Home Blog Left SidebarPage 47

ŚRODKI Z HANDLU EMISJAMI MOGĄ URATOWAĆ POLSKIE CIEPŁOWNIE

  • Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapewniło Związek Miast Polskich, że rząd będzie postulował o umożliwienie przeznaczania środków EU ETS na inwestycje w systemy ciepłownicze.
  • Zdaniem samorządów, takie rozwiązanie pozwoli nie tylko uchronić przedsiębiorstwa ciepłownicze przez bankructwem, ale także pozwolić na modernizację w nowoczesną technologię.

Będziemy postulowali o stworzenie mechanizmów dedykowanych sektorowi ciepłownictwa systemowego w systemie EU ETS – zapewnił samorządy Piotr Sprzączak dyrektor Departamentu Ciepłownictwa w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. To odpowiedź na apel Związku Miast Polskich o to, aby pieniądze z handlu prawami do emisji CO2, przynajmniej częściowo zasilały modernizację i rozwój polskiego ciepłownictwa.

– Strona polska postuluje o stworzenie mechanizmów dedykowanych sektorowi ciepłownictwa systemowego w systemie EU ETS – zapewnił samorządy Grzegorz Sprzączak z Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Sam jednak przyznał, że będzie to duże wyzwanie. Szczególnie, że na szczeblach unijnych trwają negocjacje dotyczące pakiety Fit For 55, zakładające znaczną redukcję emisji CO2 do 2030 r.  przez kraje Unii Europejskiej.

– Z oczywistych względów jest on dla Polski dużym wyzwaniem. Ponadto, wysokie ceny emisji dwutlenku węgla przekładają się na ceny energii, co stanowi znaczące obciążenie dla obywateli.  Jest to szczególnie istotne w przypadku ciepłownictwa systemowego, gdzie możliwości przejścia na źródła zeroemisyjne są ograniczone – pisze Grzegorz Sprzączak.

Dodał także, że zgodnie z krajowymi regulacjami, środki uzyskane ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2 w ramach systemu EU ETS, stanowią dochód budżetu państwa, z wyjątkami wprowadzonymi nowelizacjami w latach 2018-19. 

– Jednym z takich działań jest wsparcie sektorów energochłonnych obciążonych kosztami polityki klimatycznej. Na ten cel przeznaczanych jest co do zasady 25 proc. wpływów z aukcji, które są kierowane do Funduszu Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji – czytamy w piśmie Grzegorza Sprzączka.

Nasz system ciepłowniczy jednym z największych w UE

– Polskie ciepłownictwo należy do jednego z najbardziej rozbudowanych systemów ciepłowniczych w Europie, obsługując miliony mieszkańców zasobów, komunalnych, spółdzielczych i czynszowych – czytamy w piśmie, które Związek Miast Polskich już w styczniu 2022 r. wystosował do premiera Mateusza Morawieckiego.

Zaznaczono w nim, że ostrzejsze standardy emisji gazów cieplarnianych a także rosnące koszty zakupu paliw i uprawnień do emisji CO2 powodują, że działalność wielu przedsiębiorstw ciepłowniczych przynosi straty. To jeden z powodów, przez które nie są one zdolne do prowadzenia inwestycji w modernizację a czasem nawet do realizowania bieżących zobowiązań.

– Utrata płynności finansowej i realne widmo upadłości miejskich ciepłowni stanowi poważne zagrożenie dla mieszkańców przyłączonych do sieci ciepłowniczych, placówek publicznych (takich jak szpitale czy szkoły), przedsiębiorstw oraz innych podmiotów korzystających z ciepła systemowego. Należy zauważyć, że ciepłownictwem systemowym objęte jest ponad 40 proc. polskich gospodarstw domowych i liczne instytucje publiczne – czytamy w piśmie ZMP.

Źródło: Portal samorządowy

RZĄD PRZEDŁUŻA DO 2027 R. TARYFOWANIE GAZU DLA GOSPODARSTW DOMOWYCH I ODBIORCÓW WRAŻLIWYCH

Rząd zdecydował o przedłużeniu do 2027 roku taryfowania gazu dla gospodarstw domowych i odbiorców wrażliwych – poinformowała minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.

“(…) zdecydowaliśmy się na okres 2027 roku przedłużyć taryfowanie dla indywidualnych odbiorców gospodarstw domowych. Ale do tego taryfowania gazowego chcemy włączyć te wszystkie grupy, które zostały objęte ustawą gazową ze stycznia, czyli wszystkich odbiorców wrażliwych: wspólnoty, spółdzielnie mieszkaniowe, podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego: szkoły, przedszkola, szpitale” – powiedziała Moskwa na konferencji.

“Da to ochronę bezpośrednią 7 mln gospodarstw domowych. To taryfikator URE będzie decydował o wysokości taryfy, przeciwdziałając wszelkiemu ryzyku gwałtownych wzrostów cen” – dodała minister.

Źródło: PAP

ELEKTROCIEPŁOWNIA PGE ENERGIA CIEPŁA W BYDGOSZCZY UZYSKAŁA DECYZJĘ ŚRODOWISKOWĄ

Elektrociepłownia należąca do PGE Energia Ciepła – spółki z grupy kapitałowej Polskiej Grupy Energetycznej (PGE) – otrzymała uprawomocnioną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizowanego projektu budowy kotłowni wodnej gazowej o łącznej mocy ok. 40 MW w Elektrociepłowni Bydgoszcz EC I, podała Polska Grupa Energetyczna (PGE). Kotłownia ma rozpocząć pracę w zakresie podstawowym w grudniu 2022 roku.

Inwestycja będzie realizowana na terenie dotychczas niezabudowanym, w sąsiedztwie istniejącej i eksploatowanej Elektrociepłowni Bydgoszcz I. Dzięki otrzymanej decyzji możliwe jest uzyskanie kolejnych decyzji, niezbędnych do realizacji inwestycji, w tym decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu czy pozwolenia na budowę. Wybudowanie nowej kotłowni spowoduje czterokrotne zmniejszenie emisji NOx i dwukrotne zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery, likwidację emisji pyłów oraz emisji SO2, podkreślono.

“Uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę kotłowni gazowej w jednej z dwóch jednostek bydgoskiej elektrociepłowni PGE Energia Ciepła, daje nam zielone światło do rozpoczęcia kolejnego etapu prac. Nowa kotłownia to ważna dla miasta inwestycja, która będzie produkować ciepło w sposób efektywny i przyjazny dla środowiska, a także stworzy warunki do zaopatrzenia w przyszłości nowych odbiorców ciepła z terenu Bydgoszczy” – powiedział dyrektor PGE Energia Ciepła Oddział Elektrociepłownia w Bydgoszczy Sebastian Wasilewski, cytowany w komunikacie.

Generalnym wykonawcą inwestycji została Energotechnika-Energorozruch, która poza przygotowaniem projektu i budową kotłowni gazowej odpowiadać będzie również za jej uruchomienie. Elektrociepłownia PGE Energia Ciepła w Bydgoszczy podpisała również umowę z Polską Spółką Gazownictwa na przyłączenie nowej jednostki wytwórczej do sieci gazowej. Nowo powstała infrastruktura będzie przystosowana do współpracy z istniejąca siecią ciepłowniczą, wynika także z materiału.

PGE Energia Ciepła prowadzi obecnie również inne projekty inwestycyjne związane z budową nowych kogeneracyjnych źródeł gazowych: w Siechnicach, Kielcach i Zgierzu. W fazie przygotowania do realizacji podobnych projektów z wykorzystaniem paliwa gazowego są kolejne lokalizacje: Gdynia, Gdańsk, Kraków.

PGE Energia Ciepła jest największym w Polsce producentem energii elektrycznej i ciepła, wytwarzanych w procesie wysokosprawnej kogeneracji. Posiada ok. 25% udziału w rynku ciepła z kogeneracji, 16 elektrociepłowni (o mocy cieplnej 6,8 GWt mocy elektrycznej 2,5 GWe) i sieci ciepłownicze o długości ponad 677 km. Produkuje i dostarcza ciepło dla takich miast jak: Kraków, Gdańsk, Gdynia, Wrocław, Rzeszów, Lublin, Bydgoszcz, Szczecin i Kielce; spółka jest obecna także w Toruniu, Zielonej Górze, Gorzowie Wielkopolskim, Zgierzu, Siechnicach i Gryfinie, gdzie jest również dystrybutorem ciepła do klientów końcowych.

Grupa PGE wytwarza 41% produkcji netto energii elektrycznej w Polsce, a jej udział w rynku ciepła wynosi 18%. Grupa szacuje swój udział w rynku energii ze źródeł odnawialnych na 10%. Na obszarze dystrybucyjnym wielkości ok. 123 tys. km2 PGE obsługuje 5,5 mln klientów. Jej udział rynkowy pod względem wolumenu dystrybuowanej energii elektrycznej wynosi 25% a sprzedaży do odbiorców końcowych – 33%. Spółka jest notowana na GPW od 2009 r.

źródło: ISBnews

OFERTY WARTE OK. 797 MLN ZŁ WYGRAŁY AUKCJE NA PREMIĘ KOGENERACYJNĄ

Oferty spółek Energa Kogeneracja, Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Brzesku, PGE Energia Ciepła, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lubartowie, warte łącznie ok. 797 mln zł, wygrały aukcję na premię kogeneracyjną.

Premią objęto ok. 3,5 TWh energii elektrycznej, co stanowi ok. 12% wolumenu przewidzianego do wsparcia.

“Maksymalna wartość premii, jaką można było rozdysponować w aukcji wynosiła 5,5 mld zł . Natomiast ilość energii elektrycznej, która mogła zostać objęta premią, wynosiła 28,6 TWh. W aukcji zadziałała reguła wymuszenia konkurencji, która spowodowała, że odrzucono ofertę z najwyższą premią” – czytamy w komunikacie.

Aukcję wygrały cztery jednostki kogeneracji, które będą mogły uzyskać wsparcie w maksymalnej wysokości ok. 797 mln zł, co stanowi ok. 14,5% całkowitego budżetu aukcji. Środki wypłacane będą w 15-letnim okresie od 2023 roku.

“Premią kogeneracyjną objęto ok. 3,5 TWh energii elektrycznej, co stanowi około 12% energii, która mogła zostać objęta wsparciem w ramach aukcji” – podano także.

Zgodnie z Rozporządzeniem ministra klimatu i środowiska, wartość referencyjna dla nowych jednostek kogeneracji opalanych gazem wynosi w 2022 roku 320,27 zł/MWh i jest o blisko 100% wyższa niż w 2021 r.

Aukcyjny system wsparcia dla źródeł wytwarzających w jednym procesie technologicznym energię elektryczną i ciepło przeznaczony jest dla nowych i znacznie zmodernizowanych jednostek kogeneracji o mocy od 1 do 50 MW. Zgodnie z nowelizacją ustawy o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, prezes URE zobowiązany jest ogłaszać, organizować i przeprowadzać aukcje nie rzadziej niż raz na kwartał. Zgodnie z harmonogramem aukcji CHP na ten rok, przewidziane są jeszcze trzy aukcje. Termin drugiej tegorocznej aukcji CHP prezes URE ogłosi jeszcze w marcu br.

Źródło: URE, CIRE

TERMOMODERNIZACJA SZKÓŁ W GMINIE WIERZBNO ZE WSPARCIEM Z UE

Gmina Wierzbno inwestuje w ekologię. Dwie szkoły podstawowe w Wierzbnie i Krypach przejdą kompleksową termomodernizację. Dzięki decyzji zarządu województwa mazowieckiego gmina otrzyma na ten cel ponad 2,7 mln zł unijnego wsparcia w ramach RPO WM 2014-2020.

W ramach projektu w obu budynkach szkół całkowicie zmodernizowane zostaną źródła ciepła. Kotłownie węglowe zostaną zastąpione kotłowniami gazowymi wyposażonymi w piece kondensacyjne. Na dachach budynków zamontowane będą panele fotowoltaiczne, które zostaną połączone z projektowanymi instalacjami budynku oraz siecią elektroenergetyczną. Ponadto wymienione będą drzwi zewnętrzne i okna. Docieplone zostaną ściany, cokół oraz dachy. Modernizacji zostanie poddana także instalacja centralnego ogrzewania – wewnątrz budynków wykonana zostanie instalacja gazu, zamontowane będą podgrzewacze. Stare grzejniki zastąpią konwektorowe z zasilaniem bocznym, wyposażone w zawory i głowice termostatyczne. W ramach inwestycji modernizację przejdzie też instalacja elektryczna, a istniejące oświetlenie wymienione zostanie na energooszczędne typu LED.

Realizacja projektu wpłynie nie tylko na większy komfort uczniów i pracowników szkół, ale też pozwoli na obniżenie kosztów utrzymania obu placówek.

źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

DO 80 TYS. ZŁ DOTACJI NA PRZYGOTOWANIE WNIOSKU DO PROGRAMU LIFE – RUSZA INKUBATOR WNIOSKÓW LIFE

Już od 16 marca br. beneficjenci będę mogli aplikować o dotację w ramach Inkubatora wniosków LIFE, instrumentu finansowego dostępnego w programie priorytetowym pn.: „Współfinansowanie programu LIFE Część 1) Wsparcie krajowe projektów LIFE w perspektywie finansowej 2021-2027”.

Jak wyjaśnia Anna Moskwa, szefowa resortu klimatu  i środowiska, w nowej perspektywie finansowej Program LIFE wspiera transformację w kierunku gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów, niskoemisyjnej i odpornej na zmiany klimatu.

– To program, który przyczynia się także do ochrony i poprawy jakości środowiska oraz do zatrzymywania i odwrócenia procesu utraty różnorodności biologicznej. Co ważne z punktu widzenia potencjalnych beneficjentów, dzięki programowi LIFE można nie tylko w praktyce wykorzystać osiągnięcia naukowe na rzecz klimatu, czy przetestować innowacyjne rozwiązania w obszarze gospodarki o obiegu zamkniętym, ochrony  powietrza, wody i gleby, ale także zdobyć pierwsze doświadczenia we współpracy międzynarodowej i promocji innowacyjnych produktów na rynku unijnym – podkreśla minister Moskwa.

– Inkubator LIFE to wyjątkowa oferta pomagająca polskim podmiotom przygotować wysokiej jakości wnioski,  konkurujące z aplikacjami składanymi do LIFE z całej Europy. NFOŚiGW po raz trzeci udostępnia środki na pisanie wniosków. Już dziś serdecznie zapraszam do aplikowania, licząc, że taka wymierna pomoc przełoży się na liczbę skutecznie złożonych aplikacji – zachęca do udziału Paweł Mirowski, p.o. prezesa NFOŚiGW.

Terminy naboru wniosków

Wnioski w naborze ciągłym należy składać w terminie od 16.03.2022 r. do 29.07.2022 r. w następujących etapach:

  • Etap 1 – od 16.03.2022 r. do 29.04.2022 r.
  • Etap 2 – od 30.04.2022 r. do 15.06.2022 r.
  • Etap 3 – od 16.06.2022 r. do 29.07.2022 r.

Etap 1   dla wnioskodawców, którzy są już zdecydowani na aplikowanie w tegorocznym naborze LIFE w ramach trzech podprogramów LIFE: przyrodniczego, środowiskowego i klimatycznego.

Etap 2   przeznaczony, oprócz wnioskodawców powyższych podprogramów, którzy później podejmą decyzję o składaniu wniosków, dla wnioskodawców do podprogramu CET – Przejście na czystą energię. Termin etapu wynika z planowanego na 17 maja 2022 r. ogłoszenia naboru LIFE, w którym to terminie zostanie przedstawiona szczegółowa tematyka projektów CET.

Etap 3   będzie szansą na aplikowanie o dofinansowanie dla wnioskodawców, którzy późno zdecydują się na pisanie i składanie wniosków do LIFE.

Już wkrótce NFOŚiGW opublikuje na swojej stronie internetowej zaproszenie na serię webinariów przygotowujących Wnioskodawców do złożenia wniosku w ramach Inkubatora wniosków LIFE.

Warunki dofinansowania

Beneficjenci:inne niż państwowe jednostki budżetowe podmioty mogące korzystać ze środków LIFE
Maksymalna kwota dofinansowania:do 80 tys. zł
Minimalna kwota dofinansowania:50 tys. zł z wyjątkami wskazanymi w programie priorytetowym
Wypłaty:4 etapy uzależnione od zaawansowania procesu pozyskiwania środków KE (pierwsza, po zawarciu umowy z NFOŚiGW)
Sposób rozliczeniaryczałt, bez zbędnych formalności
Przeznaczenie środków:Wszystkie działania niezbędne do przygotowania przedsięwzięcia oraz napisania i złożenia wniosku do Programu LIFE

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, będący Krajowym Punktem Kontaktowym Programu LIFE, zachęca do sięgania po środki dostępne w ramach Programu LIFE w obecnej perspektywie finansowej.

NFOŚiGW oferuje potencjalnym beneficjentom szerokie wsparcie w całym procesie aplikowania o środki LIFE. Dzięki montażowi finansowemu środków z Programu LIFE (60%) i NFOŚiGW (35%) można liczyć na dofinansowanie w formie dotacji nawet do 95% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, a wsparcie KE nie jest traktowane jako pomoc publiczna. Jednak w latach kolejnych wsparcie ze strony NFOŚiGW dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych będzie stopniowo malało, po 5% co dwa lata, do poziomu 20% kosztów kwalifikowanych w 2027 roku.

Dodatkowo Narodowy Fundusz wspiera potencjalnych beneficjentów merytorycznie m.in. w formie szkoleń i indywidualnych konsultacji. Dzięki zaangażowaniu wnioskodawców oraz naszej ofercie, w naborze 2021 roku Polska była na 4 miejscu w Europie pod względem liczby złożonych wniosków do Programu LIFE, o czym informowaliśmy tutaj

Szczegóły dotyczące naboru można znaleźć tutaj.

Zachęcamy także do zapoznania się ze szczegółami dotyczącymi Programu LIFE dostępnymi na stronie internetowej NFOŚiGW i zapisania się do Newslettera LIFE. Do dyspozycji są także ciekawe materiały ze szkoleń z udziałem Przedstawicieli Komisji Europejskiej oraz polskich i zagranicznych Beneficjentów zamieszczane na platformie YouTube.

źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

ELEKTROCIEPŁOWNIA PGE ENERGIA CIEPŁA W RZESZOWIE ROZPOCZĘŁA BUDOWĘ KOTŁOWNI GAZOWEJ

Budowa ma się zakończyć w pierwszym kwartale 2023 roku.  Nowoczesna kotłownia będzie dysponować sześcioma identycznymi kotłami o mocy 31 MWt każdy, które zastąpią obecnie pracujące cztery kotły węglowe WR-25 (rusztowe)  oraz dwa WP-120 (pyłowe).

Budowa kotłowni gazowej zostanie zrealizowana na podstawie umowy podpisanej w sierpniu 2021 r. pomiędzy PGE Energia Ciepła a generalnym wykonawcą. Realizator, zgodnie z umową, zakończy prace związane z budową, montażem i uruchomieniem kotłowni gazowej w przyszłym roku. Do jego zadań, poza przygotowaniem projektu i budową kotłowni, należeć będzie jej rozruch, przekazanie do eksploatacji oraz serwis gwarancyjny. Dzięki temu już w 2023 r. z rzeszowskiej elektrociepłowni popłynie ciepło produkowane w sposób bardziej przyjazny dla środowiska. Będzie to miało znaczący wpływ na poprawę jakości powietrza w mieście. Spółka konsekwentnie realizuje działania zmierzające do wymiany swoich aktywów na niskoemisyjne.

– Budowa proekologicznej jednostki gazowej w Rzeszowie to bardzo ważna inwestycja. To właśnie źródła gazowe stają się realną alternatywą dla kotłów węglowych. Przekazanie terenu placu budowy wykonawcy oznacza, że projekt wkroczył w kolejny etap. Rzeszowska kotłownia gazowa zagwarantuje produkcję ciepła  w sposób efektywny i przyjazny środowisku  – powiedział Paweł Majewski, dyrektor Elektrociepłowni PGE Energia Ciepła w Rzeszowie. 

Obecnie w rzeszowskiej elektrociepłowni paliwem wykorzystywanym do produkcji ciepła i energii elektrycznej jest w 80 proc. gaz ziemny. Około 14% energii i ciepła udaje się uzyskać poprzez przetwarzanie odpadów komunalnych w Instalacji Termicznego Przetwarzania z Odzyskiem Energii (ITPOE). Po zakończeniu budowy kotłowni gazowej Elektrociepłownia w Rzeszowie całkowicie zrezygnuje z wykorzystywania węgla jako paliwa.

Nowe urządzenia zostaną zabudowane w sposób stacjonarny, w nowym budynku kotłowni gazowej na terenie rzeszowskiej elektrociepłowni. Całkowita moc cieplna kotłowni gazowej wyniesie min. 186 MWt. Nowoczesna kotłownia będzie wyposażona w urządzenia zapewniające wysoką sprawność przetwarzania energii paliwa w energię cieplną, przy zachowaniu wysokiej niezawodności i dyspozycyjności.

źródło: PGE Energia Ciepła

HOFOR NIE BĘDZIE JUŻ KUPOWAŁ ROSYJSKIEJ BIOMASY

Duński koncern energetyczny HOFOR dąży do zmniejszenia lub wyeliminowania udziału rosyjskiej biomasy w swojej elektrowni Amager i zobowiązał się do niekupowania rosyjskiej biomasy w przyszłości.

Obecnie spółka ma podpisane umowy, na mocy których elektrownia w Amager może otrzymywać biomasę pochodzącą z Rosji do produkcji ciepła i energii elektrycznej.

Lars Therkildsen, Dyrektor Generalny HOFOR, w swoim oświadczeniu stwierdził, że firma jest “bardzo zaniepokojona dramatycznym rozwojem sytuacji na Ukrainie”. Therkildsen powiedział, że zespół ściśle śledzi sytuację i prowadzi stały dialog z zarządem i właścicielami gmin na temat swojego podejścia do kryzysu.

“We współpracy z duńskimi władzami wzmocniliśmy ochronę wokół ważnych dla HOFOR-a dostaw” – powiedział. “Wierzymy, że mimo rozwoju sytuacji jesteśmy solidni i możemy dostarczać wodę, ciepło, gaz miejski, chłód i energię wiatrową. Stale monitorujemy sytuację, a także wzmocniliśmy nasze zabezpieczenia informatyczne”.

Podobnie jak inni odbiorcy w Danii, gaz kupowany przez HOFOR na rynku gazu ziemnego składa się z części gazu pochodzącego z Rosji. Firma wykorzystuje gaz ziemny do zaopatrywania miasta w gaz oraz do produkcji ciepła sieciowego w elektrowniach szczytowych i rezerwowych.

Gaz miejski dostarczany przez HOFOR do gospodarstw domowych w Kopenhadze składa się w ponad 60% z biogazu produkowanego we własnych oczyszczalniach ścieków w stolicy, przy czym udział ten ma się zwiększyć. Pozostałe 40% stanowi biogaz pochodzący z innych zakładów w Zelandii oraz gaz ziemny z Norwegii, Holandii, krajów Afryki Północnej i Rosji.

Therkildsen dodał: “Ustalenie ram prawnych, na przykład dla importu z Rosji, jest kwestią polityczną, a my jesteśmy gotowi natychmiast zastosować środki polityczne i sankcje w tej dziedzinie.”

Źródło: bioenergynews.com

Fot: Pixabay

SPOTKANIE NEGOCJACYJNE Z KOMISJĄ EUROPEJSKĄ W SPRAWIE FUNDUSZU SPRAWIEDLIWEJ TRANSFORMACJI

W poniedziałek, 7 marca odbyło się spotkanie negocjacyjne z Komisją Europejską w sprawie Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. W wydarzeniu wzięli udział wicemarszałek Łukasz Smółka i wicemarszałek Józef Gawron.

Spotkanie dotyczyło umożliwienia regionom i obywatelom łagodzenia społecznych, gospodarczych i środowiskowych skutków transformacji w kierunku gospodarki neutralnej dla klimatu. Samorząd Województwa Małopolskiego, ze wsparciem polskiego rządu, zabiega o to, by Małopolska została objęta jak największym wsparciem finansowym z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji – mówi wicemarszałek Łukasz Smółka.

Celem FST jest wsparcie regionów w przezwyciężaniu społeczno-gospodarczych skutków transformacji w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie.

Podczas spotkania przedstawiono uwagi Komisji Europejskiej, system wdrażania i zasięg geograficzny FST w Polsce. Zaprezentowano również regiony: Województwo Łódzkie, Lubelskie i Małopolskie.

Źródło: małopolska.pl

Fot: małopolska.pl

MONACHIUM DĄŻY DO DALSZEGO ROZWOJU OGRZEWANIA GEOTERMALNEGO

Miasto Monachium kontynuuje realizację planów budowy siódmej ciepłowni geotermalnej, która do 2029 roku będzie dostarczać ciepło dla 75 000 mieszkańców miasta.

Regionalne przedsiębiorstwo energetyczne Stadtwerke Munich (SWM) ogłosiło dalsze kroki w kierunku transformacji energetycznej. SWM obsługuje już sześć zakładów geotermalnych w Monachium i okolicach. Teraz przedsiębiorstwo ogłosiło, że od 2024 roku chce wybudować siódmy zakład na terenie Michaelibad (baseny) w południowo-wschodniej części Monachium. Po zakończeniu budowy powinna ona zapewnić wystarczającą ilość ciepła dla około 75 000 mieszkańców Monachium.

Projekt osiągnął już pierwszy kamień milowy w procesie zatwierdzania. W swojej wstępnej decyzji lokalna komisja budowlana zatwierdziła budowę zakładu geotermalnego. W uzasadnieniu wskazano również na szczególny interes publiczny w neutralnej dla klimatu konwersji monachijskiej sieci ciepłowniczej. W uzasadnieniu podano m.in. wymagania dotyczące ochrony przed hałasem i ochrony drzew.

Podczas gdy najmłodszy (i największy w Niemczech) system geotermalny w Monachium jest testowany w południowej lokalizacji energetycznej przy Schäftlarnstrasse, SWM już przygotowuje się do kolejnego: Planuje się budowę systemu geotermalnego na zachodnim terenie Michaelibad-System z maksymalnie czterema liniami tłoczącymi i czterema wtłaczającymi. Komitety dzielnicowe Berg am Laim i Ramersdorf-Perlach, jak również mieszkańcy zostali kilkakrotnie poinformowani o procesie zatwierdzania projektu, a ich życzenia i sugestie zostały zapisane.

Z punktu widzenia SWM, lokalizacja Michaelibad jest idealnie dostosowana do wykorzystania energii geotermalnej, ponieważ:

  • w podłożu znajduje się wysoki potencjał termiczny,
  • można łatwo zrealizować podłączenie do sieci ciepłowniczej,
  • w pobliżu planowanego systemu występuje duże zapotrzebowanie na ciepło – nie tylko w samym basenie, którego dostawy ciepła mogłyby być w przyszłości neutralne pod względem emisji CO2.
  • Oprócz wymagań technicznych i eksploatacyjnych, w bieżących przygotowaniach istotną rolę odgrywają również potrzeby przyrody, ludzi z najbliższego otoczenia oraz gości basenu odkrytego: w końcu zakłócenia w budowie i eksploatacji obiektu powinny być jak najmniejsze. Specyfikacje lokalnej komisji budowlanej nie były więc zaskoczeniem i zostały uwzględnione już w fazie planowania.

System geotermalny będzie się składał z dwóch części konstrukcyjnych i zostanie zbudowany w północno-zachodnim narożniku terenu basenu zewnętrznego. Wizualizacja po prawej stronie przedstawia pierwszy schemat rozmieszczenia odwiertów geotermalnych (na trawniku po prawej stronie) i stacji cieplnej (w środku zdjęcia). Wygląd zewnętrzny zostanie określony dopiero w trakcie dalszych prac projektowych. Planowany jest również udział społeczeństwa.

Stare, nieużywane już budynki magazynowe i gospodarcze basenu w tym miejscu zostaną wcześniej rozebrane, aby udostępnić te obszary dla systemu geotermalnego. Dzięki temu po zakończeniu prac budowlanych kąpiący się będą mogli ponownie korzystać z większej części trawnika do opalania.

Plany SWM mają na celu jak najmniejsze zakłócanie spokoju sąsiedzkiego, ochronę drzew i miejsca do opalania, a jednocześnie zwiększenie atrakcyjności basenu w dłuższej perspektywie. Także w tym przypadku pomysły należy opracowywać wspólnie z mieszkańcami i włączać do konkretnych realizacji.

Obecnie trwają prace nad technicznym planem odwiertów geotermalnych i ciepłowni. Na miejscu widoczny jest jedynie demontaż nieużywanych już budynków magazynowych i eksploatacyjnych.

W tym roku rozpocznie się udział społeczeństwa w pracach nad zewnętrznym wyglądem obiektu i zwiększeniem atrakcyjności Michaelibadu. Wybrane pomysły zostaną następnie wykorzystane w planowaniu realizacji technicznej.

W tym samym czasie projekt przechodzi normalny proces uzyskiwania pozwolenia na budowę, w którym ponownie bierze udział m.in. społeczeństwo.

Oczekuje się, że plac budowy zostanie oddzielony od terenu przeznaczonego do opalania i powstanie w 2023 roku.

Zgodnie z wcześniejszymi planami, betonowanie wiertni i ciepłowni ma się rozpocząć w 2024 roku. Wiercenie ma się rozpocząć na początku 2025 roku.

Oddanie do użytku mogłoby nastąpić w 2029 roku.

Dzięki systemowi geotermalnemu udział odnawialnych źródeł energii w monachijskiej sieci ciepłowniczej będzie wzrastał. A Ramersdorf stanie się “hotspotem” w najprawdziwszym tego słowa znaczeniu – nie tylko dla przyjemności korzystania z basenów na świeżym powietrzu i pod dachem, ale także dla sukcesu transformacji termicznej.

Źródło: Think Geoenergy

Fot: Pixabay