czasem przyniosą nam konkretne oszczędności, a już dzisiaj możemy zaoferować mieszkańcom nowoczesną i angażującą formę wspólnej edukacji, za pomocą kampanii na monitorach i na specjalnej stronie internetowej.

Na monitorach, które pojawiły się przy windach w wybranych blokach na Ratajach oraz w recepcji dla odwiedzających biuro zarządu Spółdzielni, wyświetlane są animowane porady o tym, jak żyć bardziej ekologicznie. Na każdej takiej planszy znalazł się kod QR, który linkuje do specjalnie utworzonej przez Fundację Veolia Polska strony internetowej www.ekoporady.com.pl. Znaleźć tam można dziesiątki ciekawych porad i pożytecznych informacji na temat tego, jak ekologicznie gotować, jak robić zakupy, jak segregować odpady, jak powtórnie wykorzystywać wodę, a nawet jak dbać o kaloryfer i wietrzyć mieszkanie.

Ta strona internetowa to kopalnia wiedzy na temat życia ekologicznego – opowiada Ewa Korcz-Haremska, specjalistka ds. technicznych z Veolii Energii Poznań, która przewodniczy jednemu ze zwycięskich zespołów biorących udział w konkursie. – Dla użytkowników strony przewidzieliśmy szereg konkursów z nagrodami, które będziemy organizowali we współpracy z ratajskimi domami kultury. Liczymy, że przyczynią się one do upowszechnienia postaw proekologicznych.

WSPÓLNIE CHRONIMY KLIMAT ZIEMI

Oprócz edukacji i konkursów, z myślą o mieszkańcach budynków uczestniczących w programie, organizatorzy planują też regularne opracowywanie bieżącej informacji o osiąganych postępach w oszczędzaniu ciepła.

Wierzymy, że efektywność energetyczna zależy także od motywacji mieszkańców, aby na co dzień unikali marnowania wody i prądu – mówi Marek Włoszyński. – Dzięki współpracy Spółdzielni, mieszkańców Rataj oraz Veolii, nowego, praktycznego znaczenia nabiera termin „obieg zamknięty”. Wspólnie robimy coś fantastycznego nie tylko dla nas samych, ale i dla planety!

Pilotażowy projekt ma charakter rozwojowy. Z wyliczeń specjalistów Veolii wynika, że inwestycje w innowacyjne rozwiązania opłacają się w wymiarze finansowym. Veolia troszczy się o efektywność energetyczną, choćby z tego powodu, że jest dostawcą ciepła do setek tysięcy mieszkań w 44 miastach w Polsce, m.in. w Warszawie, Poznaniu i Łodzi. Swoim klientom – m.in. spółdzielniom mieszkaniowym – oferuje usługi z zakresu podnoszenia efektywności energetycznej obiektów, na przykład rekomendując sposoby optymalizacji zużycia energii, przeprowadzając audyty energetyczne, montując urządzenia niezbędne do zdalnego monitoringu działania instalacji, obejmując nadzór nad procesem inwestycyjnym z zakresu poprawy efektywności energetycznej a nawet ułatwiając pozyskiwanie dodatkowych przychodów z działań poprawiających efektywność energetyczną (tzw. białe certyfikaty w przypadku realizacji działań zgodnych z ustawą o efektywności energetycznej).

Większość budynków w Europie traci energię, a nieruchomości odpowiadają za 40 proc. zużycia energii w Europie i 36 proc. emisji gazów cieplarnianych. Analizy Komisji Europejskiej wskazują na to, że aż 75 proc. budynków w Unii Europejskiej jest nieefektywnych energetycznie.

Źródło: Veolia
Fot. Veolia

ELEKTROCIEPŁOWNIA PGE EC W GORZOWIE REZYGNUJE Z WĘGLA

W gorzowskim Oddziale PGE Energia Ciepła z Grupy PGE powstanie kotłownia rezerwowo-szczytowa o mocy 62 MWt. Inwestycja będzie kosztować ponad 40 mln zł i pozwoli na całkowite odejście od spalania węgla w elektrociepłowni. Nowa kotłownia ma zostać przekazana do eksploatacji do końca 2023 roku.

Planowana inwestycja oznacza całkowite wycofanie z eksploatacji kotła węglowego. Aby było to możliwe, będzie musiała powstać nowa jednostka wytwórcza, która zapewni niezbędną moc cieplną na pokrycie potrzeb lokalnego rynku ciepła. W tym celu postanowiono wybudować kotłownię rezerwowo-szczytową o mocy 62 MWt, w której paliwem podstawowym będzie gaz.

Jako producent ciepła i energii elektrycznej jesteśmy nieodłączną częścią miast, w których prowadzimy działalność. Naszą ambicją jest mieć do roku 2030 co najmniej 70 proc. ciepła wytwarzanego z paliw nisko bądź zeroemisyjnych. Aby to osiągnąć w naszych elektrociepłowniach prowadzimy projekty inwestycyjne zmierzające do całkowitego wyeliminowania węgla w procesie produkcji. Prowadzone przez nas działania mają na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego w miastach, w których działamy, a także poprawę jakości powietrza, co w konsekwencji przekłada się na zdrowie mieszkańców – powiedział Maciej Jankiewicz, wiceprezes zarządu PGE Energia Ciepła.

W ramach projektu powstanie m. in. budynek kotłowni na terenie elektrociepłowni, stacja przygotowania gazu, dwa kotły oraz niezbędna infrastruktura, w tym rurociągi oraz instalacje elektryczne. Podstawowym paliwem ma być wysokometanowy gaz systemowy. Koszt inwestycji przekroczy 40 mln zł.

Budowa kotłowni szczytowo-rezerwowej jest ważnym elementem programu inwestycyjnego gorzowskiej elektrociepłowni PGE Energia Ciepła. Ta inwestycja pozwoli na całkowite wyłączenie z eksploatacji kotła węglowego do końca 2023 roku. Wpłynie to pozytywnie nie tylko na jakość powietrza w mieście, ale także na poprawę efektywności wytwarzania energii elektrycznej oraz ciepła naszej elektrociepłowni – powiedział Wojciech Dobrak, dyrektor PGE Energia Ciepła Oddział Elektrociepłownia w Gorzowie Wielkopolskim.

Wykonawcą inwestycji jest Bipromet S.A. z Katowic, który zaprojektuje oraz wybuduje cały obiekt w formule „pod klucz”. Prace potrwają do końca 2023 roku.

Gorzowski Oddział PGE Energia Ciepła jest liderem transformacji energetycznej w sektorze ciepłownictwa. To tutaj powstał pierwszy w Polsce blok gazowo-parowy w 1999 roku. Z kolei w 2017 roku oddano drugi – jeden z najnowocześniejszych w całym kraju. Dzięki tym inwestycjom mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego mają zapewnione nieprzerwane dostawy ciepła oraz ciepłej wody użytkowej, przy spełnieniu nawet najbardziej restrykcyjnych norm środowiskowych.

Źródło: PGE EC
Fot. PGE EC

FORUM ENERGII: 560 MLD ZŁOTYCH NA TRANSFORMACJĘ ENERGETYCZNĄ W POLSCE

560 mld złotych. To kwota, którą Polska może przeznaczyć na transformację energetyki i odchodzenie od węgla na rzecz czystych źródeł energii dzięki obecności w UE. Otwiera się historyczna szansa na przestawienie polskiej gospodarki (w tym sektora energii) na niskoemisyjne tory oraz rozwój nowych branż przemysłu. Ale choć w ubiegłym roku polski rząd zadeklarował wolę dążenia do neutralności klimatycznej zgodnie z kierunkiem polityki UE, obecnie wśród decydentów wyczuwalny jest niepokój, że nie podołamy wyzwaniu dekarbonizacji. Jednocześnie relacje polskiego rządu z instytucjami unijnymi pogarszają się, co utrudnia rozmowy o funduszach UE. Jakie źródła zostały położone na szali?

W najnowszym opracowaniu pt. „Gotowi na 55%. Przewodnik po finansowaniu transformacji energetycznej od 2021 r.” Forum Energii opisuje kluczowe źródła pieniędzy do wykorzystania na cele klimatyczne i zazielenienie sektora energii. W samym wieloletnim budżecie UE do 2027 r., w tzw. kopercie krajowej, na polską transformację energetyczną i ochronę klimatu przeznaczono niemal 190 mld zł. To tutaj kryje się zarówno znana i dotąd dobrze wykorzystywana przez Polskę polityka spójności, jak i nowe mechanizmy wspierające przemiany gospodarcze: Fundusz Sprawiedliwej Transformacji dla regionów powęglowych czy pieniądze na realizację Krajowego Planu Odbudowy.

Drugim, niedocenionym źródłem pieniędzy, które powinno zostać w przeważającej części przeznaczone na dekarbonizację gospodarki, są przychody z handlu emisjami (EU ETS). W ramach proklimatycznej agendy, Unia szykuje reformę systemu, co z jednej strony może oznaczać rozszerzenie ETS na nowe sektory, ale z drugiej – dodatkowe pieniądze do zagospodarowania przez kraje o dużym uwęgleniu. W sumie w ciągu dekady może to być prawie 370 mld zł.

Pieniądze to nie wszystko

Jednak to nie dostęp pieniędzy jest warunkiem krytycznym do przeprowadzenia niezbędnych zmian w sektorze energetycznym.

To, czy Polska wykorzysta dostępne pieniądze i z sukcesem przeprowadzi transformację, zależy teraz od decyzji politycznych związanych m.in. z praworządnością. To aktualnie ogromne ryzyko. Kolejną barierą jest brak wizji, jakiej energetyki potrzebujemy. Rząd musi jasno sformułować wiarygodne cele polityki energetyczno-klimatycznej, aby zmobilizować podmioty publiczne i prywatne do przygotowania dobrych projektów, przynoszących długotrwałe efekty. Bez tego wykorzystanie znacznej puli pieniędzy będzie niemożliwe, a z drugiej strony – nieprzemyślane i słabe projekty pochłoną znaczne kwoty, nie przyczyniając się do zabezpieczenia polskich gospodarstw domowych i przedsiębiorstw przed wzrostami cen – zwraca uwagę dr Sonia Buchholtz, ekspertka Forum Energii ds. finansowania transformacji energetycznej.

Innym wąskim gardłem jest przestarzała struktura wdrażania funduszy unijnych. Mnogość strumieni finansowania, liczne cele (ale i obostrzenia) związane z wykorzystaniem różnych pul pieniędzy to ogromne wyzwanie dla administracji. Kiedyś finansowaliśmy przede wszystkim duże, powtarzalne projekty – np. drogi, wodociągi. Teraz znacznie więcej projektów będzie musiała być realizowana blisko miast i obywateli, z uwzględnieniem lokalnej specyfiki.

Bez reformy instytucjonalnej i sprawnego zaplecza strategicznego dla rządu, które weźmie na siebie projektowanie polityki publicznej w zakresie zmian w energetyce i ochrony klimatu, grozi nam paraliż decyzyjny, a w efekcie – opóźnienie inwestycji i nieoptymalna dystrybucja środków. Dla przykładu mimo zwiększających się środków na cele czystego ciepła Polska nadal nie ma strategii dla ciepłownictwa.

Pełna mobilizacja: państwo, regiony i biznes

Polska stoi przed szansą pokazania całemu światu, jak skutecznie przeprowadzić transformację od kraju zależnego od węgla do nowoczesnej gospodarki wykorzystującej w energetyce i przemyśle odnawialne źródła energii, znacznie redukującej emisje CO2. Aby to się udało, potrzebny jest wysiłek nie tylko po stronie rządu, ale także samorządów (szczególnie powęglowych) oraz biznesu.

Do zainteresowania projektami klimatycznymi mobilizować będą jednak nie tylko pieniądze, ale także zasady zrównoważonego finansowania, w tym taksonomia. Nowe reguły obejmą m.in. banki i spółki giełdowe, i będą skutecznie zniechęcać do angażowania się w projekty negatywnie oddziałujące na środowisko. Zasady taksonomii obejmą również budżet UE, a jednym z kluczowych kryteriów będzie nie finansowanie z unijnej kasy projektów emitujących powyżej 270 gCO2/kWh.

Przejść na drugi brzeg rzeki

Nie ma wątpliwości, że wyzwanie transformacji energetycznej i gospodarczej stojące przed Polską jest ogromne, ale to szansa dla społeczeństwa i gospodarki – na zmniejszenie uzależnienia od importu paliw, zmniejszenia kosztów energii, poprawę jakości środowiska i ograniczenie kosztów zdrowia i oczywiście zmniejszenia emisji.

Najgorsze, co mogłoby Polsce się przydarzyć, to utknięcie w połowie drogi – gdzie ponosimy koszty emisji, eksploatujemy przestarzałą i nieefektywną infrastrukturę energetyczną, a nie jesteśmy w stanie czerpać korzyści z wdrażanych zmian. Dlatego tak ważna jest mobilizacja wokół nowej perspektywy finansowej– odważne decyzje, formułowanie jasnych strategii osiągania neutralności klimatycznej. Im mniej logiczny i bardziej rozciągnięty w czasie będzie proces transformacji, tym wyższe będą jej koszty. Fundusze dają możliwości wsparcia mniej zamożnych przedstawicieli naszego społeczeństwa i trwałej redukcji kosztów energii – podsumowuje dr Joanna Maćkowiak-Pandera, prezeska Forum Energii.

Pełna treść w/w raportu znajduje się tutaj.

Źródło: Forum Energii
Fot. Pixabay

ZABRZE – POWSTANIE NOWA SIEĆ CIEPŁOWNICZA

Obecnie trwa realizacja projektu, który przewiduje budowę sieci ciepłowniczej dla osiedli Rokitnica i Helenka w Zabrzu. Jest to największa inwestycja w historii działalności ZPEC (Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej) – informuje portal Zabrze Nasze Miasto.

„Poprawa jakości powietrza jest zadaniem priorytetowym dla Zabrza, a rozwój sieci ciepłowniczej to najlepszy sposób na skuteczną walkę z niską emisją. To nie węgiel jest źródłem problemu, ale domowe paleniska węglowe. Dlatego podejmujemy inwestycje, które pozwalają na wymianę źródeł ciepła na bardziej ekologiczne” – podkreśla prezydent Małgorzata Mańka-Szulik.

Wspomniany projekt – planowany na lata 2020-2023 – polega na budowie łącznie ponad 9 km sieci ciepłowniczej łączącej Elektrociepłownię Fortum Miechowice z dwoma zabrzańskimi dzielnicami – Helenką oraz Rokitnicą.

Przedsięwzięcie przewiduje także rozbudowę sieci ciepłowniczej w tych dzielnicach. Wiadomo także, że zlikwidowana zostanie ostatnia węglowa kotłownia w Helence i kotłownia gazowa, szczytowo-olejowa w Rokitnicy.

Koszt budowy sieci ciepłowniczej łączącej wspomniane dwie dzielnice ze źródłem szacuje się na ok. 40 mln zł.

„W ostatnich latach w ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji zrealizowaliśmy w Zabrzu ponad 14 tysięcy mikro-inwestycji za kwotę ponad 70 mln zł” – przypomina prezydent miasta.

Źródło: Zabrze Nasze Miasto
Fot. Pixabay

BĘDĄ DOPŁATY DO POMP CIEPŁA – PROGRAM „MOJE CIEPŁO” NABIERA ROZPĘDU

Program „Moje Ciepło”, który przewiduje udzielanie dopłat do zakupu i montażu pomp ciepła w nowych budynkach o podwyższonym standardzie energetycznym, otrzyma finansowanie w ramach II transzy środków z unijnego Funduszu Modernizacyjnego. Wsparcie zostanie skierowane także na pięć innych programów zgłoszonych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łączny budżet zaakceptowanych polskich projektów to 8,1 mld zł. Decyzje w tej sprawie podjął 26 października Komitet Inwestycyjny Funduszu Modernizacyjnego.

Założenia programu priorytetowego „Moje Ciepło” wraz z planem jego wdrażania zostały przyjęte przez Zarząd NFOŚiGW już 9 sierpnia br. Następnie program został pozytywnie zaopiniowany przez Ministra Klimatu i Środowiska oraz Radę Konsultacyjną, co umożliwiło złożenie wniosku o dofinansowanie programu z Funduszu Modernizacyjnego (FM) – nowego europejskiego instrumentu wspierania modernizacji systemu energetycznego i poprawy efektywności energetycznej.

Program „Moje Ciepło” został zaakceptowany przez Komitet Inwestycyjny Funduszu Modernizacyjnego po uzyskaniu pozytywnej oceny i rekomendacji Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Decyzja Komitetu Inwestycyjnego otwiera drogę do praktycznego wdrożenia przez NFOŚiGW programu „Moje Ciepło” – podkreśla wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artur Lorkowski.

Beneficjentami programu „Moje Ciepło” będą osoby fizyczne – właściciele lub współwłaściciele (odbiorcy końcowi) nowych, jednorodzinnych budynków mieszkalnych.

Wiceprezes Paweł Mirowski, odpowiedzialny za operacyjne uruchomienie programu „Moje Ciepło” dodaje: – Głównym celem programu „Moje Ciepło” jest wsparcie w Polsce rozwoju ogrzewnictwa indywidualnego i energetyki prosumenckiej z zastosowaniem zeroemisyjnych źródeł ciepła w postaci pomp ciepła w domach jednorodzinnych. Dopłaty mają dotyczyć zakupu i montażu pomp ciepła w nowych domach o podwyższonym standardzie energetycznym, a przez to program będzie komplementarny wobec programu „Czyste Powietrze”. Formą wsparcia udzielanego przez NFOŚiGW będzie dotacja do 30 proc. kosztów kwalifikowanych projektu, w zależności od rodzaju zastosowanej pompy ciepła. Maksymalne dofinansowanie do jednej instalacji wyniesie 21 tys. zł w przypadku pomp gruntowych oraz 7 tys. zł w przypadku pomp powietrznych, a budżet całego programu to 600 mln zł pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego.

Ogłoszenie i rozpoczęcie pierwszego naboru w programie „Moje Ciepło” powinno nastąpić w I lub II kwartale 2022 r. Warto podkreślić, że wspólnie z planowaną kolejną edycję niezwykle popularnego programu „Mój Prąd” programy te będą stanowiły flagową inicjatywę Funduszu przeznaczoną na kompleksowe wsparcie osób indywidualnych (prosumentów).

Europejski Bank Inwestycyjny zarządzający FM na poziomie UE dał również zielone światło na finasowanie ze środków europejskich pięciu innych programów zgłoszonym przez Polskę w ramach II transzy Funduszu Modernizacyjnego, których łączny budżet (wraz z programem „Moje Ciepło”) wynosi 8,1 mld zł. Chodzi o następujące programy wsparcia w obszarze priorytetowym:

Kogeneracja dla Energetyki i Przemysłu (budżet 2 mld zł) – to program dedykowany przedsiębiorstwom, elektrowniom i elektrociepłowniom o zainstalowanej mocy cieplnej i/lub elektrycznej nie mniejszej niż 50 MW. Wsparcie otrzymają przedsięwzięcia dotyczące budowy lub/i przebudowy jednostek wytwórczych o mocy zainstalowanej nie mniejszej niż 10 MW, pracujących w warunkach wysokosprawnej kogeneracji.

Kogeneracja dla Ciepłownictwa (budżet 3 mld zł) – ten program skierowany jest to przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się wytwarzaniem energii elektrycznej lub ciepła, u których całkowita moc cieplna zamówiona systemu ciepłowniczego wynosi nie mniej niż 50 MW. Tutaj również wsparciem objęte będą inwestycje budowy lub/i przebudowy jednostek wytwórczych o mocy zainstalowanej nie mniejszej niż 10 MW, pracujących w warunkach wysokosprawnej kogeneracji.

Digitalizacja sieci ciepłowniczych (budżet 0,5 mld zł) – celem tego programu, adresowanego do przedsiębiorstw energetycznych, będzie budowa i przebudowa systemu telemetrii i telemechaniki polegająca na wdrożeniu nowoczesnych narzędzi i rozwiązań IT służących do zdalnego nadzoru, sterowania i regulacji pracy systemu ciepłowniczego. Chodzi także o monitorowanie parametrów jakościowych przesyłu ciepła/chłodu, przekazywanie informacji o zakłóceniach w pracy sieci i węzłów, a także o lokalizację awarii i odczyt na odległość wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych.

Wykorzystanie paliw alternatywnych na cele energetyczne (budżet 1 mld zł) – w tym przypadku wsparcie ma się odbywać poprzez dofinansowanie budowy, rozbudowy lub modernizacji istniejących instalacji termicznego przekształcania odpadów wytworzonych z odpadów komunalnych z wytwarzaniem energii w warunkach wysokosprawnej kogeneracji, po ich podłączeniu do sieci.

Wsparcie wykorzystania magazynów energii na cele stabilizacji sieci – program dla Operatorów Systemu Dystrybucyjnego (budżet 1 mld zł) – założeniem jest tutaj wspieranie działań inwestycyjnych OSD mających na celu poprawę parametrów jakości energii elektrycznej w sieci dystrybucyjnej i rozdzielczej m.in poprzez jej dostosowanie do wymagań związanych z dynamicznym rozwojem źródeł OZE. Realizacja tych inwestycji powinna zwiększyć techniczne możliwości przyłączania do sieci nowych rozproszonych źródeł OZE – program komplementarny z programem „Mój Prąd”, którego kolejna czwarta już edycja zostanie ogłoszona i uruchomiona w I kwartale 2022 roku.

W odniesieniu do pierwszych czterech programów przewiduje się dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w wysokości maksymalnie do 50% kosztów kwalifikowanych oraz do 100% kosztów kwalifikowanych w formie pożyczki. Natomiast w przypadku magazynów energii dla OSD wsparcie finansowe planowane jest w formie bezzwrotnej w wysokości do 60 % kosztów kwalifikowanych.

Fundusz Modernizacyjny, z którego będą pochodzić pieniądze na realizację wspomnianych wyżej polskich programów to nowy, europejski instrument finansowania modernizacji systemu energetycznego i poprawy efektywności energetycznej. Główna idea jest taka, aby FM służył unowocześnieniu sektora energii w państwach UE o największych wyzwaniach związanych z realizacją unijnych celów redukcji emisji dwutlenku węgla.

Fundusz Modernizacyjny ma działać w latach 2021-2030 i jest zasilany środkami ze sprzedaży 2% ogólnej puli uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu handlu emisjami, tzw. EU ETS. Sprzedaż uprawnień jest dokonywana w półrocznych transzach przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI). Środki Funduszu Modernizacyjnego zostaną rozdysponowane do roku 2030 pomiędzy 10 krajów członkowskich Unii Europejskiej, z czego Polsce przypadnie 43,41% dostępnej puli uprawnień do emisji, tj. 135 mln uprawnień do emisji, których wartość – w zależności od ich cen rynkowych oraz kursu złotówki – szacowana jest obecnie na około 36 mld zł.

Zarządzanie Funduszem Modernizacyjnym zapewniają państwa będące jego beneficjentami, a także Europejski Bank Inwestycyjny i specjalny Komitet Inwestycyjny, składający się z przedstawicieli: 10 państw beneficjentów FM, 3 państw członkowskich niebędących beneficjentami FM oraz po jednym przedstawicielu EBI i Komisji Europejskiej.

W Polsce za wdrażanie FM odpowiedzialny jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, działając jako krajowy operator. Takie rozwiązanie wprowadza znowelizowana w czerwcu br. ustawa o systemie handlu emisjami. Finansowanie inwestycji ze środków FM (w formie zwrotnej i bezzwrotnej) odbywa się w ramach programów priorytetowych NFOŚiGW. Zakres wparcia obejmie takie obszary priorytetowe, jak: wytwarzanie i wykorzystanie energii z OZE, poprawa efektywności energetycznej, magazynowanie energii, modernizacja sieci energetycznych, wsparcie sprawiedliwej transformacji w regionach uzależnionych od paliw kopalnych (tzw. regionach węglowych).

Podczas pierwszego posiedzenia Komitetu Inwestycyjnego Funduszu Modernizacyjnego, które odbyło się 22 czerwca br., przyjęto 6 programów zgłoszonych przez 3 państwa członkowskie UE, w tym 3 przygotowane przez Polskę. Wówczas Komitet Inwestycyjny pozytywnie ocenił trzy następujące programy wsparcia: Elektroenergetyka – inteligentna infrastruktura energetyczna, Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej dla stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz Renowacja z gwarancją oszczędności EPC (Energy Performance Contract Plus). To oznacza, że dotychczas NFOŚiGW pozyskał z Funduszu Modernizacyjnego finansowanie łącznie dla 9 programów priorytetowych o łącznej wartości około 10,2 mld zł. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem programów do finansowania w III transzy Funduszu Modernizacyjnego.

Źródło: NFOŚiGW
Fot. Unsplash

GAZ JEDNAK OTRZYMA WSPARCIE UE?

Z Komisji Europejskiej wyciekł dokument będący uzupełnieniem unijnej klasyfikacji zrównoważonych inwestycji kwalifikujących się od otrzymania dofinansowania. W dokumencie zawarte zostały informacje odnoszące się do gazu oraz energetyki atomowej.

Na początku listopada portal Euractiv dotarł do uzupełnienia taksonomii UE. Dokument określa szczegółowe kryteria techniczne, które należy spełnić, aby gaz mógł zostać zakwalifikowany jako paliwo przejściowe zgodnie z unijnymi zasadami zrównoważonego finansowania.

Elektrownie gazowe lub instalacje kogeneracyjne nie mogą emitować więcej niż 100 gramów ekwiwalentu CO2 na kWh, jeśli chcą zostać uznane za „zrównoważone” – co ciekawe, kryterium to zostało odrzucone jako zbyt rygorystyczne przez 10 państw UE.

KE, aby uspokoić obawy krytyków, określiła dodatkowe kryteria dla elektrowni gazowych, aby zakwalifikować je jako „działalność przejściową”, wraz z klauzulą wygaśnięcia (do 31 grudnia 2030 r.) dla uruchomienia nowych elektrowni:

  • Emisje bezpośrednie są niższe niż 340gCO2/kWh, oraz
  • Emisje roczne są niższe niż 700 kgCO2/kW.

W przypadku zakładów kogeneracyjnych są to kryteria kwalifikujące do uznania za „działalność przejściową”:

  • Emisje w cyklu życia są niższe niż 250-270 gCO2e na kWh, oraz
  • Oszczędność energii pierwotnej w wysokości 10% w porównaniu z oddzielną produkcją ciepła i energii elektrycznej.

Źródło: Euractiv
Fot. Pixabay

RZĄD PRZYJĄŁ „POLSKĄ STRATEGIĘ WODOROWĄ”

Rada Ministrów, 2 listopada 2021 r., podjęła uchwałę ws. przyjęcia „Polskiej strategii wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.”, przedłożoną przez ministra klimatu i środowiska. Polska Strategia Wodorowa jest dokumentem strategicznym, który określa główne cele rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce oraz kierunki działań potrzebnych do ich osiągnięcia. Dokument wpisuje się w globalne, europejskie i krajowe działania mające na celu budowę gospodarki niskoemisyjnej.

Celem strategii jest stworzenie polskiej gałęzi gospodarki wodorowej oraz jej rozwój na rzecz osiągnięcia neutralności klimatycznej i utrzymania konkurencyjności polskiej gospodarki.

Inwestycje w rozwój technologii wodorowych oferują rozwiązania umożliwiające obniżenie emisyjności w tych segmentach gospodarki, w których dekarbonizacja jest ekonomicznie nieuzasadniona lub niemożliwa w drodze elektryfikacji.

Dokument przewiduje opracowanie programów wsparcia budowy gospodarki wodorowej, przy czym pomoc ta obejmie wyłącznie wodór niskoemisyjny, tj. ze źródeł odnawialnych oraz powstały przy wykorzystaniu technologii bezemisyjnych. Uzyskanie wsparcia dla produkcji wodoru z paliw kopalnych możliwe będzie wyłącznie pod warunkiem zastosowania technologii wychwytywania dwutlenku węgla (np. CCS/CCU).

Strategia wytycza 6 celów:

  1. wdrożenie technologii wodorowych w energetyce i ciepłownictwie;
  2. wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie;
  3. wsparcie dekarbonizacji przemysłu;
  4. produkcja wodoru w nowych instalacjach;
  5. sprawny i bezpieczny przesył, dystrybucja i magazynowanie wodoru;
  6. stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego.

Wskaźnikami osiągnięcia w 2030 r. celów są:

  • 2 GW mocy instalacji do produkcji wodoru i jego pochodnych z niskoemisyjnych źródeł, procesów i technologii, w tym w szczególności instalacji elektrolizerów;
  • 800 – 1000 nowych autobusów wodorowych, w tym wyprodukowanych w Polsce;
  • min. 32 stacji tankowania i bunkrowania wodoru;
  • co najmniej 5 dolin wodorowych.

Biorąc pod uwagę duży potencjał krajowej produkcji wodoru z lokalnych surowców, rola technologii wodorowych pozytywnie wpływających na środowisko będzie kluczowa w przyszłości. Do najważniejszych czynników środowiskowych należy: nisko- lub zeroemisyjność technologii wodorowych oraz bezpieczeństwo technologii i infrastruktury wodorowej wraz z minimalnym oddziaływaniem na lokalne środowisko naturalne.

Źródło: MKiŚ
Fot. Pixabay

SZABAŁOWSKI: TRANSFORMACJA POWINNA UWZGLĘDNIAĆ BEZPIECZEŃSTWO ODBIORCÓW

Marek Szabałowski w rozmowie z portalem Nowoczesne Ciepłownictwo mówi m.in. o perspektywie rozwojowej spółki MEC Szczecinek do 2030 r.

„Perspektywa do 2030 roku jest okresem bardzo krótkim. W tym okresie spółka musi dokonać pewnej dywersyfikacji paliw. […] Jedyną drogą jest dokonywanie zmian w sposób płynny i stopniowy, a to wiąże się z jedną podstawową sprawą tj. zabezpieczeniem odbiorów. Wszelkie inwestycje oraz zmiany odnoszące się do systemów ciepłowniczych muszą być dokonywane w taki sposób, aby jak najmniej „odbiło” się to na odbiorcy. Aby ceny i proponowane stawki, które będą rosły były akceptowalne dla odbiorców” – mówi prezes Szabałowski.

OSZCZĘDNOŚCI DZIĘKI NOWEJ SIECI CIEPŁOWNICZEJ PRZY DPS W OSTROWINIE

Niemal półtora miliona złotych kosztowała przebudowa sieci ciepłowniczej przy Powiatowym Domu Pomocy Społecznej w Ostrowinie.

Odbioru robót remontowo-budowlanych przebudowanej sieci ciepłowniczej przy Powiatowym Domu Pomocy Społecznej w Ostrowinie dokonano pod koniec września. Inwestycja sfinansowana była w części ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w kwocie 1 113 600 zł, zaś całkowita wartość inwestycji to 1 462 820,80 zł.

Prace budowlano-remontowe polegały na wymianie całości sieci ciepłowniczej pomiędzy kotłownią a budynkami PDPS w Ostrowinie. Ponieważ stara instalacja posiadała bardzo słabą izolację termiczną z wełny mineralnej, izolacja z wełny mineralnej po wielu latach użytkowania praktycznie nie funkcjonowała. Rury doprowadzające ciepłą wodę do ogrzewania były w znacznym stopniu skorodowane. Efektem stanu technicznego sieci były bardzo częste awarie i konieczność wykonywania prac związanych z ich usuwaniem. Nowa sieć została wykonana z rur preizolowanych, które zapewniają utratę energii na poziomie 1-2%.

Podczas modernizacji utworzono na każdym z budynków węzeł cieplny. Zapewnia on dodatkowe oszczędności, gdyż całkowicie eliminuje zewnętrzną linię cyrkulacyjną, która generowała większość strat energii. Utworzenie węzłów pozwoliło na przeniesienie produkcji ciepłej wody użytkowej bezpośrednio na budynki, co wpłynęło na kolejną eliminację utraty energii.

Każdy z węzłów sterowany jest automatycznie poprzez sterownik z czujnikiem pogodowym. Dzięki temu każdy z budynków może być dostosowany do indywidualnych potrzeb ogrzewania.

Podczas prac związanych z wymianą sieci ciepłowniczej stwierdzono, że rurociąg zimnej wody użytkowej jest również w bardzo złym stanie technicznym i wymaga wymiany. Wymiana rurociągu zimnej wody odbyła się przy okazji wymiany sieci ciepłowniczej, co zmniejszyło późniejsze ewentualne wydatki o koszty wykopów.

Dodatkowo wymienione zostały pompy transportujące czynnik cieplny na kotłowni. Stare były zużyte w stopniu znacznym, a ich regeneracja byłaby ekonomicznie nieopłacalna. Nowe pompy są produktem nowoczesnym, z zainstalowanym falownikiem, który dostosowuje cykl pracy do zapotrzebowania. Pozwala on zyskać nawet do 80% oszczędności na energii elektrycznej, co przy prognozowanym wzroście cen energii elektrycznej pozwoli na spore roczne oszczędności.

Wymieniono ponad 781 m rurociągu ciepłowniczego preizolowanego z systemem alarmowym i lokalizującym przecieki oraz ponad 340 m instalacji wodociągu. Powstało 11 węzłów cieplnych w 10 budynkach, każdy sterowany indywidualnie i automatycznie zewnętrznym czujnikiem pogodowym. Wymienione zostały dwie pompy obiegowe na głównej sieci C.O. w budynku kotłowni na nowoczesne energooszczędne z falownikami.

Modernizacja pozwoli przede wszystkim wygenerować spore oszczędności na zużywanym oleju opałowym oraz zapewni stabilną pracę sieci i jej bezawaryjną eksploatację na kolejne lata użytkowania.

Źródło: Starostwo Powiatowe w Oleśnicy
Fot. Pixabay