Home Blog Left SidebarPage 16

RZĄD WYDŁUŻA SPRZEDAŻ WĘGLA PRZEZ SAMORZĄDY DO 31 LIPCA

Po konsultacjach z samorządami wprowadzamy zmiany, umożliwiające dodatkowy zakup węgla, który pozostał w gminach, nawet powyżej dotychczasowego limitu – mówi wiceminister Karol Rabenda podczas konferencji podsumowującej dystrybucję węgla we współpracy z samorządami.

W konferencji uczestniczyli także prezesi: PGG, Weglokoksu oraz PGE Paliwa, spółek, które włączyły się w import i dystrybucję węgla dla mieszkańców.

– Surowca, który pozostał w gminach jest niewiele. Z naszych szacunków wynika, że to ok. 1 proc. z całego dostarczonego wolumenu – mówi wiceminister Karol Rabenda. Zmiany w systemie dystrybucji węgla przewidują, że samorządy które do tej pory nie sprzedały całego węgla, będą mogły to zrobić po zakończeniu sezonu grzewczego. Sprzedaż końcową będą jednak mogły ogłosić nie wcześniej niż 1 maja 2023 r. Mieszkańcy na złożenie wniosku będą mieli czas do 30 czerwca 2023 r. Gminy sprzedaż węgla mogą realizować do 31 lipca 2023 r. 

– Obecny sezon grzewczy właśnie się kończy. Warto jednak już teraz pomyśleć o kolejnym – argumentuje wiceminister Karol Rabenda. Dodatkowy węgiel mieszkańcy będą mogli kupić bez ograniczeń ilościowych, niezależnie od tego czy już wcześniej kupili surowiec w ilości przewidzianej wcześniejszą ustawą. Mogą go kupować także mieszkańcy innych gmin, jeśli są uprawnieni do dodatku węglowego. Ponadto utrzymana zostanie preferencyjna cena węgla – maks. po 2 tys. zł za tonę.

– Mimo różnego rodzaju trudności, system dystrybucji węgla dla gospodarstw domowych, stworzony w warunkach nadzwyczajnego kryzysu zdał egzamin i jesteśmy uniezależnieni od surowca ze wschodu – argumentuje wiceminister Karol Rabenda.

Do tej pory do kraju sprowadzonych zostało w sumie około 16 mln ton węgla. Do gmin i gospodarstw domowych trafiło ok. 5 mln ton, z czego ok. 2 mln ton odsianego paliwa pochodziło z importu, a 3 mln ton z kopalń krajowych. Wiceminister zapowiedział przygotowanie raportu na temat dystrybucji węgla. – Tworzymy raport, który będzie podsumowywał całe przedsięwzięcie. Chcemy, by  wyzawierał on również różnego rodzaju rekomendacje wynikające z naszych doświadczeń, jak działać, gdyby podobne trudności pojawiły się jeszcze w przyszłości – mówi wiceminister Karol Rabenda.

Wiceminister podkreślił znaczenie i rolę spółek Skarbu Państwa i samorządów, które włączyły się w dystrybucję węgla i przyczyniły się do wypracowania systemu, który się sprawdził i w razie potrzeby może być użyty także w przyszłości. – W tej chwili rynek się ustabilizował. Stało się to również dzięki naszym działaniom. Trzeba jednak pamiętać, że ciągle jesteśmy w trybie kryzysowym, trwa wojna i nie wiemy jak sytuacja będzie się kształtować w przyszłości. Dlatego jeśli ktoś ma takie możliwości, zachęcamy by już teraz myśleć o kolejnym sezonie – uzasadnia wiceminister Karol Rabenda.

W SIERADZU POWSTAJE CIEPŁOWNIA GEOTERMALNO-BIOMASOWA

Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o. o. w Sieradzu w dniu 17 lutego 2022 r. podpisało umowę na wykonanie dwóch zadań związanych z budową nowej ciepłowni miejskiej dla której paliwem energetycznym nie będzie węgiel kamienny – informuje CIRE.

Wykonawcą nowej Ciepłowni miejskie będzie konsorcjum firm: Inżynieria Rzeszów S.A. – lider oraz Energy Solutions Sp. z o. o. Tarnów – partner.

Dzięki tej inwestycji Mieszkańcy miasta zyskają niezawodne źródło ciepła, co pozwoli ograniczyć wykorzystanie kotłów węglowych i zmniejszyć roczną emisję CO2 o około 40 tys. ton.

Projekt obejmuje wykonanie otworu o głębokości blisko 1900 m, którym wydobywana będzie z ziemi gorąca woda. Będzie ona wykorzystywana na dwa sposoby. W pierwszej kolejności jako bezpośrednie źródło ciepła dla systemu ciepłowniczego. Wymienniki ciepła umożliwią podgrzanie do maksymalnie 52 st. C, przy jednoczesnym schłodzeniu do ok. 49-50 st. C. Woda geotermalna będzie również stanowiła dolne źródło dla dwóch absorpcyjnych pomp ciepła z roztworem bromku litu, z których każda będzie mieć moc około 10 MW.

W ramach odrębnego projektu budowany jest moduł wysokosprawnej kogeneracji, który wspomoże pracę ciepłowni, szczególnie w okresie zimowym. Jako źródło energii będzie wykorzystywana biomasa w postaci zrębków drzewnych. Moce wytwórcze modułu, w zakresie generowania energii elektrycznej i cieplnej, wyniosą odpowiednio 0,9 MW i 1,1 MW

Wykonanie odwiertu otworu produkcyjnego w Sieradzu było częścią działań miasta zmierzających do lepszego poznania budowy geologicznej terenu oraz poprawy gospodarki kopalinami i wodami podziemnymi. Odwiert umożliwił zbadanie i udokumentowanie lokalnych zasobów. Wyniki analiz były obiecujące – uzyskiwany przepływ wynosi 249 m3 na godzinę, a ich temperatura 51,8 st. C.

Łączna wartość inwestycji wyniosła 129 887 000,00 zł netto. PEC Sp. z o. o. pozyskał dofinansowanie z NFOŚiGW w Warszawie w wysokości 72 794 859,39 zł. Pozostała kwota, zabezpieczająca w pełni realizację projektu, zostanie pokryta z niskooprocentowanej pożyczki z NFOŚiGW.

Władze 40-tysięcznego Sieradza szacują, że ciepłownia geotermalno-biomasowa zabezpieczy potrzeby bytowe mieszkańców miasta przez ok. 9 miesięcy w roku, bez uruchamiania kotłów węglowych.

Planowany termin zakończenia realizacji inwestycji to 30 września 2023 roku.

Źródło: CIRE

SZKOŁY W 10 WOJEWÓDZTWACH BARDZIEJ PRZYJAZNE DLA KLIMATU

Kolejne 14 obiektów oświatowych w całym kraju uzyskało wsparcie z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazał w pierwszym kwartale br. ponad 66,4 mln zł dotacji na termomodernizację szkół.

W 10 województwach, w ramach projektów zostaną przeprowadzone prace poprawiające efektywność energetyczną obiektów szkolnych. Zakres prac obejmować będzie ocieplenie przegród zewnętrznych, wymianę okien i drzwi zewnętrznych, przebudowę systemów grzewczych wraz z wymianą źródła ciepła i ciepłej wody użytkowej (lub podłączenie do bardziej efektywnego energetycznie i ekologicznie źródła ciepła), instalację/ przebudowę systemów chłodzących (w tym również z zastosowaniem OZE), wymianę systemów wentylacji z rekuperacją i klimatyzacji, montaż i zastosowanie systemów zarządzania energią, oraz zastosowanie automatyki pogodowej i technologii odnawialnych źródeł energii a także wymianę oświetlenia wewnętrznego na energooszczędne.

Ze środków MF EOG – w woj. małopolskim, śląskim, opolskim, lubelskim, świętokrzyskim, wielkopolskim, mazowieckim, warmińsko-mazurskim, kujawsko-pomorskim i zachodniopomorskim – dofinansowane zostały następujące przedsięwzięcia:

– Miasto Piastów – Poprawa efektywności energetycznej w budynku liceum ogólnokształcącego w Piastowie (dotacja: 3 508 771,01 zł dla Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Mickiewicza w Piastowie)

– Archidiecezja Poznańska – Poprawa efektywności energetycznej oraz zwiększenie świadomości społecznej poprzez realizację kompleksowych działań termomodernizacyjnych i edukacyjnych w dwóch budynkach szkolnych w Poznaniu (dotacja: 4 655 234,95 zł dla Zespołu Szkół Muzycznych przy ul. Głogowskiej  w Poznaniu)

– Miasto Stołeczne Warszawa – Poprawa efektywności energetycznej wybranych budynków szkolnych na terenie m.st. Warszawy – zakres 1 oraz zakres 2 (2 dotacje razem: 12 558 381,67 zł dla: Szkoły Podstawowej nr 135 (Praga Południe), Szkoły Podstawowej nr 312 (Praga Południe), Zespołu Szkół Spożywczo-Gastronomicznych (Praga Południe), Zespołu Szkół im. Bohaterów Narwiku (Dzielnica Włochy), Szkoły Podstawowej nr 386 (Dzielnica Wola), Szkoły Podstawowej nr 231 (Białołęka), Szkoły Podstawowej nr 33 (Mokotów), Szkoły Podstawowej nr 23 (Ochota), Szkoły Podstawowej nr 397 (Praga Południe), Szkoły Podstawowej nr 380 (Targówek) i Szkoły Podstawowej nr 138 (Dzielnica Wawer).

– Gmina Miejska Żory – Kompleksowe działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej budynków Szkoły Podstawowej nr 4 i Technikum nr 1 w Żorach (dotacja: 3 186 400,91 zł dla Szkoły Podstawowej nr 4 w Żorach i Technikum nr 1 w Żorach)

– Gmina Gorzyce – Termomodernizacja budynków oświatowych w Gminie Gorzyce (dotacja: 5 041 725,45 zł dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Gorzyczkach przy ul. Wiejskiej 30, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Gorzycach przy ul. Raciborskiej 55 i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Turzy Śląskiej, przy ul. Ligonia 2)  

– Gmina Miasto Stargard – Poprawa efektywności energetycznej w budynku Szkoły Podstawowej nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego w Stargardzie (dotacja: 3 258 806,32 zł dla Szkoły Podstawowej nr 3 w Stargardzie)

– Gmina Olesno – Termomodernizacja Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Oleśnie (dotacja: 13 811 593 zł dla Szkoły Podstawowej nr 2 w Oleśnie)

– Gmina Miasto Lubartów – Lubartów dla klimatu – termomodernizacja II Liceum Ogólnokształcącego (dotacja: 3 380 688,47 zł dla II Liceum Ogólnokształcącego im. P. Firleja w Lubartowie)

– Powiat Starachowicki – Poprawa efektywności energetycznej budynków szkolnych w Starachowicach (dotacja: 10 428 875 zł dla II Liceum Ogólnokształcącego w Starachowicach i Zespołu Szkół Zawodowych w Starachowicach)

– Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Dobrocinie – Poprawa efektywności energetycznej w budynkach szkolnych Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Dobrocinie (dotacja: 2 389 431,03 zł dla Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Dobrocinie)

– Gmina Czarny Dunajec – Termomodernizacja budynków szkolnych na terenie gminy Czarny Dunajec (dotacja: 3 117 717,85 zł dla Szkoły Podstawowej w Podczerwonem, Szkoły Podstawowej im. Św. Jadwigi w Królowej w Pieniążkowicach – Filia w Dziale, Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Piekielniku i Szkoły Podstawowej Nr 2. im. Jana Pawła II. w Cichem)

– Miasto Bydgoszcz – Termomodernizacja VII Liceum Ogólnokształcącego w Bydgoszczy (dotacja: 4 136 569,07 zł dla VII Liceum Ogólnokształcącego w Bydgoszczy)

– Gmina Myślenice – Termomodernizacja budynków szkolnych z zastosowaniem  odnawialnych źródeł energii na terenie Miasta i Gminy Myślenice (dotacja: 4 264 035,66 zł dla Szkoły Podstawowej nr 3 w Myślenicach, Zespołu Placówek Oświatowych w Drogini, Szkoły Podstawowej w Porębie, Szkoły Podstawowej w Zasani)

Termomodernizacja placówek pozwoli na istotne obniżenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, oraz redukcję zużycia energii pierwotnej. Poprawi się również lokalnie jakość powietrza (w placówkach źródła ciepła będą wymieniane na bardziej ekologiczne niż dotychczasowe). Przeprowadzenie prac termomodernizacyjnych w konsekwencji będzie także sprzyjać zapewnieniu uczniom większego komfortu przebywania i nauki w obiektach. Równolegle placówki w perspektywie skorzystają finansowo na obniżeniu kosztów opłat za prąd elektryczny oraz ciepło.

Przekazane środki będą pochodzić z programu MF EOG – Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu.

Źródło: NFOŚiGW

STABILNE DOSTAWY CIEPŁA W OTWOCKU

Modernizacja systemu ciepłowniczego w Otwocku zostanie zrealizowana w ramach programu Ciepłownictwo Powiatowe. Blisko 6,5 mln zł przekazanej dotacji z NFOŚiGW to druga cześć dofinansowania – pod koniec zeszłego roku zadanie zostało wsparte preferencyjną pożyczką w wys. ok. 7,6 mln zł.

Modernizacja sieci potrwa do końca 2025 r. i wniesie przede wszystkim blisko 5,2 km nowej, wymienionej na preizolowaną, sieci kanałowej. Obecne ciągi przesyłowe w Otwocku mają ponad 50 lat i są w znacznym stopniu wyeksploatowane. Generują przez to istotne straty przesyłu. Równolegle w ramach projektu na potrzeby Otwockiego Zakładu Energetyki Cieplnej nastąpi usprawnienie układu wysokosprawnej kogeneracji cieplnej, w tym dostosowanie współpracy przy wytwarzaniu energii dwóch kotłów gazowych o mocy 8 i 4 MW z kaskadą pomp ciepła o całkowitej mocy cieplnej 1MW. Kogeneracja ma pracować w trybie ciągłym, a kaskada pomp ciepła przy odpowiednich – niskich temperaturach zewnętrznych. Całkowita moc cieplna infrastruktury zainstalowanej po modernizacji wyniesie 14,05 MW.

Koszt inwestycji w Otwocku przewidziano na poziomie ok. 17,3 mln zł. Dzięki modernizacji zostanie zmniejszone zużycie energii pierwotnej i energii cieplnej końcowej a także zredukowana emisja dwutlenku węgla do atmosfery. Odbiorcami energii cieplnej będą mieszkańcy budynków wielorodzinnych.

Po zakończeniu realizacji inwestycji lokalna sieć cieplna będzie spełniać kryteria efektywnego systemu ciepłowniczego (zgodne z art. 7b ust 4 ustawy Prawo energetyczne), w którym do produkcji ciepła wykorzystuje się w co najmniej 50% – połączenia ciepła ze źródeł odnawialnych, ciepła odpadowego i ciepła pochodzącego z kogeneracji.

Umowa regulująca przekazanie dotacji została podpisana 14 marca br. w Warszawie przez wiceprezesa zarządu NFOŚiGW Artura Michalskiego oraz prezesa zarządu OZEC Sp. z o.o. Krzysztofa Balcerzaka. Przy sygnowaniu umowy obecny był także prezydent Miasta Otwock – Jarosław  Margielski. Wszystkie udziały w spółce OZEC należą do Gminy Otwock (w woj. mazowieckim).

PGE EC – NAJWIĘKSZY PRODUCENT CIEPŁA DLA GOSPODARSTW DOMOWYCH

PGE Energia Ciepła, z Grupy PGE, największy producent ciepła dla gospodarstw domowych w kraju konsekwentnie dąży  do  wytwarzania energii i ciepła w jak największym stopniu ze źródeł zero- lub niskoemisyjnych. Do 2030 roku udział energii odnawialnej w produkcji ciepła ma wynieść ok. 20 procent (z uwzględnieniem kotłów elektrodowych w sumie mocy ciepłowniczej), a 100 procent źródeł energii ma być zero- lub niskoemisyjnych.

PGE Energia Ciepła ma swoje elektrociepłownie w 15 miastach w Polsce, w tym Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku i Rzeszowie. Spółka posiada sieci ciepłownicze o długości 700 km. Tym samym zapewnia bezpieczeństwo produkcji i dostaw ciepła dla ponad 2 milionów odbiorców. W ubiegłym roku PGE Energia Ciepła wyprodukowała 50 610 TJ ciepła dla gospodarstw domowych – najwięcej ze wszystkich podmiotów działających w branży ciepłowniczej.

– Jesteśmy częścią ekosystemu polskich miast – aktywnie uczestniczymy w transformacji ciepłownictwa, co w konsekwencji wpłynie na lepszą jakość powietrza i zdrowie mieszkańców. Prowadzimy obecnie aż 12 projektów inwestycyjnych, związanych z budową nowych kogeneracyjnych źródeł gazowych w Bydgoszczy, Kielcach, Zgierzu i w Siechnicach. W fazie przygotowania do realizacji jest 15 kolejnych projektów kogeneracyjnych oraz ciepłowniczych, wykorzystujących paliwa gazowe, m.in. w Gdyni,  Gdańsku,  Krakowie oraz  Rzeszowie – mówi Przemysław Kołodziejak, prezes zarządu PGE Energia Ciepła. 

PGE Energia Ciepła – coraz więcej źródeł nisko- i zeroemisyjnych

PGE Energia Ciepła, jako paliwo alternatywne dla węgla i gazu ziemnego, wykorzystuje dziś przede wszystkim biomasę, która jest jedynym paliwem w elektrociepłowni Szczecin oraz jako część miksu paliwowego w elektrociepłowni w Kielcach. Spółka przetwarza również odpady komunalne w Instalacji Termicznego Przetwarzania z Odzyskiem Energii w Rzeszowie.

– Aktualnie budujemy II linię technologiczną ITPOE w Rzeszowie, dzięki czemu zwiększy się jej wydajność. Po zakończeniu inwestycji będziemy w stanie przetwarzać w sumie do 180 tys. ton odpadów rocznie. Odzyskiwanie energii elektrycznej i cieplnej z odpadów poprawi efektywność lokalnego systemu gospodarowania odpadami i doskonale wpisze się w gospodarkę obiegu zamkniętego. Podsumowując wszystkie nasze inwestycje – najszybciej się zmieniamy i odchodzimy od węgla w celu zapewnienia „zielonej” energii cieplnej – wyjaśnia Przemysław Kołodziejak, prezes zarządu PGE Energia Ciepła. 

PGE Energia Ciepła rozwija również projekty związane z wykorzystaniem kolektorów słonecznych (PV) oraz projekty wykorzystujące potencjał energii geotermalnej. Pierwszą inwestycją w fotowoltaikę będzie projekt w elektrociepłowni w Rzeszowie, który docelowo zakłada budowę farm fotowoltaicznych. Energia z nowych farm będzie wykorzystana do zaspokojenia potrzeb własnych obiektów i urządzeń wytwórczych. Dzięki wybudowaniu instalacji PV zmniejszy się zapotrzebowanie na energię elektryczną dostarczaną ze źródeł kogeneracyjnych na potrzeby własne, tym samym zwiększy się efektywność produkcji dając wymierne korzyści dla środowiska. Strategia ta zmieni oblicze polskiego sektora ciepłowniczego, zapewniając mu bezpieczeństwo i przybliżając do zero emisyjności.  

W Toruniu dzięki produkcji w układzie wysokosprawnej kogeneracji gazowej oraz współpracującym z miejskim systemem ciepłowniczym źródłom geotermalnym, PGE Toruń osiągnęła status systemu efektywnego energetycznie ze wskaźnikiem Wpc (współczynnik nieodnawialnej energii pierwotnej) za 2022 rok wynoszącym tylko 0.59, co oznacza, że więcej ciepła pochodzi z wysokosprawnej kogeneracji oraz źródeł OZE.

W ramach prowadzonych prac badawczo-rozwojowych PGE Energia Ciepła chce rozbudowywać istniejące, tradycyjne węzły ciepła o układy OZE wyposażone m.in. w pompy ciepła, PV oraz zasobniki ciepła w miejscu dostarczania ciepła w postaci hybrydowych węzłów ciepła. Takie pilotażowe projekty już wkrótce mogą ujrzeć światło dzienne w aktywach spółki. Rozwiązania hybrydowe będą zwiększać ilości energii OZE w systemach ciepłowniczych, a tym samym zmniejszać wskaźnik Wpc, wykorzystywany później przez inwestorów deweloperskich do wyliczania efektywności energetycznej budynków mieszkalnych i spełnieniu wymogów wynikających z unijnych dyrektyw.

Zielone ciepło stało się faktem

– W elektrociepłowni w Gdańsku mamy kotły elektrodowe zasilane energią elektryczną o mocy 130 MW. Zastosowanie w gdańskiej elektrociepłowni kotłów elektrodowych do produkcji ciepła jest nowatorskim rozwiązaniem w Polsce. Technologia power to heat będzie szczególnie istotna, gdy w systemie energetycznym pojawi się energia elektryczna z morskich farm wiatrowych PGE, ale już dzisiaj kotły elektrodowe wpływają na zmniejszenie zużycia węgla i emisji CO2 w elektrociepłowni – dodaje Przemysław Kołodziejak, prezes zarządu PGE Energia Ciepła. 

Zielone ciepło dla Gdańska już tej zimy stało się faktem. W grudniu 2022 roku oraz w styczniu, lutym i marcu 2023 roku kotły elektrodowe, pracując na potrzeby bilansowania krajowego systemu elektroenergetycznego, wyprodukowały dla mieszkańców Gdańska niemalże 7000 GJ „zielonego ciepła”. Dzięki temu rozwiązaniu uniknięto spalenia 360 ton węgla i ograniczono emisję CO2 do atmosfery o ponad 740 ton. Taki efekt redukcji CO2 osiąga w ciągu roku las wraz z roślinnością, rosnący na powierzchni ponad 50 hektarów.

Nowoczesna elektrociepłownia we Wrocławiu

Rewolucja nastąpi także lada chwila we Wrocławiu. Trwa budowa Nowej Elektrociepłowni Czechnica w Siechnicach koło Wrocławia. To projekt o kluczowym znaczeniu dla aglomeracji wrocławskiej. Nowoczesna jednostka będzie zasilana niskoemisyjnym gazem. Jej uruchomienie umożliwi zastąpienie w 2024 r. działającej w Siechnicach koło Wrocławia elektrociepłowni węglowej. Nowa EC Czechnica stanowić będzie istotne źródło zaopatrywania w energię mieszkańców Gminy Siechnice oraz południowej części Wrocławia. Zwiększona produkcja ciepła umożliwi dostarczanie go większej liczbie odbiorców. Dodatkowo inwestycja zabezpieczy możliwość dostawy energii elektrycznej na następne kilkadziesiąt lat.

Dostęp do ciepła sieciowego jest jednym z czynników wpływającym na zrównoważony i niskoemisyjny rozwój miasta, poprawiający jakość powietrza w regionie, a także jest gwarantem bezpieczeństwa energetycznego mieszkańców i przedsiębiorstw. Ciepło produkowane w kogeneracji gazowej zwiększa efektywność energetyczną systemów ciepłowniczych.

NIEMIECKI RZĄD ROZSTRZYGA SPÓR O OGRZEWANIE

Rząd koalicyjny Niemiec osiągnął porozumienie w sprawie zasad przejścia na ogrzewanie przyjazne dla klimatu, kończąc wielomiesięczną debatę nad szczegółami ustawy, która de facto zakazałaby systemów grzewczych wykorzystujących paliwa kopalne.

Od przyszłego roku każdy nowo zainstalowany system grzewczy musi być zasilany w co najmniej 65 procentach energią odnawialną “jeśli to możliwe”. Dopuszczalne będą jednak również kotły gazowe przystosowane do zasilania wodorem. Po publicznym oburzeniu w związku z wyciekiem planów przejściowych, które zostały skrytykowane jako zbyt ambitne i kosztowne, rząd zgodził się również na przedłużenie okresów przejściowych i zwolnień.

Niemiecka koalicja utworzona przez Socjaldemokratów (SPD), Partię Zielonych i pro-biznesowych Wolnych Demokratów (FDP) – osiągnęła kompromis w sprawie ustawy, która wprowadziłaby obowiązek przejścia na ogrzewanie ze źródeł odnawialnych. Po wielomiesięcznej debacie nad faktycznym zakazem instalowania nowych systemów grzewczych na paliwa kopalne od 2024 roku, koalicja zgodziła się na dopuszczenie różnych technologii, dłuższe okresy przejściowe i więcej opcji zgodności, aby uczynić ustawę “jeszcze bardziej przyjazną dla konsumentów”.

Projekt ustawy przewiduje, że:

  • gazowe systemy grzewcze “H2-ready” mogą być instalowane, jeśli istnieje wiążący plan inwestycji i transformacji sieci wodorowych. Ogrzewania te mają być zasilane w co najmniej 50 proc. biometanem do 2030 r. i w co najmniej 65 proc. wodorem od 2035 r.
  • Hybrydowe systemy grzewcze – takie jak ogrzewanie gazowe z pompą ciepła – oraz ogrzewanie co najmniej 65-procentowym wodorem będą dozwolone także w nowych budynkach – wcześniej była to opcja tylko dla istniejących.
  • Dopuszczony ma być także wodór błękitny (produkowany z gazu ziemnego z wykorzystaniem wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla), ale musi on spełniać unijne przepisy dotyczące taksonomii.
  • Właściciele domów starszych niż 80 lat lub osoby korzystające ze świadczeń socjalnych będą całkowicie zwolnione z obowiązku wymiany zepsutych systemów grzewczych na hybrydowe lub odnawialne.
  • W projekcie ustawy nie zaproponowano żadnych dodatkowych obowiązków wymiany działających systemów grzewczych.
  • Wprowadzony ma być również program złomowania starych kotłów.
  • Jako opcje dla właścicieli domów w celu spełnienia celu 65 procentowego udziału odnawialnych źródeł energii, oprócz pomp ciepła i sieci ciepłownicych, mają być brane pod uwagę: energia słoneczna, piece opalane drewnem lub ogrzewanie peletami.
  • Istniejące grzejniki mogą być nadal eksploatowane, uszkodzone grzejniki mogą być wymienione, a gdy naprawa nie będzie już możliwa, obowiązywać będą okresy przejściowe.
  • Nikt nie powinien być nadmiernie obciążony przy wymianie systemu grzewczego, powiedział minister gospodarki Robert Habeck nadawcy ARD, dodając, że trudności społeczne mają być rekompensowane dotacjami. Jak dokładnie będzie to wyglądało, nie zostało jeszcze ustalone.

Stowarzyszenie branży energetycznej BDEW powiedziało, że porozumienie może wreszcie nadać impet transformacji cieplnej. „To zachwycające, że rząd federalny rozszerzył wybór pomiędzy różnymi technologiami zarówno dla nowych, jak i istniejących budynków” – powiedziała szefowa BDEW Kerstin Andreae. “Obecnie słusznie koncentruje się na szerokim zakresie infrastruktury i źródeł energii dla dostaw ciepła. Dzięki temu zaopatrzenie w energię jest bardziej odporne, transformacja cieplna bardziej elastyczna i unika się niepotrzebnych kosztów.”

Stowarzyszenie przedsiębiorstw komunalnych VKU również z zadowoleniem przyjęło porozumienie i wyraziło zadowolenie, że dopuszczona zostanie różna technika grzewcza, ale ostrzegło przed przeszkodami na drodze do realizacji. “Decydująca jest konkretna wykonalność i praktyczność, także w celu uzyskania szerokiej akceptacji” – powiedział szef VKU Ingbert Liebing. Oba stowarzyszenia wezwały rząd do ścisłego powiązania przepisów z miejskim planowaniem cieplnym.

Stowarzyszenie Innowatorów Rynku Energii (bne) z zadowoleniem przyjęło cele dotyczące energii odnawialnej dla nowo instalowanych systemów grzewczych, ale stwierdziło, że projekt został znacznie złagodzony. “Potrzebujemy ochrony klimatu zamiast gotowości do ochrony klimatu” – powiedział szef bne Robert Busch, dodając, że gotowość do wykorzystania wodoru to nieuczciwe etykietowanie. “Nie zobaczymy w 100 procentach sieci dystrybucji gazu H2 dla gazowych systemów grzewczych” – przekonywał.

Początkowo rokiem docelowym dla wprowadzenia obowiązku, aby wszystkie nowe instalacje grzewcze działały w 65 procentach ze źródeł odnawialnych był rok 2025, ale rząd pociągnął cel do przodu w odpowiedzi na kryzys energetyczny. Cel, aby do 2024 roku instalować głównie pompy ciepła, sieci ciepłownicze, bioenergię i inne rozwiązania niekopalne, jest częścią ustawy o energii budowlanej.

Zgodnie z projektem ustawy do 2045 roku, czyli do roku, w którym Niemcy chcą uczynić swoją gospodarkę całkowicie neutralną dla klimatu, stosowanie systemów opartych na paliwach kopalnych zostanie całkowicie zakazane. Zostanie on teraz skonsultowany z krajami związkowymi i oczekuje się, że zostanie przyjęty przez gabinet przed końcem miesiąca. Obecnie ponad 80 procent zapotrzebowania na ciepło w kraju pokrywane jest z paliw kopalnych.

Źródło: Clean Energy Wire

W ELBLĄGU PORA NA CIEPŁO Z MIEJSKIEJ SIECI CIEPŁOWNICZEJ

Początek wiosny i koniec sezonu grzewczego to dobry moment, aby pomyśleć o przyłączeniu budynku do miejskiej sieci ciepłowniczej zarządzanej przez Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. Za tym, aby to zrobić, przemawiają aspekty związane m.in. z bezpieczeństwem, wygodą i ekologią.

Elbląska sieć ciepłownicza dostarcza ciepło do 70% budynków mieszkalnych w tym mieście i ma prawie 200 km. Miejska sieć ciepłownicza (m.s.c.) jest dziś integralną częścią nowoczesnych miast. Pozwala na bezpieczne i wygodne ogrzanie budynków wielorodzinnych, domów czy placówek – pod kontrolą instytucji środowiskowych. Za jej pomocą dostarczana jest również ciepła woda. Ponadto przyczynia się do walki ze smogiem i jest sposobem na polepszenie jakości powietrza, a zatem i – naszego zdrowia.

Pomyśl o cieple już teraz!

Przyłączenie budynku do miejskiej sieci ciepłowniczej to proces trwający nawet kilkanaście miesięcy. Decyzji o przyłączeniu nie warto odkładać na ostatnią chwilę – wówczas może się okazać, że nie będzie możliwości na przyłączenie do miejskiej sieci ciepłowniczej w zaplanowanym terminie – z uwagi na spiętrzenie prac. Dlatego EPEC zachęca już teraz do zaplanowania odpowiednich działań.

– Przyłączenie budynku do sieci to proces długotrwały – mówi Andrzej Kuliński, prezes zarządu Elbląskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej. – Teraz termin realizacji przyłączenia budynku do sieci określamy na 12 miesięcy. Dodatkowo prace warto robić w ciepłych miesiącach, ponieważ wiążą się z np. wyłączeniem pieca. Koniec lata oraz jesień to czas, kiedy mamy najwięcej zgłoszeń, dlatego już teraz warto przymierzyć się do zmian związanych ze źródłem ciepła.

Mieszkańcy budynków wielorodzinnych i członkowie wspólnot mieszkaniowych lub spółdzielni powinni zgłosić propozycję podłączenia do miejskiej sieci ciepłowniczej do administratora, ponieważ to wspólnota, czy spółdzielnia są stronami umowy z EPEC. Warto też skontaktować się EPEC – pracownicy spółki pomogą wypracować argumenty i wesprą administrację w podjęciu ekologicznych decyzji.

Wygodnie, bezpiecznie i ekologicznie

Korzystanie z ciepła systemowego jest przede wszystkim wygodne, bezpiecznie i ekologiczne. Nie wymaga od odbiorcy praktycznie żadnego zaangażowania – nie trzeba myśleć o paliwie (np. zakupie węgla czy drewna) ani o “dokładaniu do pieca”. Znikają też zagrożenia związane z zatruciami czy pożarami i nie trzeba kupować czujników wykrywających np. czad.

Ciepło może być dostarczane do budynków przez cały rok – w zależności od warunków atmosferycznych, jakie panują na zewnątrz, oraz od potrzeb mieszkańców. Jest to możliwe dzięki automatyce pogodowej. Nowoczesna, automatyczna regulacja może zapobiec przegrzewaniu lub niedogrzewaniu mieszkań, a to zapewnia poczucie komfortu.

– Automatyka pogodowa to niejedyne nowoczesne rozwiązania proponowane przez naszą spółkę – dodaje Andrzej Kuliński. – Naszym klientom oferujemy m.in. zdalne odczyty ciepłomierzy i wodomierzy, które nie wymagają odwiedzania każdego budynku czy mieszkania.

Komfortowy jest też fakt niezawodności dostaw ciepła – w przypadku awarii sieci zareagują służby EPEC, a mieszkańcy nie muszą na własną rękę organizować naprawy, jak to jest w przypadku np. pieca gazowego czy węglowego. EPEC pracuje 24 godz. na dobę, co jest dodatkowym atutem tego rozwiązania.

Ciepło sieciowe jest też bardziej ekologiczne niż ciepło wytworzone w punktach indywidualnych. Jego produkcja kontrolowana jest przez instytucje środowiskowe, dzięki czemu ograniczone są szkodliwe emisje. Zmodernizowana sieć pozwala na uniknięcie strat ciepła podczas jego dystrybucji.

“Czyste powietrze”, “Ciepłe mieszkanie”

Miasto Elbląg uczestniczy w programach: “Czyste powietrze” i “Ciepłe mieszkanie”, których celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji pyłów i gazów cieplarnianych. Będzie on osiągnięty przez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej w budynkach wielorodzinnych. Mieszkańcy Elbląga mogą skorzystać z dofinansowań m.in. na podłączanie swoich budynków do miejskiej sieci ciepłowniczej.

W ramach programu można nie tylko zmienić źródło ciepła (czyli np. przyłączyć się do miejskiej sieci ciepłowniczej), ale także wymienić instalację wewnętrzną centralnego ogrzewania i / lub ciepłej wody użytkowej, wykonać termomodernizację budynku, wymienić stolarkę okienną i drzwiową.

Program „Ciepłe Mieszkanie” skierowany jest do właścicieli lokali mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych, którzy mieszkają bez centralnego systemu ogrzewania i korzystają z indywidualnego źródła ciepła na paliwa stałe. Co ważne, aby skorzystać z tego programu, do sieci musi zostać przyłączony od razu cały budynek, a nie pojedyncze mieszkania. W takim przypadku to zarządca w imieniu wspólnoty lub spółdzielni powinien wystąpić do z wnioskiem o przyłączenie.

Program „Czyste powietrze” skierowany jest do właścicieli domków jednorodzinnych. Celem programu jest wymiana starych pieców i kotłów na paliwo stałe, termomodernizacja budynków jednorodzinnych, audytów, czy mikroinstalacja fotowoltaiczna.

Źródło: EPEC

ODPOWIEDZIĄ NA NAJWAŻNIEJSZE WYZWANIA TRANSFORMACJI ENERGETYCZNEJ JEST SPÓJNA STRATEGIA DZIAŁANIA

W obecności prezesów spółek energetycznych, 3 kwietnia 2023 r. minister Anna Moskwa omówiła kluczowe założenia trzeciego scenariusza prognostycznego „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.” – najważniejszego dokumentu strategicznego, wskazującego kierunki dalszej transformacji energetycznej kraju. Dokument odpowiada też na potrzeby, które sygnalizuje dziś branża elektroenergetyczna oraz strona społeczna.

W trzecim scenariuszu „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.” (dalej: PEP 2040), najważniejsze założenia i obszary inwestycyjne sektora elektroenergetycznego zostały określone zgodnie z czterema filarami polityki energetycznej państwa: sprawiedliwej transformacji, budowy zeroemisyjnego systemu energetycznego, poprawy jakości powietrza oraz suwerenności energetycznej. Elementy te dookreśliły ramy transformacji energetycznej dla przedsiębiorstw i jednostek samorządu terytorialnego na najbliższe dekady.

Wybuch wojny w Ukrainie pokazał, jak ważna jest suwerenność energetyczna. Analizy prognostyczne, które zostały przeprowadzone w kontekście tych dramatycznych wydarzeń, pozwoliły jasno określić, które obszary PEP 2040 należy wzmocnić, aby transformacja energetyczna zapewniła nie tylko bezpieczeństwo dostaw energii, ale pozwoliła też na stopniową dekarbonizację wytwarzania energii elektrycznej – wyjaśniła minister Anna Moskwa.

Suwerenność energetyczną rozumiemy jako wykorzystanie zdywersyfikowanych źródeł oraz własnych surowców, w tym efektywne wykorzystanie krajowych zasobów węglowych, rozwój OZE i energetyki jądrowej oraz sieci energetycznych – dodała.

Zgodnie z trzecim scenariuszem PEP 2040, w ciągu najbliższych dwóch dekad przewiduje się bezprecedensowy rozwój nowych mocy: do 2040 r. ilość mocy zainstalowanych ulegnie podwojeniu do poziomu ok. 130 GW. Ponadto, do 2040 r. nastąpi głęboka dywersyfikacja technologiczna miksu elektroenergetycznego, a źródła zeroemisyjne (OZE i atom) będą stanowić ok. 74 proc. mocy zainstalowanych i pokryją ok. 73 proc. zapotrzebowania na energię elektryczną.

Istotną rolę w systemie elektroenergetycznym kraju będą pełnić morskie elektrownie wiatrowe. Prognozuje się, że w 2030 r. ich moc zainstalowana wyniesie 5,9 GW, a dziesięć lat później – już 18 GW. Energetyka wiatrowa na lądzie w 2030 r. może osiągnąć moc 14 GW, a w 2040 r. – 20 GW. Przy założeniu racjonalnego wzrostu, w 2030 r. w Polsce może funkcjonować 27 GW mocy zainstalowanej w fotowoltaice, a w 2040 r. może być to już 45 GW. Łącznie z pozostałymi rodzajami źródeł odnawialnych (na biomasę, biogaz, energię wody) moc osiągalna OZE może wynieść 50 GW w 2030 r. i 88 GW w 2040 r., które wyprodukują ok. 47 proc. energii elektrycznej w 2030 r. i 51 proc. w 2040 r. Natomiast, energetyka jądrowa za siedemnaście lat może wytwarzać blisko 23% energii elektrycznej w kraju.

Odnośnie do energetyki jądrowej (wielkoskalowej i SMR) założono, że w 2040 r. moc zainstalowana wyniesie 7,8 GW, co będzie stanowić ok. 6 proc. całkowitej mocy w KSE. Generacja jądrowa pokryje ok. 23 proc. popytu na energię elektryczną – mówiła minister Anna Moskwa.

Musimy konsekwentnie realizować „Program polskiej energetyki jądrowej” zakładający uruchomienie pierwszego wielkoskalowego bloku jądrowego w 2033 r. i budowę kolejnych jednostek w perspektywie bliskiej 2040 r. Wykorzystamy również potencjał w zakresie rozwoju małych reaktorów jądrowych – podsumowała.

Osiągnięcie celów zdefiniowanych w scenariuszach PEP 2040 wymaga intensywnego rozwoju sieci przesyłowych i dystrybucyjnych, a także zapewnienia stabilnych mocy rezerwowych oraz narzędzi gwarantujących elastyczność pracy systemu. W okresie przejściowym te funkcje pełnić będą źródła węglowe i gazowe.

Zsynchronizowanie tempa transformacji energetycznej kraju z szybkością rozwoju nowych technologii wymaga spójnej polityki energetycznej, uwzględniającej potrzeby konsumentów oraz strategicznych inwestycji angażujących wiele podmiotów, a zwłaszcza koncerny energetyczne.

Z perspektywy PSE istotne są trzy filary  aktualizacji PEP 2040. Pierwszym z nich jest integracja źródeł odnawialnych  z sieciami przesyłowymi i dystrybucyjnymi, w sensie wyprowadzenia i przesyłu mocy, a także zapewnienia wymaganych parametrów jakościowych energii elektrycznej. Drugim filarem jest utrzymanie źródeł konwencjonalnych, rezerwujących generację źródeł OZE zależną od warunków pogodowych, a w dalszej perspektywie rozwój magazynów energii i zwiększenie elastyczności systemu, zarówno w zakresie wytwarzania, jak i odbioru. Trzeci filar to wystarczalność środków operacyjnych, czyli możliwość zarządzania systemem w sytuacji, gdy dynamika jego pracy będzie dużo większa niż obecnie a koordynacji będą podlegać zarówno źródła w sieci przesyłowej, jak i źródła rozproszone przyłączone do sieci dystrybucyjnej. Podstawowym środkiem w tym zakresie powinny być mechanizmy rynkowe, w tym przede wszystkim cena energii – powiedział prezes PSE Tomasz Sikorski– powiedział prezes PSE.

Źródło: MKiŚ

W SZAFLARACH KOŁO ZAKOPANEGO ROZPOCZĄŁ SIĘ ROZRUCH NAJGŁĘBSZEGO ODWIERTU GEOTERMALNEGO NA ŚWIECIE

Urządzenie wiertnicze wykona najgłębszy na świecie odwiert geotermalny o głębokości 7 km. Wiercenie potrwa do połowy 2024 r. – informuje CIRE.

60-metrowa wieża wiertnicza jest usytuowana w Szaflarach tuż przy popularnej Zakopiance. Konstrukcję mogą obserwować podróżujący w stronę Zakopanego.

“Proces wiercenia najgłębszego geotermalnego odwiertu będzie prowadzony bez przerwy, aż do połowy 2024 r. Przerwy w procesie wiercenia będą spowodowane przykładowo zmianą wielkości głowicy dla uzyskania odpowiedniej średnicy wierconego otworu. Eksperci spodziewają się, że temperatura wody na głębokości 7 km może osiągnąć temperaturę nawet 180 stopni Celsjusza” – przekazał Rafał Szkaradziński, wójt gminy Szaflary.

Średnica otworu będzie zróżnicowana i będzie zaczynała się od 30 cali, a następnie zmniejszała teleskopowo, stosownie do głębokości. W celu wydobycia urobku będzie wtłaczana ciecz, która jednocześnie będzie chłodziła głowicę wiercącą.

Zakłada się zbadanie zasobów na trzech głębokościach ok 3,5 km, 5 km oraz 7 km. Analiza dostarczonych danych pozwoli wskazać docelowo najkorzystniejszy wariant eksploatacji złóż geotermalnych.

Warto również podkreślić, że wykonanie rekordowego odwiertu służyć będzie jako pierwsze miejsce w Polsce do produkcji energii elektrycznej z wód geotermalnych, zasileniu sieci ciepłowniczej na potrzeby energetyczne mieszkańców czterech miejscowości Gminy Szaflary oraz docelowo także miasta Nowy Targ. W efekcie nastąpi poprawa jakości powietrza, zwiększenie efektywności energetycznej a co najważniejsze uniezależnienie od zewnętrznych uwarunkowań w oparciu o narodowe odnawialne źródła energii.

Całkowity koszt inwestycji to 132 mln zł, w tym dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wynosi 100 proc. kosztów kwalifikowanych. Odwiert wykonuje firma UOS Drilling.

Źródło: CIRE

PGE EC Z POZWOLENIEM NA NOWĄ INWESTYCJĘ W BYDGOSZCZY

PGE Energia Ciepła z Grupy PGE otrzymała pozwolenie na budowę niskoemisyjnego źródła kogeneracyjnego w Elektrociepłowni Bydgoszcz II. Powstanie nowej jednostki wytwórczej zasilanej paliwem gazowym wpłynie na poprawę jakości powietrza w mieście. Inwestycja zakończy się w I kwartale 2025 roku. 

Budowa nowego źródła wytwarzania w Elektrociepłowni Bydgoszcz II to ważny etap, umożliwiający wyłączenie z eksploatacji kotłów węglowych. 

– Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę niskoemisyjnego źródła kogeneracyjnego w bydgoskim Oddziale PGE Energia Ciepła daje nam zielone światło do rozpoczęcia intensywnych prac. To ważna inwestycja dla miasta, która zapewni bezpieczeństwo dostaw ciepła i energii elektrycznej dla mieszkańców, a także wpłynie na poprawę jakości powietrza – powiedział Sebastian Wasilewski, dyrektor PGE Energia Ciepła Oddział Elektrociepłownia w Bydgoszczy. 

Przedmiotem umowy inwestycji w Elektrociepłowni Bydgoszcz II jest realizacja, w formule „pod klucz”, usług i dostaw, mających na celu zaprojektowanie i zabudowę pięciu agregatów kogeneracyjnych opartych na silnikach gazowych o mocy łącznej 52,6 MWe oraz źródła rezerwowo-szczytowego (gazowego kotła wodnego, elektrodowego kotła wodnego oraz gazowej wytwornicy pary) o mocy łącznej ponad 70 MWt, umożliwiających bezpieczną eksploatację i zapewnienie parametrów gwarantowanych. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Polimex Energetyka orazPolimex Mostostal, a jej zakończenie zaplanowane zostało na I kwartał 2025 roku.  W PGE Energia Ciepła w Bydgoszczy obecnie realizowana jest również budowa czterech wodnych kotłów gazowych o mocy 9,5 MWt każdy w Elektrociepłowni Bydgoszcz I, znajdującej się na bydgoskich Jachcicach. Ich zadaniem będzie produkcja ciepła na potrzeby ogrzewania i dostarczania ciepłej wody użytkowej dla części mieszkańców Bydgoszczy. Inwestycja ma się zakończyć jeszcze w tym roku