Home Blog Left SidebarPage 9

„WIELKA BRYTANIA MUSI UWOLNIĆ PEŁNY POTENCJAŁ CIEPŁOWNICTWA”

Ciepłownictwo jest często pomijanym, ale kluczowym elementem osiągnięcia zerowej emisji netto. W Wielkiej Brytanii około 85% domów jest nadal ogrzewanych gazem – pisze Energy Live News.

Według rządowych doradców, Wielka Brytania nie realizuje obecnie celów klimatycznych niemal na każdym froncie. W swoim najnowszym raporcie dotyczącym postępów w redukcji emisji w Wielkiej Brytanii, Komitet ds. Zmian Klimatu nie mógł być bardziej jednoznaczny, że postęp w kierunku osiągnięcia zerowej emisji netto jest zbyt wolny.

W obliczu tego ogromnego wyzwania Wielka Brytania musi skupić się na rozwiązaniach, które mogą szybko zmniejszyć krajowe emisje.

Ciepłownictwo jest często pomijanym, ale kluczowym elementem osiągnięcia zerowej emisji netto. W Wielkiej Brytanii około 85% domów jest nadal ogrzewanych gazem.

Oznacza to około 26 milionów kotłów gazowych, wytwarzających 92 miliony ton dwutlenku węgla rocznie i 14% całkowitej emisji w Wielkiej Brytanii.

Miasta i większe miejscowości mają ogromne ilości niewykorzystanego ciepła z procesów przemysłowych, oczyszczalni ścieków, centrów danych i wody z nieczynnych kopalni. Dzięki ciepłownictwu sieciowemu te niewykorzystane zasoby mogą być przechwytywane i wykorzystywane do ogrzewania domów i biur, dzięki czemu nie będzie potrzeby spalać więcej paliw kopalnych.

Źródło: Energy Live News

LIFE – SPOSÓB NA TRANSFORMACJĘ

ECO SA z Opola jako jedyna spółka ciepłownicza w Polsce zakwalifikowała się do projektu unijnego SET_HEAT i znalazła się w gronie uczestników jednego z czterech zwycięskich konsorcjów, na 12 aplikujących do konkursu z całej Europy. Zarząd ECO właśnie podpisał umowę, która gwarantuje pozyskanie przeszło 1,5 mln EUR na realizację celów określonych we wniosku konkursowym. 

Stawka konkursu finansowanego z tzw. programu LIFE jest wysoka. To 6 mln EUR do podziału na 4 zwycięskie konsorcja z całej Europy. Pozyskane środki mają być przeznaczone na prace projektowe i badawcze, które pozwolą na budowę konkretnych planów inwestycyjnych związanych z dekarbonizacją systemów ciepłowniczych i produkcję „zielonego” ciepła.  

Podstawowym wymogiem aplikowania o środki w projekcie SET_HEAT było utworzenie konsorcjum i pozyskanie do niego partnerów z co najmniej 3 różnych krajów UE, w tym ośrodków naukowych i jednostek przemysłowych z branży ciepłowniczej, które musiały wnieść do projektu swoje wybrane systemy ciepłownicze. Ostatecznie do konsorcjum weszło 11 partnerów. Z Polski są to obok ECO: Politechnika Śląska (lider projektu), Politechnika Opolska i firma Kelvin. Pozostałymi partnerami konsorcjum są jednostki naukowe i firmy z branży ciepłowniczej z Danii, Chorwacji, Rumunii i Litwy. 


– W ramach budżetu LIFE 2021-2027, w podprogramie CET (Clean Energy Transition) ogłoszono konkurs LIFE-2022-CET-DH pod nazwą: „Wprowadzanie niskotemperaturowego ciepła odpadowego lub pochodzącego z odnawialnych źródeł energii  do wysokotemperaturowych systemów ciepłowniczych” – mówi Joanna Moczko-Król dyrektor ds. innowacji i rozwoju w ECO SA – W temacie konkursu i jego zakresie dostrzegliśmy realną szansę na pozyskanie środków i sfinansowanie działań, które mogą przybliżyć całą Grupę Kapitałową ECO do dekarbonizacji systemów.

Aby jednak dekarbonizacja ciepłownictwa mogła się dokonać, trzeba przygotować się technologicznie, formalnie i finansowo.  

– Aplikujemy o kwotę ponad 1,5 mln EUR, bo pozyskanie funduszy na realizację zadań, przed którymi stoi cała branża ciepłownicza to dla nas sprawa priorytetowa – mówi Paweł Krawczyk członek zarządu ECO ds. ekonomicznych. – Transformacja jest konieczna, ale jej realizacja nie powinna nawet w najmniejszym stopniu zagrozić stabilności finansowej naszej branży. Właśnie dlatego korzystamy z każdej możliwości, aby ubiegać się o dostępne środki zewnętrzne.

Podstawowym celem projektów zgłaszanych w ramach konkursu LIFE-2022-CET-DH jest opracowanie dziesięcioletnich planów inwestycyjnych, umożliwiających przemianę tradycyjnych wysokotemperaturowych systemów ciepłowniczych w systemy efektywne, zgodnie z definicją unijnej dyrektywy EED, któraodgrywa kluczową rolę w dążeniu do neutralności klimatycznej do 2050 roku.

– Sam projekt SET_HEAT składa się z kilkunastu pakietów roboczych, które dotyczą wielu prac niezbędnych do wykonania w okresie 3 lat jego realizacji, począwszy od identyfikacji potencjału zasobów odnawialnych i ciepła odpadowego, poprzez techniczne analizy możliwych rekonfiguracji i opracowanie studium wykonalności, aż po inżynierię finansową – mówi Mirosław Romanowicz członek zarządu ECO ds. operacyjnych – Wiele projektów związanych z dekarbonizacją i zazielenieniem naszych systemów ciepłowniczych jest we wczesnej fazie realizacji lub planowania, a projekt SET_HEAT może odegrać znaczącą rolę w ich dalszym rozwoju – dodaje Mirosław Romanowicz. 

Po podpisaniu umowy przez pozostałych uczestników konsorcjum z Polski, Danii, Litwy, Chorwacji i Rumunii, ruszy kolejny etap projektu SET_HEAT, czyli rozpoczęcie od dnia 1 października pierwszych prac projektowych, zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. 

ECO SA jest wiodącą spółką ciepłowniczą w kraju i częścią powołanej w 2009 roku Grupy Kapitałowej ECO SA składającej się z przedsiębiorstw ciepłowniczych w Opolu, Malborku, Kutnie, Jeleniej Górze i Tarnobrzegu oraz spółek – córek ECO Serwis (zajmującą się realizacją inwestycji i remontów oraz bieżącym utrzymaniem majątku ciepłowniczego), ECO Logistyka (zajmująca się dostawą paliw) i ECO Kogeneracja (budująca i eksploatująca układy wysokosprawnej kogeneracji). Posiada swoje ciepłownicze oddziały eksploatacyjne również w województwie lubuskim i śląskim. W 2023 roku spółka obchodzi 25 lat działalności jako spółka akcyjna, z większościowym akcjonariatem Gminy Opole, po przekształceniu z Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej.

FIŃSKA FIRMA CHCE ZDEKARBONIZOWAĆ CIEPŁOWNICTWO ZA POMOCĄ SMR

Fińska firma Steady Energy planuje budowę pierwszej na świecie ciepłowni wykorzystującej technologię małych reaktorów modułowych (SMR). Opracowuje ona system LDR-50 o mocy 50 MW. Startup pozyskał 2 miliony euro w ramach finansowania projektu, który ma zostać uruchomiony do 2030 roku.

Steady Energy zamierza do 2030 r. zbudować ciepłownię opartą na małym reaktorze jądrowym LDR-50. Firma twierdzi, że zostanie on zaprojektowany do wydajnego, bezpiecznego i bezemisyjnego wytwarzania ciepła w znacznie niższych temperaturach i ciśnieniu niż tradycyjne reaktory jądrowe.

Spółka pozyskała 2 mln euro na wstępne finansowanie projektu ciepłowniczego wykorzystującego mały reaktor modułowy (SMR) o mocy cieplnej 50 MW.

Według firmy, ciśnienie wymagane przez reaktor LDR-50 można porównać do domowego ekspresu do kawy. Będzie ono niższe niż w sieci ciepłowniczej, zapewniając, że w przypadku awarii lub wycieku, wyciek pozostanie zamknięty w elektrowni, nie zagrażając ludziom ani środowisku.

Reaktor został zaprojektowany do pracy w temperaturze około 150 stopni Celsjusza i pod ciśnieniem poniżej 10 barów. Takie warunki są mniej wymagające niż w przypadku tradycyjnych reaktorów, co upraszcza rozwiązania techniczne wymagane do spełnienia wysokich standardów bezpieczeństwa w przemyśle jądrowym, podała fińska firma.

Fot: Pixabay

PROGRAM CZYSTE POWIETRZE PO ZMIANACH DYNAMICZNIE PRZYSPIESZYŁ

W pierwszym półroczu 2023 roku Polacy złożyli 101 173 wnioski w programie Czyste Powietrze. W całym 2022 roku wniosków było 158 tysięcy. Program cieszy się coraz większym zainteresowaniem dzięki zmianom, które rząd wprowadził w styczniu tego roku. Umożliwiają one skorzystanie z dotacji nawet do 136 200 złotych na remont i termomodernizację domu.

Program Czyste Powietrze pozwala na wymianę źródła ciepła z węglowego na bardziej ekologiczne oraz na kompleksową termomodernizację domu.

Wakacje to czas odpoczynku, ale w wielu polskich domach trwają remonty. Skuteczną metodą na obniżenie rachunków za ogrzewanie jest docieplenie domu, montaż paneli fotowoltaicznych i wymiana pieca na bardziej efektywny. Takie możliwości ofertuje program Czyste Powietrze. Za rządów Prawa i Sprawiedliwości skorzystało z niego już ponad 635 tysięcy polskich rodzin – podkreśla Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska.

W tym roku do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej wpłynie rekordowa liczba wniosków. Największe zainteresowanie programem obserwujemy w województwie podkarpackim, lubelskim, podlaskim, mazowieckim, wielkopolskim i świętokrzyskim. Na przykład na Podkarpaciu za cały ubiegły rok złożono 7861 wniosków w programie Czyste Powietrze, a w tym roku już 7181.

Źródło: MKiŚ

PROGRAM PRIORYTETOWY „CIEPŁE MIESZKANIE” W POZNANIU

Miasto Poznań ogłasza, iż z dniem 3 lipca r. rozpoczyna nabór wniosków o udzielenie dotacji na Zadania w ramach Programu Priorytetowego “Ciepłe Mieszkanie” realizowane na podstawie umowy o dofinansowanie nr 1836/U/400/1321/2022 z dnia 06.03.2023 r. zawartej pomiędzy Miastem Poznań a Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej  w Poznaniu.

Wsparciem objęte będą Zadania dzielące się na:

1. działania podstawowe polegające na likwidacji źródeł ciepła na paliwa stałe niespełniających wymagań 5. klasy lub dyrektywy ekoprojektu oraz ich zamianie na:

  • podłączenie do miejskiej sieci ciepłowniczej,
  • kondensacyjny kocioł gazowy,
  • ogrzewanie elektryczne,
  • pompę ciepła powietrze-woda,
  • pompę ciepła powietrze-powietrze,
  • kocioł na pellet drzewny o podwyższonym standardzie;

2. działania dodatkowe polegające na:

  • wykonaniu instalacji c.o.,
  • wykonaniu instalacji CWU,
  • wykonaniu instalacji gazowej na potrzeby ogrzewania,
  • wykonaniu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
  • wymianie okien i drzwi zewnętrznych.

Więcej: https://www.poznan.pl/mim/wos/news/program-priorytetowy-cieple-mieszkanie,207823.html

MKiŚ OPUBLIKOWAŁO WYTYCZNE DO UMÓW O POPRAWĘ EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ

Minister Klimatu i Środowiska opublikował Wytyczne do umów o poprawę efektywności energetycznej tzw. Energy Performance Contracting (EPC). To kolejny element działań ku zwiększeniu efektywności energetycznej.

Wojna w Ukrainie, która doprowadziła do zmian na rynku energii oraz konieczność przeciwdziałania zmianom klimatu wymuszają na nas racjonalne podejście do zużycia energii elektrycznej. Ministerstwo Klimatu i Środowiska dąży do poprawy efektywności energetycznej poprzez kształtowanie postaw i nawyków nt. racjonalnego gospodarowania ciepłem i energią elektryczną Poprzez poprawę efektowności energetycznej w grudniu zeszłego roku w Ministerstwie Klimatu i Środowiska zapotrzebowanie na energię elektryczną zostało zmniejszone aż o 20 proc.

Chcąc wyjść naprzeciw potrzebom dalszego wzmacniania wzorcowej roli sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej, w Ministerstwie Klimatu i Środowiska opracowane zostało praktyczne i kompleksowe narzędzie dla jednostek sektora publicznego w postaci wytycznych do realizacji inwestycji w modelu finansowania ESCO (z ang. Energy Saving Company) tzw. umów o poprawę efektywności energetycznej.

ESCO to rozwiązanie w ramach którego specjalistyczne firmy oferują wdrożenie przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, bez konieczności angażowania przez klienta własnych zasobów finansowych na starcie projektu, przy jednoczesnym zobowiązaniu do uzyskania i utrzymania przez kilkanaście lat określonego efektu energetycznego. Koszty inwestycji, w części lub w całości mogą spłacane są z uzyskanych oszczędności energii, poprzez widoczną różnicę w rachunkach za energię.

Wytyczne do umów o poprawę efektywności energetycznej tzw. Energy Performance Contracting (EPC) są przypisane jednostkom sektora publicznego. To praktyczne i kompleksowe narzędzie, które składa się z:

  • kompleksowego przewodnika dotyczącego przeprowadzania projektów EPC na wszystkich etapach ich realizacji;
  • wzorców umów EPC dla trzech rodzajów przedsięwzięć związanych z poprawą efektywności energetycznej:
  • przedsięwzięć termomodernizacyjnych,
  • modernizacji oświetlenia ulicznego,
  • zarządzania energią w modelu ESCO/EPC

a także klauzul umownych dla projektów hybrydowych oraz projektów o nakładach finansowych powyżej 25 mln zł netto.

Wytyczne dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska:

BIP

https://bip.mos.gov.pl/index.php?id=11421

Wytyczne do umów o poprawę efektywności energetycznej EPC (link do strony gov.pl)

https://www.gov.pl/web/klimat/wytyczne-do-umow-o-poprawe-efektywnosci-energetycznej

Źródło: MKiŚ

MODERNIZACJA CIEPŁOWNI – DLA ZDROWIA LUDZI I PLANETY

W marcu br. zakończyła się w „RADPEC” S.A. trwająca ponad dwa lata inwestycja, której celem było dostosowanie źródeł ciepła do wymagań konkluzji BAT. Dzięki tej inwestycji zdecydowanie poprawiła się jakość powietrza w Radomiu, a mieszkańcy zyskali gwarancję bezpieczeństwa zdrowotnego.


Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej „RADPEC” S.A., reagując na zmiany przepisów dotyczących ochrony środowiska, rozpoczęło w 2020 roku realizację projektu „Dostosowanie źródeł ciepła do wymagań konkluzji BAT w RADPEC S.A.”, którego celem była dalsza redukcja emisji gazów i pyłów do atmosfery do jeszcze niższych poziomów niż wymagane.

– Przeprowadzona w ostatnich dwóch latach modernizacja ciepłowni polegała na wyposażeniu kotłów w instalacje redukcji zanieczyszczeń kwaśnych i tlenków azotu w spalinach oraz zwiększeniu wydajności instalacji odpylania. W wyniku zrealizowanej inwestycji już w pierwszych miesiącach tego roku radykalnie zmniejszyła się suma  emisji gazów i pyłów do powietrza: dwutlenku siarki dziesięciokrotnie, tlenku azotu trzykrotnie oraz pyłów pięćdziesięciokrotnie – podsumowuje Tomasz Nita, prezes zarządu „RADPEC” S.A. – Dzięki temu ciepłownie już dziś spełniają wymogi prawne wynikające z dyrektywy IED i konkluzji BAT. Dotyczą one wartości emisyjnych, które zostały określone w pozwoleniach zintegrowanych dla obu ciepłowni.

Spółka podpisała umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na udzielenie kredytu na sfinansowanie inwestycji, a z firmą SBB ENERGY S.A – generalnym wykonawcą – na realizację inwestycji dla Ciepłowni Południe i Ciepłowni Północ.

– Cieszę się, żerealizacja tego projektu przebiegała zgodnie z przyjętym harmonogramem. Ale jeszcze większą radością napawa mnie fakt, że cały proces modernizacji udało się przeprowadzić bez zmian własnościowych. To było wyzwanie, któremu spółka sprostała, dając sobie szansę na dalszy rozwój – podkreśla Radosław Witkowski, prezydent Radomia. I dodaje: – Dzięki przeprowadzonej modernizacji mamy bardziej ekologiczne źródła ciepła dla mieszkańców, a jednocześnie gwarancję stabilności całego systemu ciepłowniczego i bezpieczeństwa dostaw ciepła dla radomian.

Generalny wykonawca zaprojektował, dostarczył, zamontował i uruchomił instalacje odazotowania, odsiarczania i odpylania spalin kotłów pracujących w obu ciepłowniach „RADPEC” S.A. Kompleksowy zakres prac zrealizowanych przez spółkę SBB ENERGY S.A. pozwolił na dostosowanie istniejących mocy wytwórczych do wymagań BAT-owskich.

– Kontrakt zrealizowany przez SBB ENERGY na rzecz Spółki „RADPEC” S.A. składał się z sześciu etapów, podczas których zostało zmodernizowanych i rozbudowanych o instalację oczyszczania spalin sześć kotłów w Ciepłowni Południe oraz cztery kotły w Ciepłowni Północ –opisuje Ziemowit Słomczyński, prezes SBB ENERGY S.A. – Mimo dużych zawirowań na rynku i wielu trudności w branży w tamtym czasie, proces realizacji budowlano-montażowych przebiegał sprawnie i skutecznie. 

Realizacja projektu dostosowania źródeł ciepła w „RADPEC” S.A. do wymagań konkluzji BAT była podyktowana wymaganiami prawnymi z zakresu ochrony środowiska. Dzięki inwestycji Ciepłownia Północ i Ciepłownia Południe mogą funkcjonować zgodnie z nowymi przepisami środowiskowymi, gwarantując radomianom ekologiczny system ciepłowniczy. Obniżyła się emisja zanieczyszczeń pyłowych i gazowych do atmosfery, w efekcie czego zdecydowanie poprawiła się jakość powietrza, a radomianie zyskali gwarancję bezpieczeństwa zdrowotnego.

Źródło: Magazyn Ciepła Systemowego

ECO W GAZIE!

Dobiega końca realizacja dwóch dużych zadań inwestycyjnych w ECO, będących częścią szerszego projektu gazowego. Dzięki oddanym do użytku kotłom gazowym spadnie emisja CO2 i innych zanieczyszczeń powietrza. 

Montowane obecnie w GK ECO jednostki gazowe są przystosowane do współspalania w nich wodoru.

W Żarach została  uruchomiona i przekazana do eksploatacji kotłownia gazowa o mocy 5,5 MW. Kotłownia została wykonana przez ECO Serwis – spółkę z GK ECO specjalizującą się w realizacji zadań remontowych i inwestycyjnych. 

– Obiekt kotłowni wraz z nowoczesnym kotłem kondensacyjnym firmy Loss-Bosch zlokalizowany został w pobliżu istniejącej kotłowni węglowej przy ul. Fabrycznej. Jest technologicznie połączony zarówno z nowym układem kogeneracyjnym, jak i z istniejącymi kotłami węglowymi. Zrealizowana inwestycja pozwoli na stopniowe ograniczanie produkcji ciepła z węgla dla systemu ciepłowniczego miasta Żary, na rzecz zdecydowanie mniej emisyjnego paliwa gazowego – mówi Mirosław Romanowicz, członek zarządu ECO ds. operacyjnych.

– Nowe źródło pozwoli na płynne dostosowanie pracy jednostek wytwórczych do sytuacji ekonomicznej na rynku paliw, poprawi elastyczność wytwarzania ciepła oraz ułatwi współpracę nowego układu kogeneracyjnego z miejskim systemem ciepłowniczym – mówi Paweł Krawczyk, członek zarządu ECO ds. ekonomicznych. 

Zrealizowana w Żarach inwestycja jest pierwszą z całego programu zwiększenia wykorzystania paliwa gazowego w systemach ciepłowniczych GK ECO. Kolejnym źródłem ciepła, które doposażone zostało w nowy kocioł to ciepłownia systemowa z Kętach. To gazowy kocioł kondensacyjny Loss-Bosch o mocy 2,7 MW. 

– Budowa realizowana jest siłami własnymi Oddziału Śląskiego ECO przy udziale podwykonawców zewnętrznych dla robót kubaturowych i specjalistycznych – mówi Mirosław Romanowicz – Dodatkowo w ciepłowni w Kętach trwają prace nad ponownym uruchomieniem zainstalowanego tam kotła gazowego Babcock. Cały projekt realizowany w Kętach ma za zadanie dostosowanie mocy źródła do rzeczywistych potrzeb odbiorców, znaczne ograniczenie emisji CO2, poprawę sprawności wytwarzania oraz zastąpienie nowymi jednostkami mocno wysłużonego kotła WR-25.

Oba zamierzenia inwestycyjne są pierwszymi z całego portfela projektów gazowych ECO, które obejmą także źródła w Kluczborku, Opolu i Jelczu Laskowicach. 

– Nadrzędnym celem wszystkich zamierzeń inwestycyjnych GK ECO jest ograniczanie emisji CO2 i innych zanieczyszczeń powietrza oraz zwiększenie elastyczności wytwórczej poprzez dywersyfikację paliwową – mówi Paweł Krawczyk. – Dzięki realizowanym obecnie projektom w kolejnych latach możliwa będzie dalsza konwersja źródeł ciepła GK ECO poprzez zabudowę układów kogeneracyjnych – dodaje członek zarządu ds. ekonomicznych ECO.

KU PRZYSZŁOŚCI. JAK SIĘ ZMIENIA POLSKIE CIEPŁOWNICTWO

Kryzys energetyczny, którego nadal doświadczamy w Polsce i Europie, to szansa na przyspieszenie transformacji sektora ciepłowniczego.

Ciepłownictwo systemowe, jak cała energetyka, stoi przed ambitnymi wyzwaniami wynikającymi z jednej strony z sytuacji gospodarczej i politycznej na kontynencie, z drugiej zaś strony – z wymogami unijnymi odnośnie do celów klimatycznych.

Zadania dla branży

Priorytetem jest dekarbonizacja ciepłownictwa systemowego, przy zachowaniu jego konkurencyjności cenowej. Horyzont czasowy to rok 2050, kiedy wszystkie budynki w Unii Europejskiej, zarówno mieszkalne, jak i użyteczności publicznej, mają spełniać wymóg bezemisyjności. Ten unijny cel przekłada się na dostarczanie ciepła, które nie jest wytwarzane w oparciu o paliwa kopalne.

Ciepło systemowe ogrzewa 42 proc. gospodarstw w Polsce

Zgodnie z danymi URE udział odnawialnych źródeł energii kształtuje się w tej chwili na poziomie około 10 proc. W przygotowywanej nowelizacji dotyczącej OZE dyrektywy Red III zapisano dynamiczny wzrost w systemach ciepłowniczych udziału odnawialnych źródeł o 2,2 pp rocznie. W Sejmie tymczasem znajduje się nowelizacja polskiej ustawy o OZE, do której dopiero ma zostać zaimplementowana dyrektywa Red II! Tymczasem udział OZE w 2030 roku dla całej UE w trzech energochłonnych sektorach – przemyśle, w tym energetyce oraz budynkach i transporcie – powinien osiągnąć ambitny poziom 42,5 proc. 

Jak wynika z raportu URE, obecnie w Polsce 90 proc. OZE stanowi biomasa. Czas na dywersyfikację nośników energii – mocniejsze postawienie na geotermię, produkcję biometanu i opracowanie technologii, która pozwoli na zatłaczanie go do sieci gazowych, oddawanie do użytku instalacji termicznego przekształcania odpadów (rocznie produkujemy około 14 mln ton odpadów komunalnych, z czego 4 mln ton nadają się do przekształcenia), wykorzystywanie w większym stopniu ciepła odpadowego, np. z przemysłu czy serwerowni. Ważnym celem dla IGCP i ciepłowników jest zrównanie ciepła z odpadów i ciepła odpadowego pod względem prawnym. Obecnie tylko część biodegradowalna odpadów (szacowana na około 40 proc.) jest traktowana jako OZE.  

Rozwój energetyki wiatrowej i fotowoltaiki wymusi budowę magazynów ciepła: nie tylko dobowych, ale także sezonowych. Do systemu ciepłowniczego są włączane instalacje fotowoltaiczne czy pompy ciepła. Z drugiej zaś strony – zmienia się zakres usług świadczonych przez przedsiębiorstwa ciepłownicze: są tworzone rozwiązania wyspowe dla źródeł OZE niepowiązanych z systemem ciepłowniczym.  

Kolejnym kluczowym warunkiem dla przeprowadzenia transformacji, która wymaga olbrzymich nakładów, jest poprawa rentowności przedsiębiorstw ciepłowniczych. Tylko poprawa rentowności zapewni wkład własny – konieczny, by móc skorzystać z zewnętrznych źródeł finansowania.

Strategiczne wyzwania dla sektora ciepłowniczego


*odchodzenie od węgla, zwiększanie udziału OZE i ciepła odpadowego;
*poprawa kondycji ekonomicznej przedsiębiorstw;
*zwiększenie efektywności energetycznej budynków;
*zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego.

Jak pokazuje przygotowany przez Izbę Gospodarczą Ciepłownictwo Polskie raport „Czyste Ciepło”, wiele przedsiębiorstw ciepłowniczych realizuje ambitne projekty modernizacyjne, implementując nowoczesne technologie i rozwiązania. Te inwestycje wymagają czasu, zapewnienia źródeł finansowania, a także wsparcia legislacyjnego i instytucjonalnego. Branża tymczasem nadal czeka na rozwiązania systemowe – opracowanie strategii dla ciepłownictwa systemowego, która wskazałaby kierunki transformacji i zakres konkretnych zmian.

Nowe wymagania dotyczące budynków

Od 2026 roku budynki użyteczności publicznej, a od 2028 roku wszystkie nowe budynki mieszkalne mają być zasilane bezemisyjnie (czyli ciepłem produkowanym z OZE albo ciepłem odpadowym). Parlament Europejski (PE) przyjął zapis, że budynki nowe i po głębokiej termomodernizacji mogą być także ogrzewane ciepłem produkowanym w systemach ciepłowniczych spełniających warunek efektywnego systemu ciepłowniczego. PE przygotowuje też korzystną nowelizację dyrektywy dotyczącej efektywności energetycznej, która potwierdza, że do 2045 roku również produkcja ciepła w wysokosprawnej kogeneracji będzie pozwalała na zaliczenie systemu ciepłowniczego do efektywnego. Obecnie, około 20 proc. przedsiębiorstw ciepłowniczych spełnia warunek efektywnego systemu. Polityka energetyczna Polski (PEP 2040) zakłada, że w 2030 roku takich systemów będzie 80 proc.

Efektywny energetycznie system ciepłowniczy, zgodnie z obecną definicją (nowa zacznie obowiązywać po przyjęciu dyrektywy o efektywności energetycznej), to taki, w którym wykorzystuje się co najmniej w 50 proc. energię z odnawialnych źródeł energii lub w 50 proc. ciepło odpadowe, lub w 75 proc. ciepło pochodzące z kogeneracji, lub w 50 proc. połączenie źródeł energii i ciepła, o których mowa wyżej.

Cały czas otwartą kwestią pozostaje nowelizacja systemu handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla, a tymczasem w ciągu 4–5 lat ma zostać wprowadzony odrębny system, tzw. ETS 2 dla budynków ogrzewanych paliwami kopalnymi oraz transportu. To rozwiązanie wymusi  m.in poprawę efektywności energetycznej budynków poprzez ich głęboką termomodernizację oraz ma zapewnić środki na ochronę gospodarstw domowych.  

Zgodnie z założeniami systemu ETS 2 dostawcy, sprzedawcy paliw kopalnych zostaną obciążeni kosztami emisji. Maksymalna cena uprawnień nie może przekroczyć 45 euro, co oznacza, że wszystkie budynki zasilane ciepłem produkowanym z paliw kopalnych, będą obciążone dodatkowym podatkiem. Jednocześnie zapowiedziano stworzenie społecznego funduszu w wysokości 76,7 mld euro, z czego około 17 proc. środków ma być przeznaczone dla Polski, m.in. osłonowo dla gospodarstw domowych dotkniętych podwyżkami cen ciepła czy energii elektrycznej. Od 2026 do 2030 roku przedsiębiorstwa ciepłownicze będą mogły dodatkowo pozyskiwać 30 proc. darmowych uprawnień (ich równowartość kwotową muszą przeznaczyć na inwestycje redukujące emisję dwutlenku węgla). Warunkiem ich otrzymywania będzie opracowany, a następnie realizowany, program inwestycyjny redukujący emisję dwutlenku węgla.

Ciepło systemowe dla zdrowia i klimatu

Główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza w Polsce jest niska emisja z nieocieplonych budynków. Instytut Certyfikacji Emisji  Budynków (ICEB) szacuje, że w okresie zimowym około 97 proc. Polaków jest narażonych na duże i bardzo duże stężenia szkodliwych substancji w powietrzu. Dlatego też jednym z założeń PEP 2040 jest, aby w 2030 roku wszystkie budynki korzystały z ciepła systemowego albo ze źródeł energii zero- lub niskoemisyjnych.

Ciepło systemowe odgrywa bowiem istotną rolę w redukcji emisji dwutlenku węgla i walce ze smogiem. Sektor w znikomym stopniu odpowiada za niską emisję, a co więcej w ciągu ostatnich kilkunastu lat znacznie ograniczył emisję szkodliwych substancji do atmosfery, głównie pyłów (o 89,24 proc.), dwutlenku siarki (o 80,84 proc.), tlenków azotu (o 59,68 proc.), emisja zaś dwutlenku węgla obniżyła się o około 15,54 proc. (za raportem URE „Energetyka cieplna w liczbach” 2021).

Warto zwrócić uwagę na wyniki certyfikacji przedsiębiorstw ciepłowniczych prowadzonej przez ICEB. Pokazują one, ile razy ciepło systemowe służące do ogrzewania budynku i przygotowania ciepłej wody użytkowej generuje mniej zanieczyszczeń do środowiska naturalnego, szczególnie pyłów zawieszonych i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, w porównaniu z referencyjnym budynkiem zasilanym z lokalnej kotłowni węglowej.   

Certyfikaty „PreQurs” potwierdzają, że ciepło systemowe jest nierozerwalnie związane z ograniczeniem szkodliwych dla zdrowia Polaków emisji.

Źródło: Magazyn Ciepła Systemowego

KONSULTACJE: PROGRAM PRIORYTETOWY KOGENERACJA DLA ENERGETYKI I PRZEMYSŁU

Narodowy Fundusz Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej, działając jako Operator Funduszu Modernizacyjnego, zaprasza wszystkich zainteresowanych na konsultacje społeczne zmiany założeń zaprojektowanego programu priorytetowego:

Kogeneracja dla Energetyki i Przemysłu

W załączeniu zapisy przedmiotowego programu. 

Cz. 1) programu priorytetowego dotyczy budowy lub/i przebudowy jednostek wytwórczych o łącznej mocy zainstalowanej nie mniejszej niż 10 MW, pracujących w warunkach wysokosprawnej kogeneracji

Cz. 2) programu priorytetowego dotyczy budowy lub/i przebudowy jednostek wytwórczych o łącznej mocy zainstalowanej mniejszej niż 10 MW, pracujących w warunkach wysokosprawnej kogeneracji.

Zapraszamy do zgłaszania uwag w terminie do 31.07.2023 r. Uwagi można przesyłać na adres dawid.karasek@nfosigw.gov.pl na formularzu zgłoszeniowym.

Więcej informacji: https://www.gov.pl/web/nfosigw/zaproszenie-do-konsultacji-spolecznych-zmiany-zalozen-o-programu-priorytetowego-kogeneracja-dla-energetyki-i-przemyslu