Home Blog Left SidebarPage 48

CIEPŁO POCHODZĄCE ZE ŚCIEKÓW

Nowa pompa ciepła będzie w stanie zaopatrzyć w ciepło ponad 100 000 domów.

W zeszłym tygodniu władze Wiednia ogłosiły budowę nowej pompy ciepła zasilanej ściekami, która będzie w stanie zasilić ponad 100 000 gospodarstw domowych. Pierwszy etap projektu ma się zakończyć w 2023 roku i będzie w stanie wyprodukować 55 megawatów ze ścieków, co odpowiada ogrzewaniu 56 tys. gospodarstw domowych. Według władz elektrownia zostanie ukończona w 2027 roku, a jej zdolność do produkcji energii wyniesie 110 megawatów, co pozwoli zasilić około 112 tysięcy gospodarstw domowych.

Po całkowitym ukończeniu projekt będzie kosztował 70 milionów euro i oczekuje się, że pozwoli miastu zaoszczędzić około 300 000 ton CO2 rocznie. Oczekuje się również, że znacznie zwiększy on udział energii odnawialnej w ogrzewaniu miejskim Wiednia.

Ciepło odpadowe – obietnica zmniejszenia emisji dwutlenku węgla

Nowa, wielkoskalowa pompa ciepła do ścieków w Wiedniu będzie zasilana energią odnawialną z pobliskiej elektrowni wodnej Freudenau. Jednocześnie będzie ona wykorzystywać ciepło, które już teraz jest wytwarzane w procesie oczyszczania ścieków.

Według władz miasta, najnowocześniejsza instalacja cyrkulacyjna będzie w stanie wydobyć z wody około 6 stopni Celsjusza ciepła. Ciepło to będzie można wykorzystać do wytworzenia temperatury około 90 stopni Celsjusza i podgrzania wody dostarczanej do wiedeńskiego systemu ciepłowniczego.

System ciepłowniczy – rurociąg do tysięcy domów

Obecnie stolica Austrii posiada jeden z największych systemów ciepłowniczych w Europie. Ma on długość ponad 1300 km i obsługuje około 420 000 gospodarstw domowych. Miasto szacuje, że dzięki temu oszczędza rocznie około 1,5 miliona ton CO2.

Jednocześnie ponad 50% systemu jest zasilane ciepłem odpadowym: z elektrowni, spalarni odpadów, odpadów przemysłowych i biomasy. Niewielka część tego ciepła pochodzi ze źródeł odnawialnych, takich jak energia geotermalna i słoneczna. Jednakże Wien Energie, spółka publiczna zarządzająca systemem, twierdzi, że do 2040 roku planuje zasilać go w całości ze źródeł odnawialnych.

Co więcej, miasto zobowiązało się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku. Według radnego ds. klimatu Jürgena Czernohorszky’ego ta duża pompa ciepła jest już projektem ekologicznym, ponieważ będzie zasilana energią ze źródeł odnawialnych.

Źródło: themayor.pl

Fot: Pixabay

AGENCJA RYNKU ENERGII MA NOWĄ OFERTĘ DORADCZĄ DLA BRANŻY CIEPŁOWNICZEJ

Wykonanie analizy techniczno-ekonomicznej wymiany źródła w systemie ciepłowniczym, to nowa propozycja biznesowa przygotowana przez Agencję Rynku Energii S.A. dla polskiej branży ciepłowniczej.

“W ramach usługi, na bazie ścisłej współpracy z odbiorcą, mogą zostać opracowane studia wykonalności, które umożliwią przyszłemu inwestorowi podjęcie decyzji o wyborze optymalnego kierunku do dalszych działań” – wyjaśnia Artur Olszewski – Prezes Zarządu ARE S.A.


W nadchodzącym czasie sektor czeka wiele wyzwań związanych z nowymi regulacjami unijnymi i krajowymi. Polityka energetyczno-klimatyczna wymaga od Polski modernizacji systemów ciepłowniczych, głównie źródeł produkowanego ciepła. Zgodnie z obecną Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku,  do końca tego okresu,  85% systemów ciepłowniczych powinno uzyskać status systemów efektywnych, w rozumieniu dyrektywy o efektywności energetycznej. Zgodnie z dyrektywą w sprawie emisji przemysłowych (IED) wyznaczającą konieczność zaostrzenia standardów emisji dwutlenku siarki, tlenków azotu i pyłów z obiektów energetycznego spalania, do końca 2022 roku, modernizacji ulec ma niemal 100 polskich ciepłowni.  Równie ostre wymogi dotyczą jednostek małych i średnich od 1 do 50 MW – to z kolei wymóg dyrektywy (MCP) w sprawie ograniczenia emisji ze średnich obiektów energetycznego spalania. Tutaj modernizacji ma zostać poddane kolejne prawie 5 tysięcy obiektów. Obecne unijne regulacje, pozbawiają tzw. nieefektywne systemy ciepłownicze możliwości pozyskania wsparcia ze środków publicznych – przez co inwestycje w systemy ciepłownicze, są nieopłacalne jako przedsięwzięcia biznesowe.

“Agencja Rynku Energii oferuje usługi doradcze przy modernizacji miejskich systemów ciepłowniczych lub indywidualnych źródeł ciepła. W ramach tej usługi doradca przedstawi Zamawiającemu koncepcję możliwych kierunków modernizacji źródła ciepła, prowadzących do zmniejszenia zużycia stałych paliw kopalnych oraz istotnego zmniejszenia emisji CO2 i zapewniających pozyskanie statusu efektywnego systemu ciepłowniczego, z ewentualnym wykorzystaniem energii odnawialnej. Nasza uwaga zostanie zorientowana głównie na projekty, których realizacja przyczyni się do osiągnięcia jak najwyższego wskaźnika efektywności energetycznej i efektywności kosztowej modernizowanego źródła ciepła. W ramach bliskiej współpracy z Klientem, wskażemy wariant modernizacji najbardziej optymalny dla danego systemu ciepłowniczego, dokonamy też pełnej analizy opłacalności ekonomicznej inwestycji w nowe źródło wytwórcze, dla każdego z rozpatrywanych wariantów, opartych na technologii, wykorzystujących gaz ziemny/biogaz, biomasę czy inne rozwiązania” – wyjaśnia Janusz Smardz – Dyrektor Departamentu Doradztwa ARE S.A.


W efekcie Zamawiający otrzyma usługę, będącą podstawą do zamówienia dokumentacji projektowej i realizacji modernizacji źródła, w systemie ciepłowniczym. To efektywne rozwiązanie dla firm nie posiadających w ramach własnych zasobów specjalistycznych, zespołów inżyniersko -analitycznych. 

Źródło: CIRE, ARE

Fot: Pixabay

56 MLN ZŁ ZYSKU NETTO ZEW KOGENERACJA

Zespół Elektrociepłowni Wrocławskich Kogeneracja miał ok. 56 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2021 r., podała spółka, powołując się na szacunkowe dane – informuje CIRE.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły ok. 1 435 mln zł w 2021 r.

Spółka podała też, że skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży wyniósł ok. 143 mln zł, a wynik na działalności operacyjnej powiększony o amortyzację (EBITDA) ok. 253 mln zł. 

Nakłady inwestycyjne wyniosły ok. 235 mln zł w 2021 r. 

Sprzedaż energii elektrycznej wyniosła 2 661 GWh (w tym jednostka dominująca 1 216 GWh), a sprzedaż ciepła 11 986 TJ (w tym JD 10 608 TJ ).

Spółka zastrzega, że prezentowane powyżej wartości mają charakter szacunkowy i mogą ulec zmianie. Ostateczne wartości zostaną przedstawione w skonsolidowanym raporcie za 2021 r., którego publikację zaplanowano na 22 marca 2022 r., zakończono.

Zespół Elektrociepłowni Wrocławskich Kogeneracja składa się z 3 zakładów produkcyjnych o łącznej mocy elektrycznej 365,7 MW i cieplnej 1 080,4 MW. Większościowy pakiet akcji spółki należy do Polskiej Grupy Energetycznej.

Źródło: CIRE

Fot: ZEW Kogeneracja

SYSTEMY CIEPŁOWNICZE KLUCZEM DO PRZEJŚCIA NA ZIELONĄ ENERGIĘ

Niedawno ogłoszone plany dużego projektu ogrzewania geotermalnego podkreślają kluczową rolę ciepłownictwa miejskiego w transformacji energetycznej.

Silny nacisk na ciepłownictwo sieciowe jest warunkiem wstępnym zielonej transformacji, która nadal będzie przystępna cenowo dla klientów – a energia geotermalna jest ważnym elementem ciepłownictwa przyszłości.

W mieście Aarhus ogłoszono niedawno pierwsze w historii Danii porozumienie w sprawie geotermalnej sieci ciepłowniczej na dużą skalę – oraz w sprawie największego w Europie zakładu geotermalnego pracującego w trybie ciągłym. Na dużej konferencji prasowej w dniu 14 stycznia 2022 roku, było to istotą umowy przedstawionej przez AffaldVarme Aarhus og Innargi, która jest własnością AP Møller Holding, ATP i NRGI.

Historyczny wydźwięk porozumienia był oczywisty, gdy wielu ministrów, burmistrzów, radnych, dyrektorów, przewodniczących zarządów i kilku sprawozdawców zarówno z czerwonego, jak i niebieskiego bloku stało ramię w ramię, gdy porozumienie ciepłownicze pomiędzy AffaldVarme Aarhus i Innargi zostało ogłoszone wraz z porozumieniem politycznym w sprawie nowych regulacji dotyczących ciepła geotermalnego, na które większość partii parlamentarnych zgodziła się tuż przed Bożym Narodzeniem.

Porozumienie mówi jednak coś więcej niż tylko to, że AffaldVarme Aarhus i Innargi są liderami w rozwoju energii geotermalnej jako elementu ciepłownictwa przyszłości. Podkreśla ono również rolę ciepłownictwa jako korby w zielonej transformacji.

Dzięki ciepłownictwu miejskiemu można wykorzystać wszystkie odnawialne źródła energii i uniknąć niepotrzebnych miliardowych inwestycji.

Jeśli mamy osiągnąć cel, jakim jest ekologiczna transformacja systemu energetycznego, wymaga to połączenia sektorów i wykorzystania wszystkich odnawialnych źródeł energii. Głęboka geotermia, woda morska, odzysk energii z odpadów, lokalna i zrównoważona biomasa, nadwyżki energii z przedsiębiorstw oraz energia zawarta w ściekach – jest tylko jedno miejsce, w którym wszystkie źródła energii odnawialnej można wykorzystać w sposób efektywny, elastyczny i konkurencyjny: sieć ciepłownicza.

Oczywiście nie powinno być wątpliwości, że zielona konwersja wymaga zielonej energii. Zielona energia elektryczna jest potrzebna w transporcie, tak samo jak do ogrzewania domów prywatnych i budynków komercyjnych. Będzie to wymagało ogromnych inwestycji w sieć energetyczną. Jeśli jednak chcemy uniknąć niepotrzebnych inwestycji wartych miliardy dolarów, to wymaga to mądrego i efektywnego wykorzystania energii elektrycznej pochodzącej z wiatru i słońca.

Zarówno ciepłownictwo komunalne oparte na energii geotermalnej, jak i ściekowej to dobre przykłady technologii o wysokim współczynniku COP – to znaczy, że stosunkowo dużo ciepła powstaje z energii napędzającej pompy ciepła wykorzystujące energię wód gruntowych lub ścieków. Jeśli więc transport ciężki, bezpośrednio lub pośrednio (PtX), ma być napędzany energią elektryczną – i jeśli każdy ma mieć możliwość naładowania swojego samochodu elektrycznego, kiedy tylko zechce – to ogrzewanie komunalne i wykorzystanie energii geotermalnej, na przykład, ma kluczowe znaczenie dla utrzymania kosztów rozbudowy sieci elektrycznej na niskim poziomie.

Doskonałe rozwiązanie dla zapewnienia równowagi na rynku energii elektrycznej

Większość osób związanych z branżą energetyczną zgadza się, że ceny energii elektrycznej będą w przyszłości ulegać znacznym wahaniom. Energia elektryczna będzie pochodzić głównie z wiatru i słońca, a zmiany klimatyczne przyczynią się między innymi do wahań w produkcji energii elektrycznej.

Ciepłownictwo komunalne przyszłości będzie integrować zarówno technologie wykorzystujące energię elektryczną (ciepło z energii geotermalnej, wody morskiej, ścieków, kotłów elektrycznych itp.), jak i technologie wytwarzające energię elektryczną (np. energetyczne wykorzystanie lokalnej, zrównoważonej biomasy oraz odpadów niepodlegających recyklingowi, ponownie wykorzystywanych lub poddawanych recyklingowi).

Źródło: Think Geoenergy

Fot: Pixabay

UCHWAŁA WS. POLITYKI SUROWCOWEJ PAŃSTWA PRZYJĘTA PRZEZ RADĘ MINISTRÓW

Rada Ministrów przyjęła 1 marca 2022 r. uchwałę ws. przyjęcia „Polityki Surowcowej Państwa” (PSP), przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu ds. Polityki Surowcowej Państwa.

Jak zaznacza wiceminister klimatu i środowiska Piotr Dziadzio, głównym celem „Polityki Surowcowej Państwa” będzie zapewnienie bezpieczeństwa surowcowego kraju.

Przyjęta dziś przez Radę Ministrów uchwała ws. Polityki Surowcowej Państwa to ważny dokument strategiczny, wskazujący najważniejsze surowce, które są niezbędne do właściwego funkcjonowania krajowej gospodarki. Określa on nie tylko zapotrzebowanie na nie, ale także wyznacza działania niezbędne do zabezpieczenia dostępu do nich – wyjaśnia wiceminister Piotr Dziadzio, Pełnomocnik Rządu ds. Polityki Surowcowej Państwa.

Chodzi o dostęp do niezbędnych surowców (krajowych oraz importowanych) zarówno obecnie, jak i w perspektywie uwzględniającej potrzeby przyszłych pokoleń. Dostęp do surowców powinien zabezpieczyć wieloletnie potrzeby gospodarcze kraju, wynikające z przyjętych priorytetów rozwoju gospodarczego oraz zapewnić wysoki komfort życia obywateli.

Główny cel „Polityki Surowcowej Państwa” zostanie zrealizowany poprzez cele szczegółowe,  do których należą:

  • zapewnienie dostępu do surowców ze złóż kopalin;
  • poszukiwanie, rozpoznawanie oraz dokumentowanie złóż kopalin;
  • zapewnienie sprzyjających warunków prawnych dla obecnych i przyszłych inwestorów oraz rozwój i unowocześnienie branży geologiczno-górniczej;
  • ochrona złóż kopalin;
  • współpraca międzynarodowa dotycząca zabezpieczenia dostępu do surowców;
  • pozyskiwanie surowców ze złóż antropogenicznych oraz wspieranie rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym;
  • zapewnienie spójności strategii realizowanych przez spółki o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa oraz spółki realizujące misję publiczną z działaniami Głównego Geologa Kraju, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu ds. Polityki Surowcowej Państwa;
  • upowszechnianie wiedzy.

Realizacja założeń „Polityki Surowcowej Państwa” powinna przynieść następujące rezultaty:

  • obniżenie ryzyka inwestycyjnego w działalności geologiczno-górniczej;
  • rozwój szeroko rozumianej branży geologiczno-górniczej;
  • wzrost bezpieczeństwa surowcowego, w tym energetycznego oraz korzyści gospodarcze i społeczne z tego płynące;
  • minimalizacja ilości wytwarzanych odpadów oraz maksymalizacja odzysku surowców ze źródeł wtórnych;
  • zapewnienie dostępu do udokumentowanych złóż kopalin poprzez ich właściwą ochronę przed zabudową;
  • zintegrowanie działań wszystkich podmiotów realizujących działania w obszarze zabezpieczenia dostępu do surowców.

„Polityka Surowcowa Państwa” określa najważniejsze surowce dla krajowej gospodarki, uwzględniając jej indywidualną specyfikę. Przy dodatkowym uwzględnieniu surowców krytycznych dla Unii Europejskiej, wskazuje, które surowce są niezbędne dla realizacji wyznaczonych krajowych i europejskich celów gospodarczych.

Źródło: MKiŚ

NIEMCY STWORZĄ STRATEGICZNE REZERWY WĘGLA I GAZU

Gdy Rosja rozpoczęła atak na Ukrainę, Europejczycy na nowo przeżywali sceny z innej epoki. Niemcy wprowadzą teraz w życie przepisy mające na celu zapewnienie strategicznych rezerw energii, aby zmniejszyć zależność energetyczną Niemiec od Rosji.

“Na przyszłą zimę planowane są dalsze działania, w tym zapewnienie takiej organizacji rezerw gazu, aby właściciele magazynów byli zobowiązani do ich zapełnienia przed rozpoczęciem zimy” – wyjaśnił wicekanclerz Niemiec Robert Habeck.

“Przygotowywana jest ustawa w tej sprawie, która zostanie szybko przedstawiona, tak aby gaz był kupowany latem” – powiedział dziennikarzom 24 lutego.

Na tym jednak nie kończą się obawy Habecka związane z historycznie znaczącą niechęcią Niemiec do rosyjskiego eksportu surowców energetycznych.

“Niemcy są w 50% zależne od importu rosyjskiego węgla” – zauważył, dodając, że Niemcy będą postępować tak samo z rezerwami węgla, jak planują w przypadku gazu.

Niemniej jednak, przynajmniej tej zimy, Habeck starał się uspokoić obawy obywateli Niemiec, którzy boją się, że w ich mieszkaniach wyłączy się ogrzewanie.

“Jeśli w takim dniu można mówić o dobrych wiadomościach, to jest nią to, że dostawy energii w Niemczech są bezpieczne” – wyjaśnił. Dodał, że zrobi “wszystko, co w mojej mocy”, aby tak pozostało.

Mimo że 35% ropy naftowej importowanej do Niemiec pochodzi z Rosji, rezerwa krajowa zabezpieczyłaby dostawy na 90 dni, nawet gdyby dostawy zostały wstrzymane – powiedział. Niemcy są w 55% uzależnione od importu gazu z Rosji, ale poziom zapasów ustabilizował się.

“Możemy teraz powiedzieć, że bezpiecznie przetrwamy tę zimę. Dostawy gazu są bezpieczne nawet w przypadku dalszego wzrostu cen lub zmniejszenia bądź całkowitego odcięcia dostaw gazu przez Rosję” – powiedział Habeck. Około połowa niemieckiego importu węgla kamiennego pochodzi z Rosji, a rząd zamierza wprowadzić rezerwę, aby zagwarantować bezpieczeństwo dostaw.

Atak Rosji na Ukrainę pokazał, że Niemcy muszą uniezależnić się od importu paliw kopalnych “tak szybko, jak to możliwe” i przyspieszyć rozwój odnawialnych źródeł energii. Obecny kryzys może skłonić Niemcy do szybkiego podjęcia koniecznych działań – powiedział Habeck.

“Lenistwo, z jakim pewne rzeczy są traktowane i realizowane w Niemczech, na przykład rozwój zaopatrzenia w energię przyjazną dla klimatu, jest teraz poddawane ciężkiemu testowi rzeczywistości”.

Do tego czasu Niemcy będą musiały zdywersyfikować swoje dostawy. “Obejmuje to dodatkową budowę terminali LNG w Niemczech, abyśmy mogli zarządzać dostawami energii na terytorium naszego państwa i zagwarantować suwerenność” – powiedział Habeck.

Niemcy zaczęły rozważać swoje opcje, zabezpieczając dostawy gazu ziemnego, ponieważ import z Rosji może być zagrożony z powodu ataku Rosji na Ukrainę. “Tak, to możliwe” – powiedział Habeck, zapytany o to, czy Niemcy poradzą sobie z całkowitym wstrzymaniem importu gazu z Rosji.

“Istnieją możliwości pozyskania przez Niemcy wystarczającej ilości gazu i innych zasobów bez udziału Rosji” – powiedział Habeck, przyznając, że prawdopodobnie doprowadziłoby to do wzrostu cen.

Według Tagesspiegel, ministerstwo gospodarki i klimatu (BMWK) ogłosi aukcje tzw. opcji długoterminowych, w ramach których sprzedawcy gazu otrzymują wynagrodzenie za zatrzymanie rezerw gazu zamiast wprowadzania ich do obrotu.

Rząd planuje rozszerzyć “kontrakty solidarnościowe” na kraje takie jak Polska, Włochy czy Francja, w tym dwustronne umowy na dostawy w celu zapobieżenia niedoborom. Planuje się zawarcie dziewięciu umów solidarnościowych zgodnie z przepisami UE dotyczącymi bezpieczeństwa dostaw gazu.

Kontrakty te będą zawierać specjalne postanowienia dotyczące “odbiorców chronionych”, w tym gospodarstw domowych, szpitali i systemów ciepłowniczych. Jednak rezerwy gazu w większości krajów sąsiadujących z Niemcami również są na bardzo niskim poziomie, co może utrudnić natychmiastową pomoc, dodaje Tagesspiegel Background.

Kluczowym elementem nowych źródeł importu będzie skroplony gaz ziemny (LNG), którego dostawy do Europy z krajów takich jak Katar czy USA już gwałtownie wzrosły w ciągu ostatnich miesięcy.

Źródło: EURACTIV

Fot: Pixabay

ELEKTROCIEPŁOWNIA BĘDZIN REZYGNUJE Z DOSTAW WĘGLA Z ROSJI

Elektrociepłownia Będzin dostrzega potencjalne ryzyko przerwania łańcucha dostaw węgla kamiennego z Rosji do Polski w związku z trwającą wojną na Ukrainie i możliwymi sankcjami gospodarczymi, w tym możliwym zakazem importu węgla.

W komunikacie spółki czytamy, że zarząd podjął działania w celu zabezpieczenia rezerw węgla potrzebnych do zapewnienia niezakłóconych dostaw ciepła w obecnym sezonie grzewczym.

Spółka zależna Elektrociepłownia Będzin sp. z o.o. w związku z trwającą wojną w Ukrainie i sankcjami gospodarczymi wymierzonymi w gospodarkę rosyjską dostrzega potencjalne ryzyko przerwania łańcucha dostaw paliw do Polski, w tym przede wszystkim węgla kamiennego z Rosji – czytamy dalej.

Z informacji uzyskanych przez spółkę zależną wynika, iż niektórzy dostawcy węgla w przygotowywaniu swoich dostaw korzystają m.in. z węgla z Rosji.

Wobec informacji o potencjalnych sankcjach gospodarczych, które mogą być nałożone na eksport poszczególnych paliw z Rosji, zwiększa się także poziom ryzyka zakłócenia dostaw węgla do spółki zależnej.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej podjął możliwe działania mające na celu zabezpieczenie odpowiednich rezerw węgla potrzebnych do zapewnienia niezakłóconych dostaw ciepła w obecnym sezonie grzewczym – czytamy w komunikacie.

Źródło: CIRE

Fot: EC Będzin

KONSULTACJE PROJEKTU NOWELIZACJI USTAWY O OZE

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw. Jego celem jest m.in. wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, tzw. RED II. Projekt zawiera również propozycje rozwiązań dotyczące m.in. obszaru biometanu i klastrów energii.

Główny kierunek zaproponowanych zmian to zapewnienie warunków umożliwiających rozwój zarówno indywidualnym producentom energii elektrycznej, jak i przedsiębiorcom. Pozwoli to na dalszy dynamiczny rozwój odnawialnych źródeł energii w naszym kraju i kreowanie nowych innowacyjnych projektów w obszarze ciepłownictwa i elektroenergetyki. Propozycje rozwiązań wpłyną również pozytywnie na zapewnienie bezpieczeństwa pracy systemu elektroenergetycznego.

Ponadto, celem podejmowanych działań jest zapewnienie szerszego wykorzystania miejscowych zasobów energetycznych. Będzie to miało wpływ na rozwój lokalnej przedsiębiorczości oraz społeczności lokalnych.

Nowelizacja ustawy o OZE to również realizacja unijnych zobowiązań i transpozycja dyrektywy RED II. Równolegle prowadzone są konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, który będzie wdrażał ww. dyrektywę w obszarze transportu oraz kryteriów zrównoważonego rozwoju dla biomasy (numer w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów – UC110).

W projekcie ustawy zaproponowano zmiany przede wszystkim dotyczące następujących obszarów:

  • Klastry energii: warunki rozwoju, doprecyzowanie zakresu działania  przedmiotowego i podmiotowego, ułatwienie współpracy członków klastra z OSD, premiowanie zużywania energii na własne potrzeby, wprowadzenie rejestru klastrów,
  • Biometan: wprowadzenie definicji, określenie zasad prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie, wprowadzenie gwarancji pochodzenia,
  • Transpozycja dyrektywy RED II m.in. w następujących obszarach:
    • Zwiększenie roli OZE w ciepłownictwie i chłodnictwie,
    • Dostosowanie przepisów dot. gwarancji pochodzenia,
    • Stworzenie Krajowego Punktu Kontaktowego OZE celem ułatwienia prowadzenia postępowań dla wytwórców energii z OZE,
    • Uproszczenie procedur administracyjnych m.in. w zakresie przyłączenia do sieci,
    • Wprowadzenie bezpośredniego handlu energią – peer-to-peer przez prosumenta,
  • Modernizacja instalacji odnawialnych źródeł energii,
  • Wsparcie operacyjne dla instalacji OZE, którym upływa 15-letni system wsparcia,
  • Zmiana definicji hybrydowej instalacji OZE,
  • Zmiany w zasadach umarzania opłaty zastępczej w systemie świadectw pochodzenia,
  • Morska energetyka wiatrowa (przepisy uzupełniające)

Uwagi i opinie do projektu ustawy można zgłaszać na załączonym formularzu w terminie do 18 marca br. na adres mailowy: ozenowelizacja@klimat.gov.pl

Źródło: MKiŚ

Fot: MKiŚ

WICEMINISTER ZYSKA O POWSTANIU DOLNOŚLĄSKIEJ DOLINY WODOROWEJ

Rozwój technologii wodorowych oraz ich znaczenie dla regionu Dolnego Śląska to główny temat spotkania powołującego Stowarzyszenie Dolnośląska Dolina Wodorowa. W wydarzeniu, które odbyło się 25 lutego 2022 r. we Wrocławiu, wziął udział wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.

Jak podkreślił podczas spotkania wiceminister Zyska, powoływane dziś stowarzyszenie stanowi kontynuację działań, które zostały zainaugurowane wraz z podpisaniem Listu intencyjnego w sprawie powołania Dolnośląskiej Doliny Wodorowej.

Utworzenie Dolnośląskiej Doliny Wodorowej umożliwi przeprowadzenie kompleksowej transformacji i reindustrializacji regionu w oparciu o cały łańcuch wartości gospodarki wodorowej – powiedział.

Pełnomocnik rządu ds. OZE zaznaczył także, że 2 listopada 2021 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę ws. przyjęcia Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do roku 2040. Dokument określiła strategiczne ramy wdrażania gospodarki wodorowej w Polsce oraz działania na rzecz wspierania jej rozwoju.

Możliwie najwyższy udział w łańcuchu dostaw polskich przedsiębiorców oraz polskiej myśli technicznej będzie miał kluczowe znaczenie dla utrzymania konkurencyjności naszej gospodarki i dekarbonizacji najbardziej energochłonnych sektorów – mówił.

Wiceminister klimatu i środowiska zwrócił także uwagę, że niezwykle ważna jest także współpraca na rzecz rozwoju technologii wodorowych.

Dzięki wspólnym działaniom Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz wszystkich interesariuszy chcemy rozwijać technologie wodorowe, dlatego 14 października ubiegłego roku zawarliśmy Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej – przypomniał pełnomocnik rządu ds. OZE.

Cieszę się, że coraz więcej osób dostrzega wzrastającą rolę wodoru w gospodarce i dostrzegają jego potencjał w dekarbonizacji polskiej energetyki, ciepłownictwa, transportu i przemysłu. Skrócenie odległości między centrami podaży a popytu, integracja sektorów, pozyskiwanie partnerów biznesowych, optymalizacja procesów i kosztów, to konkretne możliwości jakie zyskujemy tworząc doliny wodorowe – podsumował wiceminister Zyska.

Źródło: MKIŚ

Fot: Pixabay

PRZEDSTAWICIELE KOMISJI EUROPEJSKIEJ PRZYJRZĄ SIĘ POLSKIEMU SYSTEMOWI CIEPŁOWNICZEMU

W dniach 24 i 25 lutego przedstawiciele Komisji Europejskiej przyjeżdżają do Polski z wizytą studyjną, podczas której zapoznają się ze specyfiką polskiego systemu ciepłowniczego w kontekście wyzwań związanych z Fit for 55 – poinformował w środę resort klimatu i środowiska.

Ministerstwo wyjaśniło, że przedstawiciele Komisji odwiedzą największe w Polsce przedsiębiorstwo dystrybucyjne ciepła – Veolia Energia Warszawa oraz największego wytwórcę ciepła i energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, zasilającego warszawski system ciepłowniczy – elektrociepłownię Siekierki, należącą do PGNiG Termika. Spotkania odbędą się 24 i 25 lutego.

Resort zapewnił, że Polska jest zdeterminowana do przeprowadzenia transformacji sektora ciepłowniczego, mając na uwadze kwestie ograniczenia emisji i ochrony klimatu, a także zapewnienie dobrej jakości powietrza. Proces ten musi być jednak zrównoważony i brać pod uwagę jej aspekty ekonomiczne i społeczne, takie jak ograniczanie zjawiska ubóstwa energetycznego. Technologie użyte do transformacji muszą być dostępne i efektywne, a także powinny odpowiadać istniejącej infrastrukturze – podkreślono.

Cytowany wiceszef MKiŚ Adam Guibourgé-Czetwertyński przyznał, że Polska ma świadomość, iż udział paliw kopalnych musi się zmniejszać na rzecz odnawialnych źródeł energii. Jest to szczególnie ważne zarówno ze względów klimatycznych, jak i zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii oraz stabilności cen ciepła i energii elektrycznej dla mieszkańców Polski – wskazał.


Dodano, że wizyta przedstawicieli KE ma pozwolić na weryfikację założeń przyjętych do określenia celów unijnej polityki na rzecz klimatu, tak aby ich wdrożenie faktycznie przyczyniało się do zapobiegania niekorzystnym zmianom w środowisku i prowadziło do ograniczenia emisji w ujęciu globalnym.

Należy zapobiec sytuacji, gdzie zbyt ambitne cele spowodują nadmierny i nieakceptowalny społecznie wzrost kosztów zaspokojenia podstawowych potrzeb człowieka, jakim jest ogrzewanie. W konsekwencji może doprowadzić to do niekorzystnego zablokowania przemian z ewidentną szkodą dla środowiska – podsumował Guibourgé-Czetwertyński. 

Źródło: PAP/ Centrum Informacji o Rynku Energii www.cire.pl